• JustMeAndMyLove

    Ta lån till bröllopet?

    Nu är jag så less.
    Alltid kommer det saker som måste prioriteras före bröllop. Är det inte mina tänder som behöver lagas så är det bilen som brakar ihop. Just nu är jag skuldsatt pga det där jäkla kostsamma historien med min lägenhet som blev förstörd av de som hyrde den i andra hand.
    Får jag dem att betala sitt skadestånd så ligger jag på plus minus 0 ingen.

    Men jag kommer börja jobba i Mars! Och lönen är bra och vi har så gott som inge utgifter längre annat än hyra och mat. Vi kommer kunna spara en del men förstås inte tillräckligt för att kunna hålla bröllopet.

    Så nu börjar iden om lån pocka på min uppmärksamhet.
    Jag är i grunden emot att låna pengar alls. Hatar att vara skyldig och undviker det in i det sista till den grad att jag hellre inte äter än lånar. Men vi har skjutit på bröllopet TRE gånger och September i år vore en perfekt tidpunkt för oss vad det gäller jobb, skola och att familjen min är i Sverige allihopa vilket inte händer ofta :/ 

    Bröllopsresa är bara att glömma. Vi får åka året därpå men det gör liksom inte så mycket. Kan ju va skönt att det inte blir så mycket på en gång och att man har ytterligare en romantisk sak att se frammemot.

    Vad säger ni? Har nån här tagit lån till bröllopet? Ger banker ut ett lån för en sån sak eller blir jag utskrattad om jag frågar? Blir ju inte tal om nå blancolån, högräntelån, känns som att så dum kan jag inte vara ...

  • Svar på tråden Ta lån till bröllopet?
  • prinsessanogrodan
    Future Mrs S skrev 2011-01-18 20:00:53 följande:
    Vet du, jag tänker att det viktigaste är att ni bli gifta! Det måste inte kosta massor!!!
    Fast är festen huvudsaken eller väldig viktig för er så är det upp till er så klart! :)

    Ni kan hyra kläder och köra på kuvertbröllop då kommer det inte kosta mkt alls!
    Sen kan ni bjuda till en sjuhelvetes fest om något år istället när ni har mer pengar och någon av er fyller jämt el så..:)
    en tanke bara.. :) 
  • JustMeAndMyLove
    Future Mrs S skrev 2011-01-18 20:00:53 följande:
    Vet du, jag tänker att det viktigaste är att ni bli gifta! Det måste inte kosta massor!!!
    Fast är festen huvudsaken eller väldig viktig för er så är det upp till er så klart! :)

    Ni kan hyra kläder och köra på kuvertbröllop då kommer det inte kosta mkt alls!
    Sen kan ni bjuda till en sjuhelvetes fest om något år istället när ni har mer pengar och någon av er fyller jämt el så..:)
    en tanke bara.. :) 
    Jo det är sant, det är bara en fix ide egentligen det här med festen.
    Men vi vill så gärna! Inte bara för festens skull utan ör att verkligen fira att det blir vi.
    Kanske bortskämmt för det ÄR ju som alla säga huvudsaken att vi två blir gift och allt det innebär :) 
  • Emblas Mamma
    1700tal skrev 2011-01-18 19:54:00 följande:
    Om du har med kronofogden att göra blir i stort sätt alla lån omöjliga, utan snabba blankolån osv och det har vi väl alla sett på lyxfällan... Eller är det du som ska driva dina andrahandshyrare med kronofogden? Fattade inte riktigt... Om du kräver pengar av dem, hur skulle du då hamna hos kronofogden själv?

    Hursom, jag jobbar drygt 75% och min sambo pluggar. Vi har aldrig haft anmärkningar av nåt slag, aldrig tagit några lån (förutom CSN) och vi kan inte låna en spänn av en bank med den förutsättningen, så tror inte bankerna hoppar högt av glädje. Vi får samla cash istället... Sen har vi ett oanvänt kreditkort med 30 000 kr kreditgräns som kommer bli backupen till cateringen som då betalas av snabbt. Men tror inte det kommer behövas användas. Sambon är klar med utbildningen och börjar jobba i samband med bröllopet. Det knapra är nu, innan bröllopet precis som för dig.
    OJ! JAg studerar med och min man jobbar iofs 100% MEN vi blev för ett halvår sedan beviljade att låna 1,6 miljoner kronor!

