• jonsar02

    Jag vinter, han sommar

    Hej

    Jag och min älskling förlovade oss den 1/1-11. Vi har bestämt att vi ska gifta oss om ca 3 år för att kunna spara pengar.
    Nu till mitt lilla problem.
    Jag älskar vintern och skulle mycket, mycket gärna ha ett vinterbröllop men min älskling avskyr vintern och vill ha ett sommarbröllop.
    Vi har diskuterat detta och jag känner att det kommer nog att bli ett sommarbröllop trots allt. Jag är lite ledsen över det och behöver lite hjälp med att få positiva tankar om ett sommarbröllop.
    Jag har ju ingenting emot sommaren vilket gör att det blir jag som får ge mig i just den här frågan.

  • Svar på tråden Jag vinter, han sommar
  • lemfi

    Underbara sommar
    Jag är alltid lite lyckligare och piggare på sommaren.
    Man känner sig fräschare också.
    Vintern= kallt

    Övertygad

  • MagicBride

    På sommaren kan ni dekorera med ängsblommor och de kvinnliga gästerna behöver inte hitta tjocka jackor som matchar klänningarna Ni kan välja vilken tid ni vill för vigseln och behöver inte oroa er för att solen ska hinna gå ner innan ni blivit fotograferade


  • mape81

    Att du inte har något emot sommaren tycker inte jag är anledning nog att det är du som ska "ge dig".
    Varför inte försöka en gång till och förklara för din blivande vad det är med ett vinterbröllop som du ser fram emot? Snön, vit päls till klänningen, blått vitt och silver som färger... eller vad det nu är som är viktigt för DIG? Och kanske försöka få honom att förstå att det är en bra tillfälle att få något trevligt och mysigt att se fram emot under de kommande vintrarna?

    Jag är själv ganska envis, så jag hade nog lagt upp det som "jag vill gifta mig på vintern, om vi gör det så åker vi till solen på bröllopsresa. Om vi ska gifta oss på sommaren vill jag åka till alperna på resa..." :)

    Själv vill jag inte vara "som alla andra", så vi gifte oss i mitten av oktober, fick en dag med klarblå himmel, sol, några minus och underbara höstfärger. För mig som inte gillar höstmörkret blir nästa års bröllopsdag ett välkommet inslag...

    Lycka till!

  • Oniq

    Förstår känslan. Här är det han som vill ha ett sommarbröllop medan jag alltid tänkt mig ett höstbröllop.
    Nu är datum redan spikat så jag får väl finna mig i ett sommarbröllop...  ..gick visst inte ens att diskutera när släkt och vänner sagt sitt ;)

    Allt detta dubbelplanerande ( 'om det regnar') med sommaren gör mig tokig.  ...och så avskyr jag att svettas ;)

    Men det blir nog bra. När dagen väl kommer så kommer ju den jag älskar att stå vid min sida - oavsett årstid och väder :)

  • förlovadflicka

    Alla årstider är fina på sitt sätt! Vi ville gärna ha på sommaren men av olika anledningar väntar vi till hösten. Gillade inte alls det först men nu vet jag att det kommer bli jättefint med alla höstlöv! :)

  • Fossing77

    Jag gillar mape81's förslag om resorna. :) Man kan ju till å med ha en enkel ceremoni när man är iväg på resan, så har man fått båda delarna liksom. ;)

    Men jag tycker inte du ska "ge dig" bara för att han vill ha sommarbröllop, ni är ju faktiskt 2 om saken. Diskutera det lite till, det får ju inte gå prestige i att nån av er måste få som den vill och den andra får ge upp. Bröllopsdagen har man ju hela livet sedan och att bli ständigt påmind om att man fick ge sig känns inte så skojigt.

    Vi gifter oss 11-11-11 kl 17, mitt i mörkaste november så vi håller tummarna för gnistrande frost i mörkret och inte iskallt novemberregn och blåst. Vädret tror jag är ett problem oavsett årstid man väljer. :)

  • Fossing77
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 11:40:09 följande:
    Alla årstider är fina på sitt sätt! Vi ville gärna ha på sommaren men av olika anledningar väntar vi till hösten. Gillade inte alls det först men nu vet jag att det kommer bli jättefint med alla höstlöv! :)
    underbara färger på hösten! hoppas ni prickar in en sån där härlig, solig och kall höstdag med hög luft. ljuvligt!
  • jonsar02

    Det handlar inte om att jag vill övertala honom om vintern. Jag vet hur han känner inför varje vinter och vill som sagt inte tvinga honom till ngt som han absolut inte känner för. Vi ska ha ett budgetbröllop så vi kommer att få kompromissa om så mkt ändå.

    Jag ville ha lite hjälp att bli mer peppad inför ett sommarbröllop inte få förslag på hur jag bäst övertalar min älskling.

  • Fossing77
    jonsar02 skrev 2011-02-01 15:43:17 följande:
    Det handlar inte om att jag vill övertala honom om vintern. Jag vet hur han känner inför varje vinter och vill som sagt inte tvinga honom till ngt som han absolut inte känner för. Vi ska ha ett budgetbröllop så vi kommer att få kompromissa om så mkt ändå.

