• Äldre 23 Jan 10:23
    2468 visningar
    13 svar
    13
    2468

    Hjälp, man skulle ju dansa också!!!

    Det slog mig precis att vi väl ändå förväntas att dansa någon form av "brudvals" på vårt medeltidsbröllop...

    Till saken hör att jag har en fot som är väldigt skadad.
    Jag pulveriserade ett ben i foten 1996 och ett år i gips, tre operationer och 3 år på kryckor hjälpte inte...
    Jag lever med STORA smärtor dygnet runt (vilken tur att man är resistent mot smärtstillande också va? *ironisk*)
    Ovanpå detta så har jag också skadat min ena axel då jag är överrörlig. Så trots två operationer där så åker den ändå ur led lite då och då...

    Så någon vals tror jag inte är aktuell för mig. Hur vi än tränar så kommer jag inte kunna hålla upp armen pga att jag inte får lyfta den så högt och jag kommer inte kunna "flyta runt" graciöst pga foten.
    Jag är glad om jag inte svimmar i kyrkan av smärta...
    Och vals är ju inte heller så medeltida...

    Så... Vad ska man dansa för nåt?
    Jag lär ju inte komma undan att dansa med min M2B, alla lär ju förvänta sig det.
    Men det finns inga kurser i medeltidsdans här där vi bor i alla fall...

    Dilemma

  • Svar på tråden Hjälp, man skulle ju dansa också!!!
  • MrsT20­11
    Äldre 23 Jan 11:35
    #1

    Nej men det måste väl ändå vara känt för de flesta av era gäster att du inte har rätt fysik för att dansa??
    Finns inga krav på att man "måste" dansa på sitt bröllop. Jag känner flera personer som är troende, många kristna bröllop innehåller varken dans eller alkohol men de har lika trevligt ändå! Fokus hamnar istället på lekar, spex och sånger.

    Om du absolut vill dansa med din man rekommenderar jag vanlig tryckare, det ska vi ha. (Vi är inte troende men har aldrig dansat vals i hela våra liv så varför skulle vi börja nu?) Nu vet jag ju inte vad ni har för musiksmak, men för oss lutar det åt antingen metallicas "nothing else matters" eller kents "utan dina andetag".

    Lycka till!

  • Äldre 23 Jan 11:44
    #2

    Ska vi ta någon modern musik så blir det nog Nordman.
    Med lite (mycket) fantasi så kan man tänka sig den lite som medeltida *S*

    Skulle gärna gått någon kurs i medeltida dans om det fanns någon här.
    Har försökt kolla på youtube och googla, men det blev inte många resultat, och dom resultat jag fick fram hade dålig kvalité :S

  • Emblas Mamma
    Äldre 23 Jan 11:53
    #3

    Men ta en lugn och romantisk "tryckare" då :)
    Bara håll om varandra och dansa runt i väldigt lugn takt! :)


  • Äldre 23 Jan 12:03
    #4

    Vi får se vad det blir.
    Men en vanlig tryckare känns fel när vi sen ska ha medeltida musik under resten av kvällen.
    Det känns som om vi gör det "enklare" för oss än för dom andra då i så fall...

    Så någon turdans borde man kunna hitta och lära sig tycker jag :)

  • Oniq
    Äldre 23 Jan 12:14
    #5

    :)



  • Äldre 23 Jan 12:20
    #6

    Hehe...
    Det där vore kanske något att träna in :D

  • Sebast­iána
    Äldre 23 Jan 22:01
    #7

    Danser var knappast särskilt vilda på medeltiden så det kanske funkar även för dig TS.

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 23 Jan 22:08
    #8

    Åh, vad heter den??!!! Finns en jätteenkel dans iaf där man bara håller varandra i händerna och går... Börjar på L tror jag... Men kära lilla hjärna... :P

  • Äldre 24 Jan 07:37
    #9

    Sebastiána: Ja jag hoppas det... i alla fall att jag klarar en första dans :)


    förlovadflicka: Kommer du på den och hittar någon beskrivning så hojta till :D

  • Sebast­iána
    Äldre 24 Jan 07:52
    #10

    Inte så romantiskt, men lugnt i alla fall: medeltiden.kalmarlansmuseum.se/niva3/3-5-4xxx.phtml


     

  • Äldre 24 Jan 07:54
    #11

    Tack Sebasiána  Skrattande

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 24 Jan 10:27
    #12

    Farandole heter den ju! L, visst lilla dumma hjärna :P

  • Äldre 25 Jan 12:52
    #13
    förlovadflicka skrev 2011-01-24 10:27:28 följande:
    Farandole heter den ju! L, visst lilla dumma hjärna :P
    Tack Glad
    Då kan jag nog googla efter beskrivning 
Svar på tråden Hjälp, man skulle ju dansa också!!!