    Dock så tog vi aldrig lånet som tur var! Men är det då olika på banker?
  • prinsessanogrodan
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 20:04:51 följande:
    Jo det är sant, det är bara en fix ide egentligen det här med festen.
    Men vi vill så gärna! Inte bara för festens skull utan ör att verkligen fira att det blir vi.
    Kanske bortskämmt för det ÄR ju som alla säga huvudsaken att vi två blir gift och allt det innebär :) 
    Oki, nu är jag kanske tjatig men ni FIRAR att det blir ni två oavsett om ni har den där festen ni drömt om eller om ni "bara" gifter er, alltså har själva vigseln, och sen har en liten "fest" där ni går ut och äter på restaurang med era gäster eller "bara" bjuder gästerna på kaffe och tårta eller kanske "bara"bjuder på lite mingel med snittar och bubbel. Ett firande med de allra närmsta och kanske att ni då kan ha råd att köpa eller hyra kläder eller kanske gå till en fotograf och ta fina proffsiga foton? Fest måste väl inte innebära att det är den där festen ni drömt om? JA, det känns säkert jättetufft att inte kunn ha drömfesten, men skulle det inte kännas ännu värre att börja livet som gifta med skulder? Skulle det inte kännas bättre att veta att ni är gifta utan att ha tagit lån för bröllopet än att vara gifta men sen betala av på lånet x antal år? Skulle era gäster verkligen vilja att ni tar lån för att bekosta festen?
    Jag personligen skulle inte vilja gå på någon fest alls om jag visste att brudparet ska betala av på ett lån för festen i x antal år. Näe, usch, jag skulle känna mig "skyldig" på nåt sätt (även om det självklart inte skulle vara mitt fel). Jag skulle bli ledsen som gäst för jag skulle känna att brudparet på nåt sätt trodde att dom var "tvungna" att ha fest "för MIN skull" och jag skulle bli beklämd och känna att jag gjort nåt som fått brudparet att tro att deras vigsel "inte räckte" som "fest". Jag skulle i ett sånt läge vilja trycka ner brudparet i i en soffa och berätta att att jag känner mig hedrad bara av att få vara med på vigseln, att det är vigseln som "räknas" för mig som dagens största händelse , inte en ev fest efteråt.
    Alla är olika, men jag personligen skulle inte kunna njuta av bröllopet om jag visste att vi tagit lån till gästernas mat, min klänning, blommor etc. Sen är jag kanske larvig med sånt men jag vill helst inte ha lån på nånting alls. Jag har studielån och det har jag ju valt själv men jag tycker det räcker. Vi vill bygga hus och jag vet att då blir det ju lån såklart och huset skulle jag ju "njuta av" men det skulle absolut inte bli nåt "lyxhus" i mångmiljonklassen och då kan jag "hantera det" för det handlar om att bo bra, men lån för bröllop? Näe, det skulle inte kännas bra för mig. Kan inte förklara på annat sätt än att jag hellre har bolån (så lite som möjligt) än lånar till bröllop.

