• carrobarro84

Ej barn men syskonbarn, hur ska jag skriva?

Vi ska inte bjuda barn på vårt bröllop men med undantag för syskonbarn eftersom jag själv alltid tyckt att mina syskonbarn är speciella för mig och vill gärna att de ska ha möjlighet att delta på vår stora dag. Vi kommer även själva ha en liten son med på festen.
    Men hur formulerar man sig?

• Svar på tråden Ej barn men syskonbarn, hur ska jag skriva?
  • Alexanders Maria

Vi har samma problem, och vi har pratat om att lösa det så att man helt enkelt skriver dit dem som är bjudna på kortet oh helt enkelt lämnar ute barnen i sammanhanget. Men det är ju klart att missförstånd kan ske. Är inte riktigt färdig med mina tankar om det än.

• annicka

Vi skriver såhär: " Vi har valt att göra lördagens middag till en tillställning med våra vuxna vänner. Åldersgränsen är satt till 15 år, med ett fåtal undantag. Barn är välkomna att vara med under fredagens middag, lördagens vigsel och söndagens barbeque."

Vi kommer att ha 4 gäster som är under 15 år (syskonbarn och väldigt nära vänner). När det gäller placeringen av dem vid middagen funderar vi endera på att låta deras föräldrar sitta med dem eller att eventuellt hyra in en barnflicka som kan hjälpa dem under middagen, samt ta dem med ut för lite hopp och lek när myrorna i brallan blir för många...  

Sen tycker vi att barnen får goda chanser att vara med ändå eftersom vi firar i dagarna 3 och egentligen bara "stänger dem ute" från middagen.

• Sarastiko

Haha har nyss gjort inbjudan men minnst inte exakt vad vi skrev att alla är välkomna till kyrkan men att festen är barnfri med undantag för våra syskonbarn.. Hoppas och tror att våra vänner förstår varför...

• carrobarro84

jag det får väl bli nåt liknande. Har tänkt att bara skriva namn på de som är bjudna på inbjudan men sen på hemsidan specificera lite mer gällande barn. Vi har ju 15 syskonbarn tillsammans så det är ju en del barn. Visserligen har jag tre stycken som är 13,15 o 19 vid tillfället så de räknas som vuxna. Men resten får sitta på ett speciellt barnbord. Ev. min brorsson som kommer vara knappt 2 får sitta på en hörna med en av de äldre tjejerna som akn hjälpa honom.

Vänner är det nog lugnt gällande barn, tror dom helst går själva. Är väl mer kusinbarn o sånt som kan vara problematiskt. Men vi får inte vara fler i lokalen o det blir i så fall minst 3 barn till.

• Hanna05

Vi har tänkt skriva "Endast speciellt inbjudna barn är välkomna på festen"

• Ronille

Vi skriver så här. (Tror jag hittade det här på bt)

Barn är en gudagåva,
    men idag får de stanna hemma för att sova.
    Är man liten och behöver tröst,
    och det enda som fungerar är mammas bröst..
    Självklart gör vi då undantag,
    för detta är ju ingen lag

Tycker inte att dina gäster behöver reagera på att dina syskonbarn får vara med på festen o inte deras barn. Det är ju erat val.

Tyvärr har vi det problemet att svärmor tycker att syskonbarnen ska få vara med på vår fest. Fast vi inte tycker det. Vi vill bara ha med våra.
    Blir irriterad över att hon ska bestämma det. Men inbjudningarna har inte kommit ut än så vi får se vad som händer då.

• ClaraH

Vi kommer inte att skriva någonting om barn. Men vi är mycket noga med att skriva namnen på de inbjudna på själva inbjudningskortet. Då tycker vi att de ska förstå att endast de som står i inbjudan är bjudna. Vi kommer att bjuda en del ungdomar till våra vänner, men de kommer såklart också stå på inbjudan.

Svar på tråden Ej barn men syskonbarn, hur ska jag skriva?