• himlenrunthörnet

Efterlyses - tips om att handla vin och öl i Tyskland!

Vi planerar ett ganska stort bröllop till sommaren och funderar på att köpa vin och öl från Tyskland. Är det någon som har något förslag på vart man ska åka för att handla? Vi tänker oss nog att köpa viner som på systemet här hemma ligger runt 70-80 kr per flaska. Är det någon som kan rekommedera några bra viner som går att köpa i Tyskland i den klassen? Ungefär hur ligger priserna där för öl och vin?

• Svar på tråden Efterlyses - tips om att handla vin och öl i Tyskland!
  • Wintercandles
    http://www.calle.dk/ Kolla in den här sidan, kanske du får något svar :)

Vi tänkte åka ner en provgång och köpa lite olika viner & champagner. Vill ju inte råka köpa något som skitäckligt  bara för att det är billigt.  
  • Kattpoet

Åk och ha en romantisk weekend med två bilar i Stralsunds, så ni inte fastnar i tullen för att ni är överfyllda, gå upp till  det lokala bryggeriet  och prova deras öl i deras pub, hitta er favorit  och sedan köp hem.

Stöterbecker finns endast som alcoholfri och bocköl på  systembolaget, med Stralsunds bryggeries öl är helt underbar, jag  vet inte om jag älskar  swartz bier bäst eller amber...

• Darling Daisy

Vi har tänkt göra lika dant.
    Kan tyvärr inte tipsa om märken eller så, men har hört att på vissa ställen erbjuder de provsmakning på viner.
    Brukar väl vara ganska bra priser på bordershoparna, typ Calles.

• Zelmah
    Wintercandles skrev 2011-02-04 15:55:26 följande:
    www.calle.dk/ Kolla in den här sidan, kanske du får något svar :)

Vi tänkte åka ner en provgång och köpa lite olika viner & champagner. Vill ju inte råka köpa något som skitäckligt  bara för att det är billigt.  
    varför inte köpa en flaska här hemma o prova först så slipper ni åka två gånger? De mesta av sorterna finns ju här också. Det är väl bara vissa alcoläskdrycker o vodkasorter som inte saluförs på Systembolaget men annars är det ju samma sorter. Kolla upp vilken ni är sugen på o se efter, högst troligt att man får tag på samma vin här i Sverige. Man måste ju inte ta det billigaste heller. Lindemans t ex kostar ju här 70-80 kr/flaskan här o i Tyskland får du en låda med 6 flaskor för runt 130-150 om jag inte minns fel. Och det är inget skitvin :) men smaken är ju olika, nån kanske gillar ett visst vin som är billigt och tycker att ett dyrt är äckligt, det är ju olika smakgrupper, druvor osv...
    Vi ska oxå åka till tyskland förmodligen, men vi kommer inte ta de billigaste sorterna vi kommer ta sorter som vi vet att vi gillar, det är ändå betydligt mkt billigare än hemma :)
  • Zelmah

annars är bag in box ett hett tips eftersom glasflaskor väger mer... man vill ju inte åka dit för överlastning.. Bättre att få med så mkt som möjligt :D
    Dricker man mkt vin hemma kan man ju spara flaskor för att sedan tappa upp vinet i på bröllopsdagen o göra egna etiketter att sätta på. :D ..om man inte kör med karaffer..  en BIB e ju inte så snyggt på bordet hihi

• SnartFruSir

Jag var med jobbet på Kielkryss 2009, och då upptäckte jag Citti Markt. Där har dom allt! Och där får man provsmaka... Jag håller med Zelmah om att BiB- de väger mycket mindre! Så vi tänkte köpa flaskor till middagen och BiB till baren efteråt.

Jag är dessvärre ingen finsmakare när det gäller vin. Men jag vet att jag köpte med mig en hel del JP Chenet hem (medium sweet var min signaturflaska den sommaren...). Jag gillar inte sura eller beska viner utan föredrar sött, fruktigt vin. Så det kan ju vara bra att veta...