    Ni kan fira mer vid ett senare tillfälle, kanske ha en jättefest när ni firar 5 år som gifta eller liknande?
    Tro mig, det blir en underbar och härlig dag om ni fokuserar på det viktiga, att ni blir gifta!
  • JustMeAndMyLove
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-18 20:59:23 följande:
    Oki, nu är jag kanske tjatig men ni FIRAR att det blir ni två oavsett om ni har den där festen ni drömt om eller om ni "bara" gifter er, alltså har själva vigseln, och sen har en liten "fest" där ni går ut och äter på restaurang med era gäster eller "bara" bjuder gästerna på kaffe och tårta eller kanske "bara"bjuder på lite mingel med snittar och bubbel. Ett firande med de allra närmsta och kanske att ni då kan ha råd att köpa eller hyra kläder eller kanske gå till en fotograf och ta fina proffsiga foton? Fest måste väl inte innebära att det är den där festen ni drömt om? JA, det känns säkert jättetufft att inte kunn ha drömfesten, men skulle det inte kännas ännu värre att börja livet som gifta med skulder? Skulle det inte kännas bättre att veta att ni är gifta utan att ha tagit lån för bröllopet än att vara gifta men sen betala av på lånet x antal år? Skulle era gäster verkligen vilja att ni tar lån för att bekosta festen?
    Jag personligen skulle inte vilja gå på någon fest alls om jag visste att brudparet ska betala av på ett lån för festen i x antal år. Näe, usch, jag skulle känna mig "skyldig" på nåt sätt (även om det självklart inte skulle vara mitt fel). Jag skulle bli ledsen som gäst för jag skulle känna att brudparet på nåt sätt trodde att dom var "tvungna" att ha fest "för MIN skull" och jag skulle bli beklämd och känna att jag gjort nåt som fått brudparet att tro att deras vigsel "inte räckte" som "fest". Jag skulle i ett sånt läge vilja trycka ner brudparet i i en soffa och berätta att att jag känner mig hedrad bara av att få vara med på vigseln, att det är vigseln som "räknas" för mig som dagens största händelse , inte en ev fest efteråt.
    Alla är olika, men jag personligen skulle inte kunna njuta av bröllopet om jag visste att vi tagit lån till gästernas mat, min klänning, blommor etc. Sen är jag kanske larvig med sånt men jag vill helst inte ha lån på nånting alls. Jag har studielån och det har jag ju valt själv men jag tycker det räcker. Vi vill bygga hus och jag vet att då blir det ju lån såklart och huset skulle jag ju "njuta av" men det skulle absolut inte bli nåt "lyxhus" i mångmiljonklassen och då kan jag "hantera det" för det handlar om att bo bra, men lån för bröllop? Näe, det skulle inte kännas bra för mig. Kan inte förklara på annat sätt än att jag hellre har bolån (så lite som möjligt) än lånar till bröllop.

    Ni kan fira mer vid ett senare tillfälle, kanske ha en jättefest när ni firar 5 år som gifta eller liknande?
    Tro mig, det blir en underbar och härlig dag om ni fokuserar på det viktiga, att ni blir gifta!
    Jag förstår hur du tänker och jag vet ju att det är logiskt!
    Klart jag kommer älska att gifta mig oavsett fest eller middag på tu man hand.
    MEN jag kan inte låta bli att vända på det och säga till mig själv att varför nte då bara vänta? Vi har ju bestämt oss och om vi gifter oss i sommar eller nästa sommar elle rom två tre år gör ju inget egentligen. Det är ju VI och vi älskar varran.

    Sen kan jag med säkerhet säga att min M skulle vägra gifta sig utan fest :) Hon är jäkligt emot att göra som jag vill och gifta oss först och ta bröllopsresa längre fram om några år. Bröllopsresan vi drömmer om kommer landa på en ganska stor summa pengar och DET kommer vi inte få ihop på flera år. 
     
    Fotona vet jag blir proffsiga :) MIn syster har fantastisk tallang och hon jobbar redan inom branchen. Hon är väldigt känd som sminkös med.

    Det som kostar mest blir ju faktiskt ringarna och partytältet... Så det kommer ju inte ta flera år att betala av saken. Kanske 1 :)
     
  • prinsessanogrodan
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 21:07:16 följande:
    Jag förstår hur du tänker och jag vet ju att det är logiskt!
    Klart jag kommer älska att gifta mig oavsett fest eller middag på tu man hand.
    MEN jag kan inte låta bli att vända på det och säga till mig själv att varför nte då bara vänta? Vi har ju bestämt oss och om vi gifter oss i sommar eller nästa sommar elle rom två tre år gör ju inget egentligen. Det är ju VI och vi älskar varran.

    Sen kan jag med säkerhet säga att min M skulle vägra gifta sig utan fest :) Hon är jäkligt emot att göra som jag vill och gifta oss först och ta bröllopsresa längre fram om några år. Bröllopsresan vi drömmer om kommer landa på en ganska stor summa pengar och DET kommer vi inte få ihop på flera år. 
     
    Fotona vet jag blir proffsiga :) MIn syster har fantastisk tallang och hon jobbar redan inom branchen. Hon är väldigt känd som sminkös med.

