• Emblas Mamma

    Varför föder man barn i närvaro av hela "släkten" !?

    haha, jag har alltid undrat!
    Jag känner att föder man barn så vill man helst vara ifred! Eller ja, på sin höjd ha sambon och barnmorskan där!
    Jag fattar inte varför folk på Tv har hela sin familj där inne?

    Droppen gick när jag såg ett program dä mamman på 40+ födde, hennes man OCH hennes 18-åriga son var där och tittade väldigt intresserat! Dessutom skoade sonen och pappan om sex när den födande kvinnan stönade för att det gjorde ont!
    Jag tyckte faktiskt det var lite läskigt att se!

    Och att ens pappa och mamma och syskon är med - och gärna går och tittar mellan benen när barnet kommer - ENS EGEN PAPPA!?

    Är det verkligen så vanligt i typ USA och England eller är det bara det som sänds på Tv?
    Varför kan inte bara familjen vänta utanför och gå in direkt när ungen är född istället?

    Som födande kvinna skulle jag aldrig visa mina tuttar, underliv och inandöme för någon släkting eller familjemedlem!

    Någon som kan upplysa mig om det är så här in real life också?


  • Svar på tråden Varför föder man barn i närvaro av hela "släkten" !?
  • Emblas Mamma
    Lebendig skrev 2011-01-27 16:38:50 följande:
    Jag förstår inte vem som har intresse av att se det förutom just de två som skapat barnet och eventuellt en mor . Känns lite små perverst på något sätt... Jag kommer definitivt att vilja ha mamma på sjukhuset men vet inte om hon får vara därinne...men hon har ju trots allt gjort det sju gånger så kanske kan man få lite stöd...kluven!
    har du ingen man som kommer vara med dig så for du säkerligen ha din mamma,
    har du däremot mannen med dig så vet jag inte hur det är, men man kanske få ha två stycken med sig?
  • M Berg

    jag känner som du... Hur kan man göra det? Såg oxå programmet igår å störde mig av att sonen var där. Jaf skulle aldrig ha med mig någon förrutom min karl. Ev ngn kompis, men de får inte kika mellan benen. Det fick inte min karl heller göra men han gj det endå.
    fast det e ju min åsikt å vissa vill ha familjen med å det e väl bara å respektera dem.

  • Emblas Mamma
    M Berg skrev 2011-01-27 16:47:28 följande:
    jag känner som du... Hur kan man göra det? Såg oxå programmet igår å störde mig av att sonen var där. Jaf skulle aldrig ha med mig någon förrutom min karl. Ev ngn kompis, men de får inte kika mellan benen. Det fick inte min karl heller göra men han gj det endå.
    fast det e ju min åsikt å vissa vill ha familjen med å det e väl bara å respektera dem.
    jo självklart respekterar jag det.
    Men jag kan inte hjälpa att jag själv hade tyckt det var läskigt och faktiskt lite perverst..
    Men det tycker jag och jag strutar faktiskt i om någon tycker jag är dum! Jag tycker så och andra får ju självklart göra som dom vill..

    Däremot undrar jag om det oftast är så här i USA/England eftersom det nästan alltid visas på tv att det är så.
    Men dom kanske bara visar dom fallen?
    Finns det några svenskar som föder tillsammans med hela familjen? Får man vara med hur många som helst i förlossningsrummen?
  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 17:10:03 följande:
    jo självklart respekterar jag det.
    Men jag kan inte hjälpa att jag själv hade tyckt det var läskigt och faktiskt lite perverst..
    Men det tycker jag och jag strutar faktiskt i om någon tycker jag är dum! Jag tycker så och andra får ju självklart göra som dom vill..

