• GnuGS

    Tärn- och näbbfärg till icke-vit brudklänning?

    Ni som gift er i en icke-traditionell färg – t ex en svart, röd etc – klänning:
    Hur har ni gjort med eventuella brudnäbbsbarns färger? Och med tärnorna?
    Jag skulle själv gärna vilja ha en svart brudklänning, möjligen med vita spetsdetaljer. Men jag har svårt att se att brudnäbben i andra färger än vitt eller pastell. Hur har ni gjort? Blir det konstigt med en traditionellt klädd till en mindre traditionell klänning?

  • Svar på tråden Tärn- och näbbfärg till icke-vit brudklänning?
  • Dona

    Du kanske kan matcha med resten av färgerna i festlokalen?

  • Mace
    GnuGS skrev 2011-01-21 17:56:14 följande:
    Ni som gift er i en icke-traditionell färg – t ex en svart, röd etc – klänning:
    Hur har ni gjort med eventuella brudnäbbsbarns färger? Och med tärnorna?
    Jag skulle själv gärna vilja ha en svart brudklänning, möjligen med vita spetsdetaljer. Men jag har svårt att se att brudnäbben i andra färger än vitt eller pastell. Hur har ni gjort? Blir det konstigt med en traditionellt klädd till en mindre traditionell klänning?
    Jag tycker det är två olika saker om du pratar om brudnäbbar (små sådana) eller tärnor (eller lite vuxnare näbbar).

    För tärnorna tror jag att det skär sig med pastell, i så fall skulle jag välja en "juvel-färg", dvs en mörk, men klar, lila, röd, blå, mörkt aprikos, grön eller liknande. Det tror jag kan bli jättevackert, framförallt med några vita detaljer, kanske vita/ljusa tärnbuketter.

    Till näbbar tror jag att du kan använda pastell  även om du har en svart klänning, men lägg gärna till några svarta detaljer, kanske svarta kanter på en vit klänning?

    Skall du ha både tärnor och näbbar så skulle jag rekommendera vitt på näbbarna, men med detaljer i svart och i tärnfärgen (t.ex. band, spets, blommor, korgar eller något annat som ser bra ut) och tärnor i klar färg men med vita detaljer... och så svart till dig men med lite vita spetsar (helt svart kommer att se ut som begravning, så är det bara...)
  • GnuGS

    Tack för alla svar!
    Vet inte hur jag ska göra -- vill gärna ha en svart klänning själv, men det känns som att det blir följdproblem... Tärnorna får nog bekosta sina klänningar själva, så det lär bli tre olika färger där (men kanske en gemensam sjal som jag väljer) och då blir det kanske lite rörigt om småtjejerna i brudnäbben har vitt/pastell. Kanske regnar det ner pengar från himlen, så att vi kan bestämma en viss färg åt tärnorna, hmmmmm...
    Idag har jag frågat två av de tilltänkta näbbarna om de vill vara med, åtminstone en svarade omedelbart ja -- medan den yngre (fem år) behöver lite betänketid för att komma på ifall hon vågar! -)

Svar på tråden Tärn- och näbbfärg till icke-vit brudklänning?