    Jag ville ha lite hjälp att bli mer peppad inför ett sommarbröllop inte få förslag på hur jag bäst övertalar min älskling.
    Men då behöver han ju något att se fram emot varje vinter :) Så lyser ni upp eländigheten lite genom att fira bröllopsdag. :)
  • förlovadflicka
    jonsar02 skrev 2011-02-01 15:43:17 följande:
    Det handlar inte om att jag vill övertala honom om vintern. Jag vet hur han känner inför varje vinter och vill som sagt inte tvinga honom till ngt som han absolut inte känner för. Vi ska ha ett budgetbröllop så vi kommer att få kompromissa om så mkt ändå.

    Jag ville ha lite hjälp att bli mer peppad inför ett sommarbröllop inte få förslag på hur jag bäst övertalar min älskling.
    Sommaren är ju lättare att ha budgetbröllop, man kan ju tex ha festen i trädgården eller i ett partytält. Och man är ju snyggare på sommaren, inte lika torr och blek. Dessutom är naturen vacker oftare än den är på vintern, jag menar det är bättre med en regnig sommardag än en regnig vinterdag som det är nu... 
  • Fossing77

    Fast jag kan tycka att ett bröllop är ett bröllop oavsett vilken tid på året man har det. :) Ni ska ju fira er kärlek till varandra, och tänker man bara på det så borde det ju vara pepp nog. :)

  • S2011

    varför inte stryka både vinter och sommar isåfall?
    det finns ju en otroligt härligt spröd och vacker vår och en mustig och färgsprakande höst att välja också?

    om man är två starka viljor som inte kan enas, tycker jag att man gör en bra kompromiss genom att stryka bägge "favoriterna" och jobba med något helt annat.

    våren tycker jag är fin. den är hoppfull, glad och sprittande. barnskratt och munspel i luften.. full av vackra små spröda blommor och ger superstort utrymme för fantasifulla och friska menyer.

    ser man till hösten så är den djup och mustig, full av färg och med en mystisk sagobetoning. perfekt för den som gillar vilt i menyerna eller som vill ha kontrasten av ångande värme (soppa :)) och en klart blå himmel.

  • turbovampyria

    Vintern = vinterkräksjukan


    Sommaren har många sjukdomar men inte den.

  • förlovadflicka
    turbovampyria skrev 2011-02-03 20:35:24 följande:

    Vintern = vinterkräksjukan


    Sommaren har många sjukdomar men inte den.


    Haha, fy vad bra argument :P
  • Willowfield

    Förstår hur du känner, anar att vi har lite samma "problem" jag ville oxå ha vinterbröllop, tycker det känns så vackert. på många många sätt. 
    Dock vill inte min blivande detta, han mår uruselt på vintern, livet ter sig grått och trist, och därmed blev det bestämt att sommaren är vårat val.
    Och det känns helt ok :) För det viktigaste är ju att vi båda mår bra och trivs med oss själva och livet den dagen vi skall fira vår kärlek, sen kan vi ju kura ihop oss kommande vintrar och drömma oss tillbaka till vår alldeles egna dag och vem vet kanske kan dessa drömstunder få min då varande make att må bättre :)

  • Zelmah

    på sommaren slipper du frysa (förhoppningsvis... jag fryser på sommarn med. lite för kall för min smak...)
    det är ljust länge
    folk är i allmänhet piggare o gladare, säkert ni med :)
    man har mer energi att orka planera o fixa (blir ju en del när det närmar sig...själv blir jag super trött opepp o deppig på vintern o då orkar jag inte fixa o greja lika mkt som på sommaren.
    Naturen är fin oavsett väder. för hur fint är det om det inte är snö på vintern eg? Brunt grått och geggigt.. tänk o få brunt grått stänk upp på klänningen...
    slipper meckla med jackor och sånt
    du kan plocka egna blommor att dekorera med
    man är snyggare o ser fräschare o piggare ut
    lite färg på kinderna
    man kan ha partytält om man gillar den tanken
    färre är sjuka på sommaren
    kollektivtrafik som tåg o sånt funkar bättre o är mer pålitligt på sommaren (om ni har långväga gäster)
    dagen känns lite lite längre eftersom det är ljust längre
    en somrig kall men matig buffé är billigare än varmrätter som man helst vill ha på vintern.

    du får friskare hår o naglar på sommaren

    jaa... sommaren är underbar
    ser bara fördelar med att gifta sig på sommaren faktiskt :)

  • JustMeAndMyLove

    På sommaren är risken mycket mycket mindre att du halkar och bryter ett ben eller får en blåtira dagen innan bröllopet :D 

    Du slipper få beskedet att catringfirman sitter fast i snöstorm eller att din tärna sitter på ett SJ tåg som står still!

    Bara två ex :)

     

  • Lindahl

    Är riktigt glad att jag itne hade det problemet med min man, vi var båda överens om ett vinterbröllop...
    Han avskyr att svettas och är väldigt varmblodig av sig och jag har väldigt ofta problem med solexem på sommaren så för oss var ett vinterbröllop det bästa...
    Vi gifte oss nu på nyårsafton 2010....

    Skulle aldrig vilja göra det annorlunda.... hade färgtema i vitt svart och silver, levande ljus fyllde hela kyrkan... det blev fyrverkerier på natten som min bror annordnade och vi fick skåla in det nya året med vänner kollegor och familj...kunde inte tänka mig ett bättre sätt att avsluta ett år på och att börja det andra med...

    Så jag slår på trumman för vinterbröllop!!!!!

Svar på tråden Jag vinter, han sommar