• NatMag

    Pass

    Hej! Min fästman skall byta till mitt efternamn men problemet är hur vi gör inför bröllopsresan. Hans pass gick redan ut nu i januari och det känns onödigt att beställa ett nytt för endast bröllopsresan om vi inte måste. Finns det ngn möjlighet att göra att pass med det kommande efternamnet innan bröllopet?

    Mvh Natalie

  • Svar på tråden Pass
  • stjärna18

    Vi har likande problem. Fick till svar att man kan inte göra ett pass med ett efternamn man inte än heter och det är ju logiskt.
     Men ett pass tar ju bara 5 dagar att göra, fast ni kanske åker på resan direkt efter bröllopet!
    Om man gör ett pass med hans nuvarande namn borde han väl kunna använda det så länge man bokar biljetten i det namnet, eller vad tror du?! Lycka till!!!

  • Aniara4

    Undrar vad det kostar att göra "nödpass" på Arlanda och hur det funkar? Värt att kolla upp.

  • Vi2alltid

    Jag hade samma problem, jag fick åka i mitt gamla namn eftersom vi åkte på bröllopsresa 4-5 dagar efter bröllopet. Det tar ju ca 5 dagar att göra ett pass - MEN det KAN ju bli försenat någon dag och då är det inte värt att chansa.

    Så kallat nödpass har jag för mig är dyrare än att göra två vanliga pass. Så då kan man lika gärna göra et nu med det gamla namnet och sen göra ett nytt igen när det är dags att resa nästa gång

  • 4Juni2011

    Har samma bekymmer. Fick detta svaret frå skatteverket:

    Hejsan
    Det går aldrig att registrera ett efternamn som man ska ta vid vigseln i
    förväg.
    Det är ju inte jämt att vigseln blir av så det måste alltid gå till på
    följande vis:
    Vigselförrättaren ska ju skicka in intyget om vigsel till Skatteverket och
    sedan scannas det in o fördelas.
    En handläggare får detta på sin skärm och när vigseln registreras så görs
    även efternamnet.
    Detta kan ta några veckor och på sommaren brukar det ta extra länge då det
    är många vigslar och delar av personalstyrkan har semester.




    Ett nödpass ligger runt 1500 kr har jag för mig och ett vanligt runt 400 kr...

  • turbovampyria

    Ett nödpass gör de på arlanda bara i absolut nödfall. Det betyder om du beställt pass men det ej kommit än eller om det är trasigt och du sak åka om 2 timmar.

  • anne på grönkulla

    Ska ni åka inom en månad efter bröllopet, gör ett nytt pass  i gamla namnet och boka biljetten i det. Ska ni åka senare kanske ni kan chansa på att han hunnit byta och få nytt pass i det nya namnet.

  • sthlm2011

    Vi ringde skatteverket samt passpolisen, de sade att de tog 2-3 veckor efter vigseln för skatteverket att få det registrerat och klart, dvs vi vågar inte chansa på att boka bröllopsresan i gemensamt namn (vi åker 5 v efter bröllopet), tar det 3 veckor plus ngn dags försening och fem dagar med nya passet så kommer man att vara nervös. Om nya efternamnet går igen när man är borta på semester så skall man ha med sig en kopia på vigselbeviset att visa upp i tullen om de får ngn notering om att personens namn + pass inte stämmer.

Svar på tråden Pass