• Johan137

Vad tycker ni är rimligt livemusiken ska kosta?

Hej!

Skulle behöva hjälp med en sak. Om ni vill och orkar kan ni gärna få svara på följande frågor.

Funderar på hur ni som bröllopsplannerande ser på livemusik. Är det värt att ens ha?
    På vilka tillfällen under bröllopsdagen vill ni ha livemusik?
    Vad tycker ni känns problematiskt med att hyra livemusik?
    Vad får det kosta?
    Är kvalitét på bandet viktigt och kostar kvalitét mer? 
    Vad är de största farhågorna med att hyra livemusik?

Skriv gärna mer om det dyker upp frågor. Det materialet jag samlar här kommer jag att försöka ha som grund för ett bröllopsmusik-föredrag jag ska hålla nästnästa helg.

Maila mig gärna om ni inte orkar skriv här på mork.johan@gmail.com 

• Svar på tråden Vad tycker ni är rimligt livemusiken ska kosta?
  • Willowfield

Värt att ha? = Ja, live musik höjer stämningen och kan vara en party saver...
    På vilka ställen? = Gärna i kyrkan, men absolut efter middaen, till dansen  kanske även under middagen
    Problematisk? = Veta att bandet verkligen är bra, ofta svårt att hitta demon att lyssna på. referenser saknas många ggr. 
    Vad får det kosta? beror lite på hur länge de spelar, och om de "enbart spelar" eller även bjuder på sig själva, kör några tävlingar, lekar mm.  Även hur pass kända de är spelar roll. men i vår budget var 6000:- max och det håller vi
    Kvalitét? = Klart det är viktigt och ja oftast kostar det ju mera om  det är ett band av högre kvalitet, men jag tror att det beror en hel del på hur pass kända de är med.
    Farhågor? = Att dem inte är så "bra" som de låter på demon, eller att de har en urusel kväll. 

Att få träffa dem eller ngn av dem är viktigt för oss 
    att vi går igenom vilken typ av musik som skall spelas. 

• Johan137
    Willowfield skrev 2011-02-02 22:30:46 följande:
    Värt att ha? = Ja, live musik höjer stämningen och kan vara en party saver...
    På vilka ställen? = Gärna i kyrkan, men absolut efter middaen, till dansen  kanske även under middagen
    Problematisk? = Veta att bandet verkligen är bra, ofta svårt att hitta demon att lyssna på. referenser saknas många ggr. 
    Vad får det kosta? beror lite på hur länge de spelar, och om de "enbart spelar" eller även bjuder på sig själva, kör några tävlingar, lekar mm.  Även hur pass kända de är spelar roll. men i vår budget var 6000:- max och det håller vi
    Kvalitét? = Klart det är viktigt och ja oftast kostar det ju mera om  det är ett band av högre kvalitet, men jag tror att det beror en hel del på hur pass kända de är med.
    Farhågor? = Att dem inte är så "bra" som de låter på demon, eller att de har en urusel kväll. 

Att få träffa dem eller ngn av dem är viktigt för oss 
    att vi går igenom vilken typ av musik som skall spelas. 
    Tack för svar! Keep them coming!
  • Maj2011

Hej!

Jag ska gifta mig i maj och spelar dessutom i ett coverband som gjort bröllopsspelningar.
    Så här tycker jag:

Värde av livemusik: Livemusik är mycket värt och jag tycker att det kan vara trevligt under vigseln, vid champagneminglet och under festen (olika typer av musik då förstås). Finstämt under vigseln, trubadur vid minglet och partymusik efter middagen.

Kostnad: Vi har tagit 1000 kr per gubbe. Då spelar vi 2-3 timmar. Det har blivit 5000 kr för vår del. För kända band är summorna betydligt högre.

Kvalitet: På bröllop är det så mycket glädje, så satsa på ett band som spelar "rätt" låtar snarare än att de är kända eller superduktiga. Gästerna har druckit lite vin kanske och är glada och då är det viktigast att det är dansant och att man känner igen musiken.
    Om inte bandet har en demo - be att få lyssna i replokalen!

