• Dona

bjuda ens fd kompis?

det är så här att jag har en barndomsvän som jag verkligen har varit bästa vän med hela mitt liv. men för två år sedan bröt vi upp vår vänskap av olika anledningar och nu står jag och undrar om jag ska bjuda henne eller inte.. många säger bjud henne och visa att du är "bättre" men jag vet inte säkert om hon kommer komma. 

vad tycker ni? 

• Svar på tråden bjuda ens fd kompis?
  • ClaraH

Svårt. Jag tycker att du ska fråga henne om du vill ha kontakt i framtiden. Om du vill det kan det här vara ett sätt att sträcka ut handen, men det ska komma från hjärtat i så fall. Och var gärna generös även om du är tveksam.

Om du känner att du inte vill ha framtida kontakt så tycker jag inte att du ska bjuda henne.

Jag har ett liknande dilemma. Vi är ett gäng tjejer som har umgåtts hur läng som helst och jag vill egentligen bjuda alla utom en. Jag är rädd att hon ska bli full och förstöra bröllopet, hon har betett sig riktigt illa några gånger, mot mig och ännu värre mot andra.

Men ändå är det svårt att bjuda alla utom henne. Nu funderar jag på om jag bara ska bjuda två (av sju) det skulle vara helt OK, det är flera som gjort så förut, men det är egentligen inte vad jag vill, men man måste ju tänka på efterverkningarna. Det troligaste är också att hon inte skulle komma eftersom vi har bröllopet på annan ort (vår bostadsort) och hon brukar inte vilja resa av olika skäl. Tror också att hon skulle bli förnärmad och förvånad om vad jag tänker om henne Jag går och funderar mycket på detta.

• Dona

det är svårt. samtidigt som jag saknar henne så är jag glad att jag inte har med henne att göra längre. jag vill ha henne där men ändå inte. så går fram och tillbaka hela tiden. bjuder jag henne och hon inte skulle komma så kommer jag bli sårad.

mitt råd till dig hade nog varit att om hon har en tendens att förstöra pga av alkohol så skulle jag inte bjudit henne. men då måste du vara beredd på konsekvenserna av att hon inte blir bjuden. ditt fall är svårare än mitt. 

• Zelmah

Mmm, det är inte lätt alla gånger med vilka som ska bjudas och inte bjudas. Men kan bara hålla med Clara H här att om du vill öppna upp för umgänge i framtiden är det ett ypperligt tillfälle att "öppna upp en dörr" åt henne.
    Tror du att du skulle ångra dig om du inte bjöd henne? I så fall tycker jag att du ska bjuda in henne, sen om hon väljer att inte komma så visar hon vart hon står. Tror ändå att din dag kommer att bli fantastisk med eller utan henne. Men på dig verkar det som att det är ett svek eller liknande händelse som ligger bakom att ni brutit med varandra? Är det så måste du rannsaka dig själv och känna efter om du vill förlåta och lägga det bakom er eller ej. Väljer du att förlåta så bjud henne, om inte - strunta i det.

Clara: Åh det är svårt med de vänner som inte alltid har ett bra "ölsinne"... man blir ju lätt nervös o oroar sig över om det ska bli en dålig fylla som går ut över festen eller andra gäster. Samtidigt kanske det är en person som man tycker om annars när denne är nykter. Det kan också bli jobbigt när man är ett kompisgäng att just uteslutan bara en person. Kan du inte be en annan vän eller två att ställa upp och hålla lite "koll" på personen i fråga. Ni kan ju bestämma att om hon blir för packad och visar tendenser till att bli odräglig så ringer din vän/vänner en taxi åt vederbörande och skickar hem henne. Bäst för både henne och övriga gäster liksom...

• ClaraH
    Zelmah skrev 2011-01-22 16:22:18 följande:
    Clara: Åh det är svårt med de vänner som inte alltid har ett bra "ölsinne"... man blir ju lätt nervös o oroar sig över om det ska bli en dålig fylla som går ut över festen eller andra gäster. Samtidigt kanske det är en person som man tycker om annars när denne är nykter. Det kan också bli jobbigt när man är ett kompisgäng att just uteslutan bara en person. Kan du inte be en annan vän eller två att ställa upp och hålla lite "koll" på personen i fråga. Ni kan ju bestämma att om hon blir för packad och visar tendenser till att bli odräglig så ringer din vän/vänner en taxi åt vederbörande och skickar hem henne. Bäst för både henne och övriga gäster liksom...
    Jo, jag har funderat på det också, men vill inte belasta mina andra gäster med det egentligen. Just nu lutar det åt att jag bara bjuder två i gänget, det känner jag att det skulle funka, men jag skulle sakna ett par av dem. Nu är detta mitt andra bröllop, så de kan tänka att det är lite "mindre" den här gången, så jag tror inte att de tar illa upp om endast två av dem bjuds in. De blev alla bjudna förra gången, men då hade hon inte de problem hon har idag.
Svar på tråden bjuda ens fd kompis?