• skruttisOmuffis

Kyckling som varmrätt. Tips någon??

Vi ska ha följande meny på vårt bröllop i augusti

Förrätt:

Sparrissoppa med lättrökt laxkub samt marinerad sparris Varmrätt:
    ???????? Efterrätt: Lime- och myntamarinerade jordgubbar med flädersorbet
    Vi har bestämt oss såpass långt att vi ska ha kyckling som varmrätt, men vi behöver förslag på detta!!

De färdiga förslagen från krögaren är följande:
    *Timjansstekt majskycklingbröst med kräftrisotto, chorizo och dillolja
    eller
    *Citrusstekt majskyckling med rosmarinpolenta, confiterade tomater, ruccola, parmesanflarn samt balsamicosky

Vad tycker ni om de förslagen? ...jag fastnade inte direkt för något av krögarens förslag...de är inte dåliga...det bara klickar inte för min del.
    Vi vill ha vitt vin till så det är också något som måste "passa" in.
    Har ni något eller flera bra förslag på kycklingrätter?

Tacksam för all hjälp vi kan få Flört
  • Svar på tråden Kyckling som varmrätt. Tips någon??
  • S2011

vi tänker oss buffé till vår middag, med både fisk, kött och fågel.
    vår kycklingrätt kommer antagligen bestå av grillad kycklingfilé marinerad i aprikossalsa.
    nånting åt det hållet kanske?

• skruttisOmuffis

Låter ju gott med aprikossalsa Tungan ute Hur gör man det till en komplett varmrätt då? Vad skall man ha till?

Fler tips mottages gärna! Vi vill ha flera förslag att välja mellan!

• S2011
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-02 14:46:16 följande:
    Låter ju gott med aprikossalsa Tungan ute Hur gör man det till en komplett varmrätt då? Vad skall man ha till?

Fler tips mottages gärna! Vi vill ha flera förslag att välja mellan!
    skulle nog servera det med nån form av potatis. gratäng, bakad eller dyl.?
    vet inte om man behöver nån form av sås iom salsan.. en tzatziki, om man gillar "grill-varianten" kanske? :)
  • Skumboll

Som fågelalternativ kommer vi att ha majskycklingbröst med potatiskaka, höstprimörer och portvinsås. 

• skruttisOmuffis
    S2011 skrev 2011-02-02 14:59:55 följande:
    skulle nog servera det med nån form av potatis. gratäng, bakad eller dyl.?
    vet inte om man behöver nån form av sås iom salsan.. en tzatziki, om man gillar "grill-varianten" kanske? :)
    Hm...vi vill nog inte ha alltför mycket "grill"-känsla...inte tzatziki heller....undviker gärna att lukta starkt av vitlök på min bröllopsdag...haha

Blev dock sugen på det nu!! Hehe...
    Skumboll skrev 2011-02-02 17:58:52 följande:
    Som fågelalternativ kommer vi att ha majskycklingbröst med potatiskaka, höstprimörer och portvinsås. 
    Det låter gott. Vad är det i en potatiskaka?
  • Skumboll
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-02 18:03:11 följande:
    Det låter gott. Vad är det i en potatiskaka?
    Himla bra fråga, potatis hoppas jag!
    Det blir provsmakning av menyn innan, så är det inte gott får vi byta ut det. 
  • skruttisOmuffis
    Skumboll skrev 2011-02-02 18:07:53 följande:
    Himla bra fråga, potatis hoppas jag!
    Det blir provsmakning av menyn innan, så är det inte gott får vi byta ut det.
    Hehe, jo det är väl en förutsättning om det ska heta potatiskaka... Jag har aldrig ätit det...det borde väl vara nåt som är gräddat i ugnen?

Fler kyckling tips någon?
    pretty please!?
  • Skumboll
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-02 22:09:06 följande:
    Hehe, jo det är väl en förutsättning om det ska heta potatiskaka... Jag har aldrig ätit det...det borde väl vara nåt som är gräddat i ugnen?
    Hehe! Jag kan verkligen ingenting om matlagning men ja, det låter ju som att det skulle vara gjort i ugnen!
  • Moster Stina

Jag och fästmannen lagar olika kycklingrätter då och då, men har helt klart fått en storfavorit som han hittat på.

Skär en kycklingfilé (vi brukar faktiskt köpa billigaste billiga på Willys)  som en tårta så det blir två delar. Lägg emellan mögelost. Billig går bra, men ta en med mycket smak i.
    Dutta soja, timjan och kryddor ovanpå kycklingen och tillaga i ugn.

När vi bjuder folk på denna rätt tar alla ALLTID mycket mer än de någonsin tänkt sig. Gillar man mögelost så tycker man om denna kyckling!

• skruttisOmuffis
    Moster Stina skrev 2011-02-03 10:44:20 följande:
    Jag och fästmannen lagar olika kycklingrätter då och då, men har helt klart fått en storfavorit som han hittat på.

Skär en kycklingfilé (vi brukar faktiskt köpa billigaste billiga på Willys)  som en tårta så det blir två delar. Lägg emellan mögelost. Billig går bra, men ta en med mycket smak i.
    Dutta soja, timjan och kryddor ovanpå kycklingen och tillaga i ugn.

När vi bjuder folk på denna rätt tar alla ALLTID mycket mer än de någonsin tänkt sig. Gillar man mögelost så tycker man om denna kyckling!
    Nu är ju inte vi särskilt förtjusta i just mögelost bara sådär, men smält som typ i ädelostsås kan ju va gott.
    Lite OT kanske, men jag åt en lasagne med ädelost i för ett par veckor sen och det var i alla fall ljuvligt gott Tungan ute

Vad serverar ni som tillbehör till detta?

Fler tips, mottages gärna! tack tack!

Ps.Tack alla ni som svarat hittills också!
Svar på tråden Kyckling som varmrätt. Tips någon??