Farhågor: Bandet ställer in med kort varsel, måste ha en plan B. Det finns gäster som vill önska musik och bandet spelar bara en bestämd lista. Bandet har inte fingertoppskänsla (kanske spelar man inte viss typ av musik man planerat om gästerna visar sig gilla någon viss typ eller att det helt enkelt inte passar sig).

Lycka till! /Johanna

• Johan137
    Maj2011 skrev 2011-02-02 23:08:15 följande:

Hej!

Jag ska gifta mig i maj och spelar dessutom i ett coverband som gjort bröllopsspelningar.
    Så här tycker jag:

Värde av livemusik: Livemusik är mycket värt och jag tycker att det kan vara trevligt under vigseln, vid champagneminglet och under festen (olika typer av musik då förstås). Finstämt under vigseln, trubadur vid minglet och partymusik efter middagen.

Kostnad: Vi har tagit 1000 kr per gubbe. Då spelar vi 2-3 timmar. Det har blivit 5000 kr för vår del. För kända band är summorna betydligt högre.

Kvalitet: På bröllop är det så mycket glädje, så satsa på ett band som spelar "rätt" låtar snarare än att de är kända eller superduktiga. Gästerna har druckit lite vin kanske och är glada och då är det viktigast att det är dansant och att man känner igen musiken.
    Om inte bandet har en demo - be att få lyssna i replokalen!

Farhågor: Bandet ställer in med kort varsel, måste ha en plan B. Det finns gäster som vill önska musik och bandet spelar bara en bestämd lista. Bandet har inte fingertoppskänsla (kanske spelar man inte viss typ av musik man planerat om gästerna visar sig gilla någon viss typ eller att det helt enkelt inte passar sig).

Lycka till! /Johanna

Intressant! Fortsätt gärna svara!
  • skruttisOmuffis
    Är det värt att ens ha?

KLART DET ÄR! Tokiga fråga
    Som någon annan nämnde så kan det rent av vara en party saver!

Gärna under hela bröllopet, men vi har inte obegränsat med pengar så prioriteringen har vi lagt på festen, på kvällen...när det börjar vankas dans.

Det är svårt att hitta alternativ. Det är en liten grupp musiker/band/sångerskor som är bra på att marknasföra sig...de dyker tyvärr upp överallt, men det betyder inte att jag automatiskt tycker att de är bra...
    Sen finns det tyvärr alltför många band som inte bytt reportoar sedan 90-talet...det är nog det värsta...

Vad får det kosta?

Vårt liveband kostar oss 20'. De är fem medlemmar och spelar i tre timmar, med en kort paus per timma.

Kvalitet är det viktigaste för mig. Därför får det kosta mer. Ett professionellt band som ska kunna försörja sig på detta måste ha skälig lön. Räkna in rep-timmar, restid, obekväm arbetstid, riggning, den faktiska speltiden samt att det skall dras av inkomstskatt....Den totala summan ska även delas på antalet medlemmar i bandet.
    Anlitar man ett band på fyra medlemmar och de nöjer sig med 7' eller mindre för en spelning...då spelar de nog hellre än bra....

Att någon i bandet blir sjuk och de inte har någon ersättare...
    Eller att sångerskan/sångaren är sjuk, men sjunger ändå och det låter för j*vligt....och så blir man tvungen att betala dyra pengar för något som rent ut sagt lät uruselt....
  • Johan137
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 00:00:03 följande:
    Är det värt att ens ha?

KLART DET ÄR! Tokiga fråga
    Som någon annan nämnde så kan det rent av vara en party saver!

Gärna under hela bröllopet, men vi har inte obegränsat med pengar så prioriteringen har vi lagt på festen, på kvällen...när det börjar vankas dans.

Det är svårt att hitta alternativ. Det är en liten grupp musiker/band/sångerskor som är bra på att marknasföra sig...de dyker tyvärr upp överallt, men det betyder inte att jag automatiskt tycker att de är bra...
    Sen finns det tyvärr alltför många band som inte bytt reportoar sedan 90-talet...det är nog det värsta...

