• Liljekonvaljen

Hårprodukter för torrt och frissigt hår?

Hej!

Jag har prövat alla möjliga shampoo och balsam, även flera olika hårinpackningar. Men tycker att mitt hår alltid blir så torrt och slitet när det har torkat.
    Jag har väldigt tjock och lockigt hår och har även prövat loreals lite dyrare produkter i blåa förpackningar. Dom funkar väl sådär.
    Jag brukar inte heller platta håret just för att det känns så slitet och tar lång tid.
    Ni kanske har något tips på bra produkter för att få håret lent och inte så frissigt?

• Svar på tråden Hårprodukter för torrt och frissigt hår?
  • Piiiip

Jag är förtjust i kerastase, deras hårinpackningar är toppen. Provat både den gröna och den rosa och gillar båda. Men välj den som är anpassad just till ditt hår.

När det gäller schampo och balsam så gillar jag bio lance, ett matrix schampo och den märkt bambu är bäst.

Dessutom brukar jag be min frisör att ta det som behövs för att få bort det slitna. Jag litar på att de klipper det som behöver komma bort.

Jag har tunna, tunna hårstrån som lätt blir skadade och tröttnade på trasiga toppar, trassel och hår som såg slitet ut.

• Snigel Bee
    Piiiip skrev 2011-01-27 19:46:00 följande:
    Jag är förtjust i kerastase, deras hårinpackningar är toppen. Provat både den gröna och den rosa och gillar båda. Men välj den som är anpassad just till ditt hår.

När det gäller schampo och balsam så gillar jag bio lance, ett matrix schampo och den märkt bambu är bäst.

Dessutom brukar jag be min frisör att ta det som behövs för att få bort det slitna. Jag litar på att de klipper det som behöver komma bort.

Jag har tunna, tunna hårstrån som lätt blir skadade och tröttnade på trasiga toppar, trassel och hår som såg slitet ut.
    Ja rekomenderar också Kerastase!! Tkr att inpackningarna e såå bra!! Handdukstorkat, lägga i lite, sen skölja. Många gånger då ja har brotton brukar ja bara handdukstorka sen lägga i en klick, men då inte skölja bort det.
  • Piiiip

Kom på fler tips jag samlat på mig!

Jag torkar sällan mitt hår med hårtork, men ibland händer det ju. Då har jag alltid i en mousse som är värmeskyddande.

Dessutom försöker jag låta blir att ha håret uppsat med snodd när det är blött och/eller när jag sover.

Har äntligen lärt mig sova med utsläppt hår. Det sliter tydligen mindre på håret.

• misscat81
    Liljekonvaljen skrev 2011-01-24 22:06:22 följande:
    Hur vet man vilka som är rätt för håret, som är bra? Har du något tips på det? Så jag inte gör fel. Även om du vet någon bra gelé till håret. =)
    Det kan vara lite olika beroende på vilken hårtyp man har, men generellt så brukar man använda ett lätt balsam (ett med så lite oljor i som möjligt, brukar vara billiga balsam) för att tvätta med och lite tyngre balsam (med mer oljor i) för vårdande. Exempel på lätta balsam är änglamarks (både "vanliga" och sensible, den senare är aningen tyngre), Coop X-tra, Naturelle (innehåller dock proteiner, som vissa hår inte klarar, kan kännas lite "strävt"). Som vårdande balsam finns massor med olika, själv använder jag Oliv Naturelle från Kicks eller Respons körsbär&pärlemor, som iofs egentlgen är en inpackning, men jag brukar använda den som balsam. Den kan man köpa billig på Ö&B!
    Som styling kan man tex använda Fructis gel. Själv beställer jag från lockig.se (webshopen), Kinky-Curly Curling Custard, som ger både fukt och stadga åt lockarna. Sen använde jag också Curl Keeper från Curly Hair-Solutions, som är jättebra mot friss. Båda är ganska dyra med väldigt dryga. Jessicurl har bra produkter, men de är lite väl dyra tycker jag, deras balsam är inte mycket bättre än de man kan köpa i butik här i sverige.

Generellt så brukar det vara svårast att hitta ett bra tvättbalsam, där får man prova sig fram lite.
  • förlovadflicka
    Piiiip skrev 2011-01-30 01:48:26 följande:

Kom på fler tips jag samlat på mig!