    Det som kostar mest blir ju faktiskt ringarna och partytältet... Så det kommer ju inte ta flera år att betala av saken. Kanske 1 :)
    Oki, jag fick intrycket att ni verkligen inte ville skjuta på bröllopet? Jag kanske fattade fel? Då kanske ni ska vänta och skjuta på det ett par år? Om nu festen är väldigt viktigt för din blivande och om det är viktigt för din blivande att resan kommer ganska tätt inpå bröllopet? Är det just den där festen ni drömt om som räknas som fest för din blivande? Annars räknas det inte som bröllopsfest? Då ska ni ju definitivt vänta i så fall!
    Alla är olika och man har olika "drömscenarion" och olika förväntningar och föreställningar om hur ett brölllop "ska" vara och sen är det ju olika vad man har för ekonomiska förutsättningar.
    Kanske ska ni vänta med både bröllop och resa? Hur känner din blivande inför detta med att ta lån?
    Om din blivande och du tycker att det är värt att betala av på ett lån under flera år för att kunna gifta er nu i år med er drömfest så visst, kör på det men jag skulle hellre vänta med bröllop eller skära ner till det vi har råd med utan lån än att låna till det.
  • HoPPsanSa sÅ gLad

    JustMeandMyLove... men du vilken historia. Ingen kul situation du/ni hamnat i... men låna... nä...
    Varför inte låta gästerna betala 150-200:- för maten. Kanske kan ni skramla ihop endel och låta gästerna betala lite.
    Det känns som om sånt bli vanligare.
    Nä, låna inte... vet inte hur banker ställer sig til det.
    Hoppas det köser sig till det bästa för er.
    Jättelycka till!

    www.minmandinfru.blogspot.com

  • JustMeAndMyLove
    HoPPsanSa sÅ gLad skrev 2011-01-18 21:29:47 följande:
    JustMeandMyLove... men du vilken historia. Ingen kul situation du/ni hamnat i... men låna... nä...
    Varför inte låta gästerna betala 150-200:- för maten. Kanske kan ni skramla ihop endel och låta gästerna betala lite.
    Det känns som om sånt bli vanligare.
    Nä, låna inte... vet inte hur banker ställer sig til det.
    Hoppas det köser sig till det bästa för er.
    Jättelycka till!

    www.minmandinfru.blogspot.com
    Hade jag haft catring hade jag kanske tänkt på det men känns himla konstigt att ta kuvertavgift när man gör maten själv :/ 
  • Vi2alltid
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 18:21:43 följande:
    Blir ju inte tal om nå blancolån, högräntelån, känns som att så dum kan jag inte vara ...
    Tyvärr, lån utan säkerhet ger inte banken, utan det blir just blancolån som är aktuellt. Jag skulle tänka tre gånger extra på det - tänk på att den räntan följer ränteläget: du kan inte binda det och det riskerar att höjas. Att låna till bröllopet känns säkert lockande, men det kan kännas lite surt att betala av på ett sådant för lång tid... Att tex betala av en resa räntefritt under 6 månader eller så kanske inte är så farligt, men hela bröllopet? Om det är svårt att prioritera till att stoppa undan till bröllopet nu så är de ju inte säkert att det blir lättra att betala av ett lån?

    Jag skulle då hellre vänta faktiskt
  • JustMeAndMyLove
    Vi2alltid skrev 2011-01-18 22:04:43 följande:
    Tyvärr, lån utan säkerhet ger inte banken, utan det blir just blancolån som är aktuellt. Jag skulle tänka tre gånger extra på det - tänk på att den räntan följer ränteläget: du kan inte binda det och det riskerar att höjas. Att låna till bröllopet känns säkert lockande, men det kan kännas lite surt att betala av på ett sådant för lång tid... Att tex betala av en resa räntefritt under 6 månader eller så kanske inte är så farligt, men hela bröllopet? Om det är svårt att prioritera till att stoppa undan till bröllopet nu så är de ju inte säkert att det blir lättra att betala av ett lån?

    Jag skulle då hellre vänta faktiskt
    Ja nä nå blankolån är det inte tal om, då får vi helt enkelt vänta.
    Jag tänker istället kolla på möjligheten att låna innom familjen.
    Känns just nu som att det är vettigast.

    Har just tagot upp saken med min syster, hon är nu eld och lågor och vill köpa partytält tillsammans med mig och mamma för de bägge vill ha det sedan länge :P

    Kanske blir det så att vi alla går ihop och löser saker så det inte alls blir lika dyrt. Vi får se! 
  • Vi2alltid
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 22:19:43 följande:
    Ja nä nå blankolån är det inte tal om, då får vi helt enkelt vänta.
    Jag tänker istället kolla på möjligheten att låna innom familjen.
    Känns just nu som att det är vettigast.

