• Emblas Mamma

Vilken beslutsångest! Snart måste jag fixa ring!

ÅÅÅH vilken beslutsångest jag har!
    Nu har jag hittat en ring till som jag är förälskad i på ett ungefär,
    men kommer i så fall göra ändringar.!!! Kommer designa min ring hos guldsmed..

Är det någon som kan förklara för mig prisskillnaden på olika diamanter och storlekar?
    Och kanske förklara priser på safirer?

Jag hade tänkt mig en sådan här ring, med en ROSA diamant eller safir vilken är den stora,
    och sen resten på sidorna ska vara vita.
    Ringen ska vara i palladium och inte vitt guld.

Vad tror ni det kan kosta!? Beroende på storlekar ja.. vill nog inte ha en ring som är mer än 4mm bred!

Vad tror ni? Jag älskar rosa, men kommer man tröttna om man har en färgad diamant som den stora i mitten och resten vita?

ååh jag har så svårt att bestämma mig!
  • Svar på tråden Vilken beslutsångest! Snart måste jag fixa ring!
  • Thailand2011

För det första, superfin ring!!!
    Jag har kollat på en liknande på Lyxxa (fd. Smycka) och den skulle kosta 34000kr.

Var inne hos en guldsmed o frågade vad min drömring skulle kosta att göra med diamanter vs. cubic zirconia. Då tittade vi på en "vanlig" vit diamant  som var 4,5 x 4,5 mm stor och bara den skulle kosta 22000kr.
    Om man istället bytte ut diamanterna mot CZ gick hela kalaset på 9000 ungefär.

Jag ska nu istället beställa min ring här: http://www.moissaniteco.com/cartier-inspired-round-moissanite-engagement-ring-p-9154.html

Nu vet jag ju inte vad ni har för budget, men min ring med oäkta stenar i palladium kommer att kosta runt 4500kr. Mer lagom till min budget i alla fall.

Men helt klart.... vilken tjej vill inte ha en rosa diamant!!! Hittar du något till ett bra pris för dig så kör! Det hade jag gjort =)

• förlovadflicka

Tycker definitivt du ska ta en rosa :)

• MagicBride
    Thailand2011 skrev 2011-02-01 14:15:49 följande:

Jag har kollat på en liknande på Lyxxa (fd. Smycka) och den skulle kosta 34000kr.

Var inne hos en guldsmed o frågade vad min drömring skulle kosta att göra med diamanter vs. cubic zirconia. Då tittade vi på en "vanlig" vit diamant  som var 4,5 x 4,5 mm stor och bara den skulle kosta 22000kr.

Jag ska nu istället beställa min ring här: www.moissaniteco.com/cartier-inspired-round-m...

Nu vet jag ju inte vad ni har för budget, men min ring med oäkta stenar i palladium kommer att kosta runt 4500kr. Mer lagom till min budget i alla fall.

Men helt klart.... vilken tjej vill inte ha en rosa diamant!!! Hittar du något till ett bra pris för dig så kör! Det hade jag gjort =)

Jag har också funderat på att ta cubic zirconia för att få ner kostnaderna, men jag hade gärna sett en ring med sådana stenar på riktigt först.. Vill ju inte att det ska se äkta ut trots allt ;)
  • Emblas Mamma
    Thailand2011 skrev 2011-02-01 14:15:49 följande:

Jag ska nu istället beställa min ring här: www.moissaniteco.com/cartier-inspired-round-m...

tack för ditt svar:)
    Just denna ringen kostar inte mer än 9000 kr!
    Men det är säkerligen också för att den är maskingjort och diamanter inte är jättestor.

Jag tror jag kommer köra på safirer istället - det är ju äkta, vackra stenar det med. Och billigare. Dessutom ska dom ju vara tåliga.
    Ringen skulle kosta ca. 5000 kr att göra i vitguld utan stenar - så jag antar att priset blir ungefär detsamma med palladium.
    Sen får vi helt enkelt fylla på med safirer.. vill gärna att den stora är i alla fall 0,5ct (är väl en halv cm i diameter???)

undrar vad det skulle gå på. Har varit inne och kollat på priser på safirer och dom är inte så hemskt dyra (om dom inte är jättejättestora). så det skulle nog kunna gå!

JAg vill helst inte ge mer än 10.000 för ringen. Så jag har 5000 kr att lägga på stenar.
    Tror ni det går att fixa safirer till det värdet?
  • Emblas Mamma
    MagicBride skrev 2011-02-01 14:19:05 följande:
    Jag har också funderat på att ta cubic zirconia för att få ner kostnaderna, men jag hade gärna sett en ring med sådana stenar på riktigt först.. Vill ju inte att det ska se äkta ut trots allt ;)
    men safirer är billigare och äkta fina stenar! Ta sådana om du är osäker! :)
    Det är inte diamanter men det är ändå fint och värdefullt!
  • Thailand2011

Jag är lite rädd för att bära runt på för dyra smycken så fejkade passar mig perfekt =)

Till mig sa guldsmeden att en sten i CZ som är 5mm i diameter kostar typ 150 kronor, men att man kanske måste byta ut den efter några år eftersom den blir mjölkig. Men det kan det ju absolut vara värt. Som sagt, samma torlek kostade 22000kr. Så det är väl plånboken som får avgöra =)

Min ring innehåller moissanite-stenar som är (vad jag har fattat det som) extremt hårda och tåliga, men kemiskt tillverkade. Går nog inte att byta i Sverige eftersom det inte används här, men om det blir trista stenar efter några år kan jag lätt tänka mig att byta till CZ för några hundralappar...

• Niini

Påminner lite om den jag kollat in, vitguld med en sor diamant o fyra små på vardera sida. Börjar på 1400 euro (ca 14 000 kr) beroende på hur stor mittersta diamnten ska vara.

• jkbr
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 13:45:08 följande:
    ÅÅÅH vilken beslutsångest jag har!
    Nu har jag hittat en ring till som jag är förälskad i på ett ungefär,
    men kommer i så fall göra ändringar.!!! Kommer designa min ring hos guldsmed..

Är det någon som kan förklara för mig prisskillnaden på olika diamanter och storlekar?
    Och kanske förklara priser på safirer?

Jag hade tänkt mig en sådan här ring, med en ROSA diamant eller safir vilken är den stora,
    och sen resten på sidorna ska vara vita.
    Ringen ska vara i palladium och inte vitt guld.

Vad tror ni det kan kosta!? Beroende på storlekar ja.. vill nog inte ha en ring som är mer än 4mm bred!

Vad tror ni? Jag älskar rosa, men kommer man tröttna om man har en färgad diamant som den stora i mitten och resten vita?

ååh jag har så svårt att bestämma mig!
    men åh vad fin! är det schalins ring? jag vill ha en sån. :) din andra du hade på bild förut är ju också läcker men det inte överdjävligt dyrt med rosa diamant?( det är väl väldigt sällsynt?) fast det beror ju såklart på vad du har tänk dig i pris. 
Svar på tråden Vilken beslutsångest! Snart måste jag fixa ring!