Vad får det kosta?

Vårt liveband kostar oss 20'. De är fem medlemmar och spelar i tre timmar, med en kort paus per timma.

Kvalitet är det viktigaste för mig. Därför får det kosta mer. Ett professionellt band som ska kunna försörja sig på detta måste ha skälig lön. Räkna in rep-timmar, restid, obekväm arbetstid, riggning, den faktiska speltiden samt att det skall dras av inkomstskatt....Den totala summan ska även delas på antalet medlemmar i bandet.
    Anlitar man ett band på fyra medlemmar och de nöjer sig med 7' eller mindre för en spelning...då spelar de nog hellre än bra....

Att någon i bandet blir sjuk och de inte har någon ersättare...
    Eller att sångerskan/sångaren är sjuk, men sjunger ändå och det låter för j*vligt....och så blir man tvungen att betala dyra pengar för något som rent ut sagt lät uruselt....
    Bra inlägg! Du verkar helt klart vara en mönsterkund :) Skälig prissättning också! Men det är kul att höra olika perspektiv. Fortsätt posta!
  • skruttisOmuffis
    Johan137 skrev 2011-02-03 00:06:19 följande:
    Bra inlägg! Du verkar helt klart vara en mönsterkund :) Skälig prissättning också! Men det är kul att höra olika perspektiv. Fortsätt posta!
    Glad Hehe...måste bara fråga, med risk för att låta smått puckad... Vad menar du med mönsterkund?
  • Johan137
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 00:11:49 följande:
    Glad Hehe...måste bara fråga, med risk för att låta smått puckad... Vad menar du med mönsterkund?
    Tycker du verkar välformulerad om musikernas villkor och det är sjukt viktigt för oss som jobbar med musik professionellt att folk förstår att det är ett reelt arbete vi utför. Det är inte bara en hobby för många av oss :) Sen tycker jag över lag att du verkar ha vettiga resonemang kring det här med musiken

Mönsterkund = Kund som är precis så som en kund ska vara! 
  • Moster Stina

OM jag själv hade haft pengar till det så hade det varit kul att hyra ett band som passar alla lika bra.
    Om det går liksom.

T ex spelade ett band på Nackamässan, som smittade med sig av spelglädje mest hela tiden vilken musik det än var.  Mina föräldrar som HATAR trummor och slammer hade t o m gillat dem, för att det bandet hade kul sättning, snygga arr och fin stämsång.

Lycka till med din undersökning och ditt föredrag!

• skruttisOmuffis
    Johan137 skrev 2011-02-03 00:23:05 följande:
    Tycker du verkar välformulerad om musikernas villkor och det är sjukt viktigt för oss som jobbar med musik professionellt att folk förstår att det är ett reelt arbete vi utför. Det är inte bara en hobby för många av oss :) Sen tycker jag över lag att du verkar ha vettiga resonemang kring det här med musiken

Mönsterkund = Kund som är precis så som en kund ska vara! 
    Ah, men tackar! Vilken komplimang
  • Liina86
    Lånade frågorna från skruttisOmuffis, hoppas det är ok =)

Är det värt att ens ha?

Absolut! Ett bra band eller en bra trubadur kan höja stämningen på en fest otroligt mycket.

Vi vill ha livemusik under vigseln men detta har vi vänner som fixar. Sen vill vi ha det under dansen efter middagen. Jag vet att många även vill ha det under middagen men det känns helt värdelöst för oss då vi kommer ha 90 vääääldigt pratglada gäster =)

Veta att bandet är bra. Helst vill jag ha referenser från bekanta om det går eller ha hört bandet själv. Utrustning kan också bli en del frågetecken runt. Har bandet med allt de behöver själva? Hur lång tid tar det att rigga? När kan de rigga? Spelar de varierande musik som alla åldrar och olika smaker kan gilla?

Vad får det kosta?

Vi betalar 15 000 för vårt band plus några hundringar i resekostnad eftersom de får åka 8 mil dit vi ska.

Kvalité är superviktigt och är klart värt att betala mer för. Hellre betala lite mer för något riktigt bra än betala ganska mycket för något man inte är nöjd med.