    Däremot undrar jag om det oftast är så här i USA/England eftersom det nästan alltid visas på tv att det är så.
    Men dom kanske bara visar dom fallen?
    Finns det några svenskar som föder tillsammans med hela familjen? Får man vara med hur många som helst i förlossningsrummen?
    Fast alltså.. Tycker det är sjukare att visa upp sin förlossning på tv än att låta sin pappa vara med :P
  • JT2010

    Håller helt med om att det är wierd att en massa människor är med under förlossningarna, jag vill bara ha min man med. Men är det ingen som reagerar på att de överhuvudtaget låter sig bli filmade under förlossningen? Även om de kanske inte filmar mellan benen ser man ju annat... Det sänds ju så miljontalsmänniskor kan se det, så familjemedlemmar som är med kanske inte är det värsta?

  • M Berg

    jag tror det är vanligare bland familjer med mer kristen tro då man ofta hör hur d ber osv. Sewn finns det ju olika program som tex riskförlossning å då visar de ju extremfallen å många har preblem å då förstår jag att man kanske vill ha mycket stöttning. Det brittiska som gick igår va ju inte så extremt förrutom att sonen satt med.
    Kul när hans komoisar får se det programmet..... NOT

  • Emblas Mamma
    JT2010 skrev 2011-01-27 17:16:36 följande:
    Håller helt med om att det är wierd att en massa människor är med under förlossningarna, jag vill bara ha min man med. Men är det ingen som reagerar på att de överhuvudtaget låter sig bli filmade under förlossningen? Även om de kanske inte filmar mellan benen ser man ju annat... Det sänds ju så miljontalsmänniskor kan se det, så familjemedlemmar som är med kanske inte är det värsta?
    Jag undrar ibland om dom får riktigt bra betalt?
    Jga skulle inte ha emot om min förlossning filmades och visades BARA i andra länder där ändå ingen någonsin kommer känna mig.
    Men aldrig så någon jag känner får se. Men då skulle jag allt ha en saftig summa också! :P

    Sen undrar jag om det är uppsatta videokameror? Eller vad?
    Vem vill ha en filmare med sig? hu!
  • Etheleglin

    Det kan underlätta för kvinnan om hon har stöd av flera personer under förlossningen, men enbart om hon själv önskar det. Kvinnostöd verkar ha den största verkan.

    Jag funderade länge och väl på ifall min mamma skulle vara med när vi födde barn, men i slutändan kom jag fram till att hon skulle vara nervös (hon är läkare, och vi födde vårat barn hemma) och hennes nervositet skulle nog smitta av sig på mig. Generellt så är födande kvinnor mer emotionellt porösa än annars. Så jag ville inte riskera min hemförlossning mot att ha henne där. Tyvärr. Det hade varit fint om det funkade.

    Jag hade tre barnmorskor med vid förlossningen (vänner till oss) och min sambo. Och jag kan säga att det skojades en hel del! Det är ju rätt komiskt att föda barn, även om det gör ont. Jag uppskattade verkligen att ha de där, det var bra med fler händer som kunde massera osv. Min sambo tyckte att det var väldigt positivt att vi var flera, och vi kommer defintivt göra samma sak nästa gång. Men då får nog min mor vara med som barnvakt till nuvarande barnet.

    Ett problem i dagens samhälle är att första gången man upplever en förlossning så är det ens egen - vilket gör att man kan bli onödigt rädd eftersom man inte vet vad det faktiskt innebär. Positiva upplevelser av andras förlossningar och positiva berättelser kring förlossningar verkar lugnande för kvinnor som själva ska få barn och tenderar till att göra deras egna förlossningar säkrare.

    Det finns ett antal antropologiska artiklar om matriakat i söderhavet där barnafödande involverar att alla byns kvinnor hjälper och stöttar den födande kvinnan, och där har man fantastiskt bra förlossningsstatistik sett till det medicinska läget. På samma sätt så kan man se att de kvinnor som föder med doulor på svenska/västerländska sjukhus också får lättare och snabbare förlossningar, stannar kortare tid på sjukhuset för eftervård och har mindre problem med amningen.

    Spännande att tänka på...

