Tips på smakkombinationer till bröllopstårtan!
Precis som rubriken säger så skulle jag vilja ha några tips på smakkombinationer till bröllopstårtan. Vi ska köpa provtårtor (bakelser) snart, men har ingen aning om vad vi vill ha.
Precis som rubriken säger så skulle jag vilja ha några tips på smakkombinationer till bröllopstårtan. Vi ska köpa provtårtor (bakelser) snart, men har ingen aning om vad vi vill ha.
våran tårta ser ut så här:
en kladdkakebotten i botten å en chokladsockerkaksbotten ovanpå med baileysgrädde å hallon emellan
(min personliga favorit)
dekorerar med extra vit marsipan å stansar ut snöflingor å strör på ätbart glitter, sätter en dekorkant runtom som ser ut som snöbollar ;)
Blåbär och limemousse http://louisespis.blogspot.com/2011/02/blabar-och-limemoussetarta.html
Ni som ska/har haft mousse i era tårtor, har ni bara olika mousser staplade på varandra, eller är det någon botten också? Och vilken typ av botten är det då? Sockerkaka eller någon annan sort?
Vi var och pratade med konditorn idag och är insnöade på antingen hallonmousse/mörk chokladmousse eller passionmousse/mörk chokladmousse och enligt konditorn var det då sockerkaksbotten också. Jag har aldrig ätit moussetårta med sockerkaksbotten i och kan inte riktigt komma på hur det skulle bli...
Vi ska hämta provsmakningsbakelser om två veckor, men det är så långt tills dess! =)
Vi kommer ha:
Sockerkakabotten och en marängsbotten för att få den lite krispig
Sedan ska vi ha ett lager med passionsfruktsmousse, ett med vit chokladmousse och ett med citronkräm/lemoncurd, ovanpå det ska vi ha ett tunt lager grädde och extravit marcipan.
Det låter kanske lite mycket men vi tänker att citronkrämen och passionfruktens syrlighet tar ut det väldigt söta i chokladen och marängen så får man det bästa från båda världar.
Jag har sån tur att min systers man är konditor så han bakar den till oss enligt våra önskemål:D
på min hemsida (länk i sidfoten) under kategorin blogg finns en massa tårtfyllningar, gör en "Joey" och välj ett par olika ni gillar, det blir säkert jättegott ihop, i de flesta fall i alla fall...haha...=)
Vi hade choklad och citronbottnar, fyllda med chokladmousse och marängkräm....supergott!!!!
Hmmm... vad tror ni om choklad-sockerkaksbottnar (riktigt chokladiga, inte bara lite kakako för färgen skull..) sedan passionsfruktsmousse, och överst hallonmousse med små bitar av mörk choklad i. Vill gärna ha något i som bryter av lite i textur, det var då jag började fundera på chokladbitarna
Jag har tänkt göra en red velvet cake med cream cheesefyllning. Den är verkligen jättegod, och det är en stor fördel att det bara är en fyllning i, det sparar ju massor med tid. Men jag är ändå lite orolig för att den ska kännas för "enkel"? Vad tror ni andra?
Har tänkt att täcka tårtorna med sp eller mmf och sedan dekorera. Men fyllningen blir alltså bara cream cheesefrosting.
Vi har inte bestämt fyllning ännu, men det kommer vara "vanlig" tårtbotten med någon smak ev och med fyllning av två sorters mousse.
Vit choklad mousse och Hallonmousse är gott
Nougatmousse och Vit chokladmousse ska jag prova om några veckor när en av sönerna fyller år
Nougatmousse och Hasselnötsmousse ska jag prova om ett par veckor när jag fyller år.
Bottnarna har jag ännu inte bestämt mig för hur de blir.
Kanske choklad till första alternativet
"Vanlig" till andra alternativet och
Nöt och maräng till tredje??????
Hmm, tål att tänkas på. men just nu är det dessa smaker i min skalle
Vi kommer ha lite tunnare sockerkaksbottnar med lime- och vitchokladmousse samt ett lager med jordgubbsbitar. Sen kommer hela tårtan sprayas med vitchoklad. Provade även denna tårtan med marsipanlock men vi tycker marsipanen tar över smakerna för mycket... vi vill ju kunna känna den fräscha limesmaken!
Idag gjorde jag en jättegod tårta.
sockerkaksbotten
marängbotten
vit chokladmousse
hasselnötsmousse
Täckt med sockerpasta.
Så jättegod! tom gästerna sa att den var ovanligt god........
Vi kommer (efter att ha testat alldeles för många) ha:
Lager 1: Browniebotten
Fyllning 1: Philadelphia-vit choklad-smörkräm
Lager 2: Red velvet cake-botten
Fyllning 2: Skogsbärspannacotta med bitar av vit choklad
Lager 3: Red velvet cake-botten
Fyllning 3: Jordgubbspannacotta med bitar av vit choklad.
Täcker med philadelphia-vit choklad-smörkräm och dekorerar som en korg av chokladpasta full med färska jordgubbar och blommor och blad (ska vara mycket mer dekorationer än på bilden) på ca. 6-7 tårtor.
Sen ska vi ha en stor 3-våningstårta som ser ut som ett slott också, den ska vara samma fast helt täckt med mmf.