    Har just tagot upp saken med min syster, hon är nu eld och lågor och vill köpa partytält tillsammans med mig och mamma för de bägge vill ha det sedan länge :P

    Kanske blir det så att vi alla går ihop och löser saker så det inte alls blir lika dyrt. Vi får se! 
    Det tror jag är en jättebra idé! Om alla hjälps åt kan det dessutom bli ett billigare bröllop!
    Lycka till!
  • 1700tal
    Emblas Mamma skrev 2011-01-18 20:05:55 följande:
    OJ! JAg studerar med och min man jobbar iofs 100% MEN vi blev för ett halvår sedan beviljade att låna 1,6 miljoner kronor!

    Dock så tog vi aldrig lånet som tur var! Men är det då olika på banker?
    Jo, men då var ju det ett huslån med en fastighet som säkerhet. Till ett bröllop finns ingen säkerhet och då blir det ett blankolån, dvs utan säkerhet. Då tar banken en megarisk jämfört med ett huslån, där finns ju alltid fastigheten kvar att utmäta vid behov .
  • Future Mrs S
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 20:04:51 följande:
    Jo det är sant, det är bara en fix ide egentligen det här med festen.
    Men vi vill så gärna! Inte bara för festens skull utan ör att verkligen fira att det blir vi.
    Kanske bortskämmt för det ÄR ju som alla säga huvudsaken att vi två blir gift och allt det innebär :) 
    Jag vet precis hur det är! :D jag har alltid föreställt mig att mitt bröllop skulle vara ganska blaffigt liksom men nu kan jag verkligen inte bry mig mindre.. ;)
    Jag förut "Festen i en bygdegård aldrig i livet!"
    jag nu "Wow bygdegården kostar bara 1000:- att hyra hela helgen och är ju faktiskt ganska fin boka!" ;)

    Finns super bra budget grejer bara man är ut i någorlunda god tid.. :)
    saker som vi spar in på som exempel
    Lokalen, började titta på en som kostade 7000:- gick ner till en för 4000:- nu har vi bokat bygdegården för 1000:-
    Började med att vilja ha tre rätters gick ner till varmrätt serverad nu kör vi på buffe 75:-/personen
    Fotograf gick fr en som ville ha 8000:- till en som ville ha 3500: till att vi inte ska ha någon.. bilder får vi ändå och vi gillar inte att posera.. ;)
    Ringen vi vill ha titanringar tur för oss att det är blligt! sen blir det nog fejk stenar i min ring som får bytas ut senare..
    Klänning från Ebay!

    Vi studerar båda två och bor i hus.. m2b kommer vara klar med skolan och ha lärlingslön till bröllopet men vi försöker ändå hålla nere kostnaderna..

    Bröllopsresan ska vi boka till ganska precis ett år efter bröllopet, vi avsluta vårt första år som gifta med en resa istället för att börja året med det det känns faktiskt mkt roligare.. vi får liksom dra ut på det roliga! :)

    ni kommer få det super bra! hur ni än gör, tänk typ om 10 år kommer vi då se tillbaka och tänka
    "varför gifte vi oss då när vi kunde vänta 2-3år och ha en större fest"
    Eller kommer ni sitta och bara vara lyckliga över varje bröllopsdag som kommer och går? :)

    Jag kan skriva en bok om detta för jag är som du märker helt omvänd själv! nu är det super kul att leta efter budget grejer! :D
  • JustMeAndMyLove
    Future Mrs S skrev 2011-01-18 23:14:21 följande:
    Jag vet precis hur det är! :D jag har alltid föreställt mig att mitt bröllop skulle vara ganska blaffigt liksom men nu kan jag verkligen inte bry mig mindre.. ;)
    Jag förut "Festen i en bygdegård aldrig i livet!"
    jag nu "Wow bygdegården kostar bara 1000:- att hyra hela helgen och är ju faktiskt ganska fin boka!" ;)

    Finns super bra budget grejer bara man är ut i någorlunda god tid.. :)
    saker som vi spar in på som exempel
    Lokalen, började titta på en som kostade 7000:- gick ner till en för 4000:- nu har vi bokat bygdegården för 1000:-
    Började med att vilja ha tre rätters gick ner till varmrätt serverad nu kör vi på buffe 75:-/personen
    Fotograf gick fr en som ville ha 8000:- till en som ville ha 3500: till att vi inte ska ha någon.. bilder får vi ändå och vi gillar inte att posera.. ;)
    Ringen vi vill ha titanringar tur för oss att det är blligt! sen blir det nog fejk stenar i min ring som får bytas ut senare..
    Klänning från Ebay!