    Men nej, svärfar och svärmor får stanna utanför för mig också. Enbart människor jag verkligen är bekväm med får vara med när jag föder barn. Att gå omkring naken framför dem vore kanske inte så bra med tanke på kommande julmiddagar. Tungan ute

  • JT2010
    Emblas Mamma skrev 2011-01-27 17:31:26 följande:
    Jag undrar ibland om dom får riktigt bra betalt?
    Jga skulle inte ha emot om min förlossning filmades och visades BARA i andra länder där ändå ingen någonsin kommer känna mig.
    Men aldrig så någon jag känner får se. Men då skulle jag allt ha en saftig summa också! :P

    Sen undrar jag om det är uppsatta videokameror? Eller vad?
    Vem vill ha en filmare med sig? hu!
    Haha ja man får ju hoppas att de får bra betalt och som du säger att det inte sänds i samma land som de lever i :)
  • TheD

    Jag anser att endast blivande fadern ska vara på plats, alla kan ska vara hemma! Den dagen jag ska föda en unge villjag inte ha någon annan än min älskling där för det angår ingen annan!

    Troligtvis kommer jag skälla ut sjukpersonalen ordentligt men jag ska be om ursäkt i förväg :p

  • Willowfield

    Nu är det ju 20 år sedan, men eftersom jag var en ensam mamma hade jag både min mor och min syster hos mig. Minns jag sa till syrran nu ger du attan i glo mig mellan bena...när det väl är dags. Fast jag måste säga att inte vet jag var hon glodde då var så upptagen av min sons ankomst att jag inte brydde mig om ngt annat
    Så som svar till den som undrade, om de inte har ändrat reglerna så får du ha din mor med dig, samt ytterligare en till person.
    Det var väldans mysigt och tryggt att ha både mor och syster hos sig. 
    Märks även på det speciella bandet som finns mellan min son och just dessa två. 

  • förlovadflicka
    Willowfield skrev 2011-01-28 01:08:55 följande:
    Nu är det ju 20 år sedan, men eftersom jag var en ensam mamma hade jag både min mor och min syster hos mig. Minns jag sa till syrran nu ger du attan i glo mig mellan bena...när det väl är dags. Fast jag måste säga att inte vet jag var hon glodde då var så upptagen av min sons ankomst att jag inte brydde mig om ngt annat
    Så som svar till den som undrade, om de inte har ändrat reglerna så får du ha din mor med dig, samt ytterligare en till person.
    Det var väldans mysigt och tryggt att ha både mor och syster hos sig. 
    Märks även på det speciella bandet som finns mellan min son och just dessa två. 
    Just det, nu när du säger det, min mormor var med när jag föddes och hon är så glad för det verkligen, ibland blir hon sentimental och säger att hon var där från första stund... Åh, nu blir jag helt rörd, lyssnar på värsta fina låten, måste ringa henne med detsamma! 
  • Midvinterflicka

    Det jag störde mig mest på, när det gäller TV-programmet som TS nämner, är att sonen och barnets far i fråga gjorde sig löjlig över mammans värkar, de satt och gjorde sjuka anspelningar när hon hade ont. Nästan så man känner att de borde bytt plats så att de skulle känna hur ont hon hade.

    Sedan kan jag tycka att det är väldigt konstigt att ha sin son med på förlossningen, och att som son vilja vara med i en sådan situation. Känner att det är en helt annan grej om ens mamma eller syster skulle vara med, men barnets far i första hand!

  • turbovampyria

    Jag hade bara min blivande med när våra barn föddes. Skulle inte velat ha någon manlig eller annan kvinnlig släkting där. Det räcker med alla läkare och barnmorskor som kommer in och pillar, känner och mäter (har haft 2 utdragna och jobbiga förlossningar).
    Mina barn skulle absolut inte få vara med. Det får de uppleva när de själva får barn. Jag vill ju inte traumatisera dem.

  • förlovadflicka

    Hihi, pratade med mormor nu och självklart sa hon "¨åh, min älskling, jag glömmer aldrig när du föddes" utan att jag ens nämnt det XD

Svar på tråden Varför föder man barn i närvaro av hela "släkten" !?