Jag torkar sällan mitt hår med hårtork, men ibland händer det ju. Då har jag alltid i en mousse som är värmeskyddande.

Dessutom försöker jag låta blir att ha håret uppsat med snodd när det är blött och/eller när jag sover.

Har äntligen lärt mig sova med utsläppt hår. Det sliter tydligen mindre på håret.

Kanske är olika från hår till hår men har hört många som sagt (och upplever själv) att håret blir torrare och sprödare liksom när man har mousse i. Tror inte att det  är skadligt för håret eller så men själva stylingen gör att håret upplevs torrare! Många rekommendera lanzas stylingprodukter, de luktar jättegott och håret blir mjukt av dem :) Urban Moulding Paste använder jag oftast nu, den ger jättemycket volym också! (Men man sa ha riktigt riktigt lite av den, jag tar den i blött hår) :)
  • förlovadflicka

Och jag har för mig att den funkar med balsammetoden också :)

• daydreamer

Jag har jobbat som frisör i några år och kan säga att Lanza har en produkt som heter Trauma Treatment som är som en leave in-inpackning som man applicerar i handdukstorkat hår och sen stylar man som vanligt. Den är helt oslagbar och den enda produkten jag inte klarar mig utan. :) www.lyko.se/sv/artiklar/lanza-trauma-treatment.html

• keee
    Liljekonvaljen skrev 2011-01-24 17:21:41 följande:
    Hej!

Jag har prövat alla möjliga shampoo och balsam, även flera olika hårinpackningar. Men tycker att mitt hår alltid blir så torrt och slitet när det har torkat.
    Jag har väldigt tjock och lockigt hår och har även prövat loreals lite dyrare produkter i blåa förpackningar. Dom funkar väl sådär.
    Jag brukar inte heller platta håret just för att det känns så slitet och tar lång tid.
    Ni kanske har något tips på bra produkter för att få håret lent och inte så frissigt?
    Jag har lockigt hår och har testat en rad olika "leave-in-conditioner"-produkter (dvs produkter som jag använder i handukstorkat hår &  inte sköljer ut), men jag kommer alltid tillbaka till en och samma hårprodukt.
    Jag kan varmt rekommendera Wella SP Styling Hypercurl. Superbra! Jag har använt produkten i åratal (bortsett från de gånger jag testar något nytt, men som sagt är det inget idé) och det kommer jag att fortsätta med. Testa den - tror inte du kommer att bli besviken.
  • Liljekonvaljen
    keee skrev 2011-02-11 09:12:35 följande:
    Jag har lockigt hår och har testat en rad olika "leave-in-conditioner"-produkter (dvs produkter som jag använder i handukstorkat hår &  inte sköljer ut), men jag kommer alltid tillbaka till en och samma hårprodukt.
    Jag kan varmt rekommendera Wella SP Styling Hypercurl. Superbra! Jag har använt produkten i åratal (bortsett från de gånger jag testar något nytt, men som sagt är det inget idé) och det kommer jag att fortsätta med. Testa den - tror inte du kommer att bli besviken.
    Tack, det ska jag göra! =)
  • AnnaJacob

Jag brukar packa in mitt hår med olivolja och gå med det hela dagen, om jag nu ska vara hemma eller sova med det över natten. Håret blir fantastiskt lent och glänsande!
    Tänk bara på att när du ska tvätta ur oljan, så ska du ta shampo innan du tar vatten, så går det lättare att tvätta bort den!

• Piiiip

Jag har inte mousse vanligtvis, utan bara när jag behöver torka blött hår. För att få värmeskyddet!

Tror inte heller det är bra med för mycket produkter för ofta.

• förlovadflicka
    Piiiip skrev 2011-02-15 20:58:01 följande:
    Jag har inte mousse vanligtvis, utan bara när jag behöver torka blött hår. För att få värmeskyddet!

Tror inte heller det är bra med för mycket produkter för ofta.
    Det är olika, mitt hår ser inte klokt ut om jag inte har produkter i det! Blir jättefrizzigt och allmänt fult. Jag bryr mig inte så mycket om ifall mitt hår mår bra eller inte, bara det ser bra ut! För mitt hår är inte vackert naturligt även om det mår bra, har en väldigt speciell hårkvalitet... :(
Svar på tråden Hårprodukter för torrt och frissigt hår?