• Fenomena88

cheesecake

Jag funderar på att göra cheescake till efterrätt på vårat bröllop, vad tror ni om det?
    Är det för enkelt? Känns det för vardagligt? Hur skulle man kunna göra det snyggt? Tror ni det går att stansa ut exempelvis hjärtan eller cirklar med pepparkaksformar? Känns som att kakan är för tjock för det. Kan man göra det snygg genom att lägga på digestive-smulorna efteråt? Funderar även på att ha något till kakan, tex hjortronsylt eller något bär, vad tror ni passar bäst?
    Tacksam för alla synpunkter gärna förslag på andra "bättre" efterrätter om ni har det. Det kommer nog att komma ca 100 personer till bröllopet.

Mvh, Karin 

• Svar på tråden cheesecake
  • Sebastiána

Sååå gott med cheesecake!

• Chicita

Du kan ju göra cheeskake i annat än runda formar också.
    www.kakburken.se  eller  www.tartdecor.se exempelvis har hjärtformade, sexkantiga, fyrkantiga mm mm...
    Om du klär formen med gladpack först innan du har i ostmassan så är det lätt att få ut den också även om det inte är en springform.

Du kan dekorera med vad som helst, varför inte ätliga blommor?
    Kanderade rosenblad kanske och hallon? Snyggt och gott... Har du ett annat färgtema så kan du ta bär i "rätt färg" och blommor med passande färg också...

Att ha någon form av bär i eller på kakan är inte bara snyggt utan ger det också en lite lyxigare känsla.
    Tror du är inne på en bra tanke  

• Emblas Mamma

Det är ju SUPERGOTT!

OCh inte alls billigt så varför skulle det vara ofint?!

Vi tänkte kanske göra en med något citronöverdrag! Kanske lyxa till med något bär som passar till, t.ex hallon?
    :)
    Eller bara något grönt snyggt!

• ClaraH

Om ni vill ha någon speciell smaksättning så googla på cheese cake recept för att få tips på varianter, det finns säkert hur många som helst. Tycker f.ö. inte att det är ofint på något sätt utan jag bara inte gillar det, tycker att det är lite smaklöst. Så jag tipsar gärna om att smaksätta den lite, då blir den nog lite mer intressant, men många gillar den ju som den är också. Provbaka bara innan ni bestämmer er!

• Zelmah

www.coop.se/Recept--mat/Recept/c/citroncheesecake-med-passionsfrukt/

den här är supergod och väldigt fräsch! Den görs inte i ugnen utan stelnar i kylen. Jag har gjort den flera gånger och den är väldigt uppskattad, jag brukar inte ha bär ovanpå då jag tycker att det räcker med passionstäcket. Det kan bli lite för många smaker i kombo med bären på kan jag tycka... originalreceptet är utan bärtopping egentligen. Räcker fullt med citron och passionsmaken tillsammans med digestivekrosset. Jättegod, denna blir det förmodligen att jag kommer göra till vår dessert.

Man kan göra den i portionsformar med om man vill. Ser fint ut :)

• Moster Stina

En kollega som gifte sig väldigt nyligen hade köpt en massa frysta cheesekakes (av en konditor) att ha som bröllopstårta.
    Ganska smart att ha en fryst variant eftersom man då verkligen enkelt kunde spara det som blev över. De plockade fram eftersom ur frysen, men många blev över sen så klart.
    Och så bjöd han oss på jobbet! Mums!

• Emblas Mamma
    Moster Stina skrev 2011-01-26 07:47:03 följande:

En kollega som gifte sig väldigt nyligen hade köpt en massa frysta cheesekakes (av en konditor) att ha som bröllopstårta.
    Ganska smart att ha en fryst variant eftersom man då verkligen enkelt kunde spara det som blev över. De plockade fram eftersom ur frysen, men många blev över sen så klart.
    Och så bjöd han oss på jobbet! Mums!

funderar med på att ha en fryst variant!
    Men jag vet inte.. Vi tänkte faktiskt med provbaka innan vi bestämmer oss:)
  • Fenomena88

Tack för alla svar!
    Jag är oxå inne på att göra den frysta varianten. Jag gillade idén med ätbara blommor, var får man tag på sådana? 

Clara H; Vilken bra blogg. Vi är inne på samma tanke med förrätten. Har du räknat något på hur mycket den kommer att kosta? Vi ska försöka hålla nere kostnaderna lite eftersom jag är mammaledig och vi inte kan spara hur mycket som helst. Räk- och kräftröra lät väldigt gott, har du lust att dela med dig av receptet? :) 

Svar på tråden cheesecake