    Vi studerar båda två och bor i hus.. m2b kommer vara klar med skolan och ha lärlingslön till bröllopet men vi försöker ändå hålla nere kostnaderna..

    Bröllopsresan ska vi boka till ganska precis ett år efter bröllopet, vi avsluta vårt första år som gifta med en resa istället för att börja året med det det känns faktiskt mkt roligare.. vi får liksom dra ut på det roliga! :)

    ni kommer få det super bra! hur ni än gör, tänk typ om 10 år kommer vi då se tillbaka och tänka
    "varför gifte vi oss då när vi kunde vänta 2-3år och ha en större fest"
    Eller kommer ni sitta och bara vara lyckliga över varje bröllopsdag som kommer och går? :)

    Jag kan skriva en bok om detta för jag är som du märker helt omvänd själv! nu är det super kul att leta efter budget grejer! :D
    Låter som ni gjort samma "resa" som vi :P
    Vi ville hyra ett stort ställe där alla kunde få bo över natten, ha trerätters med servitörer, finaste porslinet och de vackraste inredningen, bröllopskoordinator skulle vi också ha! Och vi skulle få allt ordnat åt oss, bara kunna slappa.
    Men med tiden som gick började vi tycka om tanken att pyssla själv, att laga maten och hyra partytält. Vara utomhus och kanske låta familj och vänner hjälpa till för att få fler engagerade.
    Nu känns det som självklart!  Varför behövs ett slott när man ändå bara är ute efter det goda sällskapet och att dela med oss av vår glädje över att vi funnit varran? Alla kommer vara lika glada och nöjda ätandes buffé i partytält som om de äter trerätters finmiddag på en slottsgård ;) Om inte kabnske de är ännu gladare då många i både min och Ms familj ogillar stelheten det ofta innebär att vara en stor samling folk i fina lokaler, hehe
  • Moster Stina

    Vill bara tipsa om att ni kan ju önska er resecheckar i bröllopspresent! Då kan ni ju resa för dem, men kanske ett tag efter bröllopet, tills ni hunnit boka resa.

    Och jag tycker INTE ni skall ta lån! Himla dumt och känna att man avbetalar en fest man hade för flera år sedan liksom!
    Försök hellre vänta tills ni fått ihop pengarna! Och alla pengar ni sparar efter bröllopet går oavkort till roliga framtidssaker för er. Resor, möbler, renoveringar.

    Ert drömmars bröllop, är det inte så fantastiskt att det är värt att vänta på??? Blir ni olyckligare för att ni inte är gifta? Om ni är det får ni gifta er på Arlanda!

  • JustMeAndMyLove
    Moster Stina skrev 2011-01-19 08:02:30 följande:
    Vill bara tipsa om att ni kan ju önska er resecheckar i bröllopspresent! Då kan ni ju resa för dem, men kanske ett tag efter bröllopet, tills ni hunnit boka resa.

    Och jag tycker INTE ni skall ta lån! Himla dumt och känna att man avbetalar en fest man hade för flera år sedan liksom!
    Försök hellre vänta tills ni fått ihop pengarna! Och alla pengar ni sparar efter bröllopet går oavkort till roliga framtidssaker för er. Resor, möbler, renoveringar.

    Ert drömmars bröllop, är det inte så fantastiskt att det är värt att vänta på??? Blir ni olyckligare för att ni inte är gifta? Om ni är det får ni gifta er på Arlanda!
    Hehe, nja det vore lite mardröm att gifta sig på arlanda, är själv livrädd för att flyga så Arlanda sätter alltid igång en obehaglig känsla i mig :P
    Men jag förstår vad du menar.

     Dock har jag fått goda nyheter! Min syster och hennes kille vill gifta sig, de vill ha ett liknande bröllop, utomhus, lite lantligt, egenlagad mat etc etc. 
    Mycket utav det jag köper säger hon att hon kan dela kostnaden på så kan de använda det sen. Så dekorationer osv kan vi springa runt på secondhand och billiga ställen som dollar store och kolla på!

