Liljekonvaljen skrev 2011-01-24 22:06:22 följande:
Hur vet man vilka som är rätt för håret, som är bra? Har du något tips på det? Så jag inte gör fel. Även om du vet någon bra gelé till håret. =)
Det kan vara lite olika beroende på vilken hårtyp man har, men generellt så brukar man använda ett lätt balsam (ett med så lite oljor i som möjligt, brukar vara billiga balsam) för att tvätta med och lite tyngre balsam (med mer oljor i) för vårdande. Exempel på lätta balsam är änglamarks (både "vanliga" och sensible, den senare är aningen tyngre), Coop X-tra, Naturelle (innehåller dock proteiner, som vissa hår inte klarar, kan kännas lite "strävt"). Som vårdande balsam finns massor med olika, själv använder jag Oliv Naturelle från Kicks eller Respons körsbär&pärlemor, som iofs egentlgen är en inpackning, men jag brukar använda den som balsam. Den kan man köpa billig på Ö&B!
Som styling kan man tex använda Fructis gel. Själv beställer jag från
lockig.se (webshopen), Kinky-Curly Curling Custard, som ger både fukt och stadga åt lockarna. Sen använde jag också Curl Keeper från Curly Hair-Solutions, som är jättebra mot friss. Båda är ganska dyra med väldigt dryga. Jessicurl har bra produkter, men de är lite väl dyra tycker jag, deras balsam är inte mycket bättre än de man kan köpa i butik här i sverige.
Generellt så brukar det vara svårast att hitta ett bra tvättbalsam, där får man prova sig fram lite.