• L8PR

    Vad krävs för att vi ska kunna byta till det namnet som vi vill ha?

    Tjolahopp.

    Min sambos farmors familj tog ett familjenamn. Farmodern var då redan gift och tog sin makes namn dvs hon gjorde aldrig namnbyte till släktnamnet. Idag finna inga av dessa vid livet eller jo en men hon bor i USA. När jag kollar på hitta.se så finns det 4 personer med detta efternamn i Sverige.
    Hur bär jag mig åt för att kunna få detta efternamn?
    Det är ju inte i direkt nedåtgående led eftersom farmodern aldrig hade detta namn, kan vi ändå ansök aom det. Och om man ny betalat dessa härliga 1800kr och får avslag måste man göra en ny ansökan då och betala igen?

    Vekligen tacksam för hjälp kring detta.

  • Svar på tråden Vad krävs för att vi ska kunna byta till det namnet som vi vill ha?
  • FelizLane

    Tror det bästa är att ringa å höra faktiskt.. 

  • J och J

    Detta har jag fått som svar från prv.
    ring dom. Så kan dom svara på dina frågor och hur det ser ut i just din situation
     Det ska vara i rakt nedstigande led så det är inte säkert det går. 
    hoppas det löser sig! 


    "om du istället vill ta din mormors flicknamn behöver du fylla i bifogad blankett och bifoga dokument som styrker släktkedjan samt att namnet burits av din mormor och någon/båda av hennes föräldrar. Du kan styrka släktskapet genom:


    -      Personbevis med uppgifter om föräldrar (fås från Skatteverket, 0771-567 567) på dig själv.


    -      Om din mamma är född i Sverige kan du eventuellt ta ut ett personbevis med uppgifter om föräldrar på henne också (beroende på om din mormor är avliden sedan länge). Om hon däremot är född i Finland behövs en motsvarighet till personbevis med uppgift om föräldrar därifrån.


    -      På din mormor behöver du sedan någon typ av officiell dokumentation från Finland (liknande de födelse- och dopboksutdrag man kan få från Landsarkivet i Sverige). Om dokumentet inte går att få på svenska behöver du översätta dokumentet innan det skickas in till PRV."

Svar på tråden Vad krävs för att vi ska kunna byta till det namnet som vi vill ha?