Att bandet ställer in pga sjukdom eller annat.

Min syster hade ett jätteduktigt liveband på sitt bröllop som verkligen alla gillade inkl våra 80-åriga morföräldrar, vår 10-åriga kusin och min sambo som bara lyssnar på hårdrock annars. Min farbror frågade nu i julas hur vi skulle kunna hitta ett lika bra band som de hade och då svarade jag: Det ska nog gå bra för vi har bokat samma =)

Jag vet att de är trevliga, proffsiga, duktiga och har all utrustning med sig. De kommer i tid och fixar allt. De hjälpte till och med till med sånt som att flytta bord och så efter middagen vilket inte alls ingick i deras arbetsuppgifter och sånt ger ett stort plus i min bok.
  • skruttisOmuffis
    Liina86 skrev 2011-02-03 11:20:02 följande:
    Lånade frågorna från skruttisOmuffis, hoppas det är ok =)
    Absolut, låna på bara!
  • MrsT2011

Fös oss är det en fantastisk stämningshöjare. Solisten i kyrkan är min tidigare körledare och hon spelar även flygel samtidigt som hon sjunger. 1000 kr betalar vi henne för tre låtar, ett mkt bra vänskapspris.

Trubaduren som spelar efter middagen är ännu viktigare, det kommer troligen bli skön after ski-stämning trots att vi bara blir ungefär 30 pers. Med ett litet dansgolv är det inga problem, lätt värt de 4000 kr han tar. Lägg på samma belopp för varje "extra" musiker så har du nog ett snitt för vad ett band kan kosta. Ett måste för mig var att få höra ljudprov och att få ta del av låtlistan samt önska favoriter från listan.

Kolla gärna min tråd "Har ni också bokat livemusik?" så får du mer info om vilka frågeställningar och problem processen kan innehålla.

• Johan137

Tack! Bra sida det här! Fortsätt svara allt ni orkar!

• Tommy
    Funderar på hur ni som bröllopsplannerande ser på livemusik. Är det värt att ens ha?

Som alla andra svarat  ABSOLUT!

Tycker att det passar bäst på kvällen efter middagen. Men det beror ju på hur man själv vill styra upp bröllopsdagen.

Självklart är det att veta om bandet är bra lr inte.

Några tips: Ring och prata med dom, fråga efter referenser (det är inte säkert att alla kan ge det, men band som spelar mycket har ju varit runt på hotell och dyl och har oftast kontakt med högre uppsatta människor där som kan ge sitt omdöme). Hur mycke dom spelar, vars dom har spelat, allt för att få en uppfattning om hur erfarna dom verkar vara.
     Kolla in spelplanen på deras hemsida. Band som spelar en gång i månaden heller mindre brukar inte vara dom bästa. Och då menar jag mest att dom inte brukar ha sån bra kontakt med publiken, utan att dom mest står tyst och spelar sitt. Inte så kul att se på.
    och sen har vi ju youtube, fråga bandet om dom kan skicka länkar där dom spelar på mailen ( oftast bättre än att höra en studio-inspelning)

Vad får det kosta?

Jag säger att kvalitet kostar. Ett band som tar 4000 för en spelning är ett hobby band som spelar hellre än bra.  Så räkna med 8000-12000 iaf för ett bra band. Och sen dom kändaste banden tar ännu mer.

Som jag skrev på förra frågan, så kostar kvalitet mer. Och jag tycker det är viktigt, för vem vill stå på en bröllopsfest och höra på ett dåligt band? Inte jag.

Vilken sorts musik dom spelar är nog den största farhågen. Så se till att vara noga med att säga vilken musik ni vill att det ska vara på festen, och om dom inte kan leverera det så hitta ett annat band.
    Och jag vill säga att, bra coverband avbokar aldrig, om inte något väldigt väldigt allvarligt skulle ha hänt. Men isånafall har dom så bra kontakter att dom fixar en ersättare.
Svar på tråden Vad tycker ni är rimligt livemusiken ska kosta?