Det enda som egentligen inte är så prisvärt är cider och alkoläsk. Det är bara marginellt billigare än hemma och då får du räkna med resan också. Men åker man dit för öl och vin så blir man inte besviken!

Nu har Stena Line friska på sina priser rätt rejält så man får nog räkna med 5000 kr med mat för 2 och bilen dit. Men det är ju rätt skönt att slippa köra med.

Men annars rekommenderas border shop (Calles) som så många säger och lite längre in finns det en till (minns ej namnet) som ligger ytterligare lite under Calles i priserna.

• mazlin

Är själv tyst men alltid bott i Sverige. 
    Aldie och Lidil har ok priser men du hittar inte tex absolut  vodka utan deras märke. Men i min smak är det rätt bra priser. 

Från puttgarden tar det kanske 20min? att köra in till en by som heter Burg. Där finner ni en dansk butik.. minns inte namnet men nått i stil med flegard där får du provsmaka vin ect.. Något dyrare men du finner även öl från sofiero, absolut vodka ect..  

• himlenrunthörnet

Å vilka jättebra tips ni bidragit med! Tack så mycket! Ska kolla den där hemsidan till calles lite närmare. Romantisk weekend i Stralsund lät ju inte illa det heller! Är det någon som annars har erfarenhet av att handla på nätet? Eftersom vi har en bit att åka så skulle det möjligen bli billigare för oss, men vi har inte räknat ordentligt på det än. Vad gäller vikt om vi bestämmer oss för att åka till Tyskland - tror ni man kan frakta 100 flaskor vin och 200 burkar öl med en vanlig kombi?

• Sebastiána

Vad jag vet är det inte särskilt lönt att handla vin i Tyskland. Vi handlar öl och sprit till drinkarna där. Vinet köper vi på Systemet.

• Willowfield

Så här står det på tullverkets sida
    Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa 
    Du får föra in alkohol, utan att betala svensk alkoholskatt, till Sverige när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att:

alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs behov du själv transporterar varorna till Sverige och du är minst 20 år gammal 

Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet.

Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
    Rådets direktiv (92/12/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl. Referensnivåerna får bara användas som ett led i bevisningen och en helhetsbedömning måste alltid göras.

• turbovampyria

Ska bara påpeka att de kan kräva bevis för att du ska ha en bröllopsfest. Så det kan vara bra att taq med sig kvitton på klänning och lokal och sådant så att man kan bevisa att man ska ha det för kommersielt bruk. Min blivandes systers man åkte till tyskland för att handla hem till hans 50års fest. HAn blev stoppad och de trodde knappt honom även i fall han visade sitt leg.

• Wintercandles
    Zelmah skrev 2011-02-04 16:58:42 följande:
    varför inte köpa en flaska här hemma o prova först så slipper ni åka två gånger? De mesta av sorterna finns ju här också. Det är väl bara vissa alcoläskdrycker o vodkasorter som inte saluförs på Systembolaget men annars är det ju samma sorter. Kolla upp vilken ni är sugen på o se efter, högst troligt att man får tag på samma vin här i Sverige. Man måste ju inte ta det billigaste heller. Lindemans t ex kostar ju här 70-80 kr/flaskan här o i Tyskland får du en låda med 6 flaskor för runt 130-150 om jag inte minns fel. Och det är inget skitvin :) men smaken är ju olika, nån kanske gillar ett visst vin som är billigt och tycker att ett dyrt är äckligt, det är ju olika smakgrupper, druvor osv...
    Vi ska oxå åka till tyskland förmodligen, men vi kommer inte ta de billigaste sorterna vi kommer ta sorter som vi vet att vi gillar, det är ändå betydligt mkt billigare än hemma :)
    hm jag tänkte inte på att det mesta faktiskt finns här hemma som finns i Tyskland. Tack för tipset :)
Svar på tråden Efterlyses - tips om att handla vin och öl i Tyskland!