    Sen gör jag avkall på min moral och köper kinaklänning. Jag hittade en på tradera som sållde dem billigt. De har bra omdömmen och många verkar nöjda. Dom hade en jag fastnade för direkt. Nu måste bara M hitta en också. De kostar bara 1900 kr/st.
    Sen erbjöd sig mamma och hjälpa till att betala maten.
    Så basikly ser budgeten mycket ljusare ut, så pass att det inte alls skulle handla om att lånatill nått annat än ringarna!

    Kläder för bägge ca: 6.000 kr

    Ringar: 16.000 (blir billigare än så för vi ska ha oäkta stenar)

    Smink och hår: Gratis (syrran)

    Foto: Gratis: Syrran

    Musik: Ordnas av syrrans kille som är musiker (tufft med en kändis med;) Hehe)

    Mat/årta: Mamma och mormor (sattsar på att vi lägger ca 2000-3000 kr själva minst.

    Dricka: Har gjort eget vin, så vi köper massa läsk så får alla ta med egen alkohol

    Parttält: ca 1000kr om vi köper ett vi kollat på och delar på det (går ju dessutom att sälja sen) 
     

    Då ska jag bara kolla lån/hyra av bord, stolar, porslin, vaser och ljushållare.
    Sen blir det kostnader som inbjudningskort, sterainljus, pynt och blommor (M är "snart" florist så hon gör allt själv, blir bara en kostnad på blommorna) 

    Plötsligt blev budgeten väldigt nätt och mycket av småsakerna kan vi ordna pö om pö under månaderna som kommer :) 
     
    Kan säga att vi kommit överens om en gräns på max 30.000 kr och då ska det inräkna bensin hem och tillbaka till Norge.  

    Jag känner hopp! haha 
  • prinsessanogrodan
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-20 14:48:41 följande:
    Hehe, nja det vore lite mardröm att gifta sig på arlanda, är själv livrädd för att flyga så Arlanda sätter alltid igång en obehaglig känsla i mig :P
    Men jag förstår vad du menar.

     Dock har jag fått goda nyheter! Min syster och hennes kille vill gifta sig, de vill ha ett liknande bröllop, utomhus, lite lantligt, egenlagad mat etc etc. 
    Mycket utav det jag köper säger hon att hon kan dela kostnaden på så kan de använda det sen. Så dekorationer osv kan vi springa runt på secondhand och billiga ställen som dollar store och kolla på!

    Sen gör jag avkall på min moral och köper kinaklänning. Jag hittade en på tradera som sållde dem billigt. De har bra omdömmen och många verkar nöjda. Dom hade en jag fastnade för direkt. Nu måste bara M hitta en också. De kostar bara 1900 kr/st.
    Sen erbjöd sig mamma och hjälpa till att betala maten.
    Så basikly ser budgeten mycket ljusare ut, så pass att det inte alls skulle handla om att lånatill nått annat än ringarna!

    Kläder för bägge ca: 6.000 kr

    Ringar: 16.000 (blir billigare än så för vi ska ha oäkta stenar)

    Smink och hår: Gratis (syrran)

    Foto: Gratis: Syrran

    Musik: Ordnas av syrrans kille som är musiker (tufft med en kändis med;) Hehe)

    Mat/årta: Mamma och mormor (sattsar på att vi lägger ca 2000-3000 kr själva minst.

    Dricka: Har gjort eget vin, så vi köper massa läsk så får alla ta med egen alkohol

    Parttält: ca 1000kr om vi köper ett vi kollat på och delar på det (går ju dessutom att sälja sen) 
     

    Då ska jag bara kolla lån/hyra av bord, stolar, porslin, vaser och ljushållare.
    Sen blir det kostnader som inbjudningskort, sterainljus, pynt och blommor (M är "snart" florist så hon gör allt själv, blir bara en kostnad på blommorna) 

    Plötsligt blev budgeten väldigt nätt och mycket av småsakerna kan vi ordna pö om pö under månaderna som kommer :) 
     
    Kan säga att vi kommit överens om en gräns på max 30.000 kr och då ska det inräkna bensin hem och tillbaka till Norge.  

    Jag känner hopp! haha 
    Härligt! Det fixar sig ska du se! Vad roligt att höra att det ordnar sig !
Svar på tråden Ta lån till bröllopet?