• Oonah

Ris, bubblor eller blomblad?

Ris har man ju fått höra att det inte är bra för fåglarna, så det går bort. Även fast det ser riktigt fint ut!

Bubblor och blomblad ser ju också riktigt vackert ut, men de är ju så känsliga för minsta blåst! Har hört att fågelfrö funkar bra iom att det har samma "tyngd" som ris, men bra för små pippimagar. :) 

Hade vi haft vinterbröllop kanske snöbollar hade varit kul. Starta äktenskapet med en riktig snöbollsfajt. ;)

Vad finns det mer för idéer på kastföremål som funkar och ser bra ut?

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Svar på tråden Ris, bubblor eller blomblad?
  • SaJo1981

jag har läst att det är en myt att fåglarna inte klarar ris....men konfetti kanske man kan kasta? eller glitter?
    Vill man ha det galet kanske man kan ha massa vattenpistoler=)

• Sebastiána

Det är en myt att fåglar tar skada av ris. De mår inte dåligt alls! Däremot är många kyrkor negativa till ris (eller fågelfrö eller annat liknande) eftersom det drar till sig skadedjur.

• Helena Mikael

Man får också tänka på att om man kastar konfetti eller glitter kan det krävas att man städar upp efter sig. Inte alla kyrkor som vill ha hela utsidan full med div "skräp"

Vi har valt bubblor, även om det blåser så blir det ändå en efttekt med tanke på hur många bubblor det kommer från en enda behållare + att det är ett par gäster som ska blåsa :)

Var på ett engelsk-svenskt bröllop för 2 år sedan och deras tradition var att kasta rosenblad (som dem snällt fick plocka upp efteråt, men fint var det)

• S2011

vi har visserligen inte funderat så mkt kring såna här detaljer än, men jag är nog benägen att säga att man bör hålla sig ifrån allt som fåglar kan tänkas picka i sig (och som man ev. måste låta nån stackare stanna kvar och sopa upp).

det är inte alls så att fågelfrön är så värst snällt att ge fåglar - det mesta i fågelfröväg som vi ger fåglarna är alldeles vansinnigt fettrikt (=inte önskvärt sommartid iaf, kan påverka både reproduktionen och redan kläckta kullar negativt), för att inte tala om solrosfröna som är vanebildande och skapar ett ordentligt beroende hos fåglarna.

vill man ha nåt på trappan skulle jag nog säga bubblor. vill man ha nåt som känns mer som att man kan ta på det så skulle jag säga rosenblad. men risken är ju som sagt att man då får lämna nån med sop och skyffel.

• Stitch

På bild tycker jag ris eller rosenblad blir absolut finast, helst i kombination. Har sett bilder där fågelfrö kastas på brudparet och det ser bara smutsigt ut.
    Dessutom tycker jag symboliken i att det just kastas ris är hela poängen, och då funkar ju inte bubblor.

• helena86

Jag har samma problem =/ Vi gifter oss på nyårsafton och jag vet inte riktigt hur det är at5t blåsa bubblor på vintern har aldrig sett det någon gång men det kanske funkar :D Vi var på ett bröllop nu i höstas och då kastade gästerna ris men hälften hamnade inannför brudens klänning :( Vet inte hur roligt det är att plocka upp ris och blomblad sen när man är klar heller..

Känns som att vi är i samma situation =/

• Emblas Mamma
    helena86 skrev 2011-01-16 18:11:23 följande:
    Jag har samma problem =/ Vi gifter oss på nyårsafton och jag vet inte riktigt hur det är at5t blåsa bubblor på vintern har aldrig sett det någon gång men det kanske funkar :D Vi var på ett bröllop nu i höstas och då kastade gästerna ris men hälften hamnade inannför brudens klänning :( Vet inte hur roligt det är att plocka upp ris och blomblad sen när man är klar heller..

Känns som att vi är i samma situation =/
    Gifter ni er på vintern - tomtebloss!
    Jättefint ju :)
  • Aniara4

Jag misstänker att ris inte funkar så bra där vi ska vara, utan det blir nog bättre med såpbubblor. Jag tycker det blir väldigt fint på bild också! Men hur gör man, ska man själv ha med burkarna, eller ska man uppmana gästerna att ta med sig? Jag tycker det kan kännas lite pretto att uttryckligen be gästerna blåsa bubblor (eller kasta ris, eller whatever), det ska väl vara lite mer som en överraskning när man kommer ut, eller? Även om det förstås inte är någon direkt överraskning...

• Anna B

Jag tänkte fixa vitt strössel :) Gärna hjärtformat...

• Nalinie

På Calliagrafen säljer de ris som smälter och inte är farligt för fåglarna eller övriga djur, detta har vi köpt! 

• Sebastiána
    Nalinie skrev 2011-01-16 20:40:35 följande:
    På Calliagrafen säljer de ris som smälter och inte är farligt för fåglarna eller övriga djur, detta har vi köpt! 
    Som sagt, ris är inte heller farligt för fåglarna. Det är säkert bröllopsindustrin som spridit ut detta rykte för att få sälja dyrt bröllopsris. Däremot kan jag förstå om man köper det för att slippa städa upp eftersåt.

Vi kommer inte att köpa någonting. Att kasta ris är bröllopsgästernas hylling/välgångsönskning till brudparet och jag skulle tycka att det var lite förment av oss att diktera för dem hur de ska hylla oss. Om man inte får kasta ris för kyrkan meddelar vi detta på bröllopshemsidan.
  • Lindahl

det tråkiga med det sk bröllopsriset är att när det smällter blit det en riktig sörja av det eller om det ha regnat så smälter ddet i vattenpölarna så frågan är vilket som egentligen funkar bäst... vi hade bubblor på vårt bröllop vilket var helt enkelt kanonbra och det blrv väldigt vackert på bild oxå...

• helena86
    Emblas Mamma skrev 2011-01-16 18:16:45 följande:
    Gifter ni er på vintern - tomtebloss!
    Jättefint ju :)
    Smart! :D Det hade jag inte en tanke på! Tack för tipset :D
  • TheD

G'llande riskastning, alla kyrkor tillåter inte det och den präst vi ska ha ska jag prata med så att det blir ej tillåtet att kasta något ris! Jag förstår inte grejen med det. Fastnar överallt och kan göra ont.

Bubblor som förstör kläder, nej tack. Rosblad är bättre men helst vill jag inte att det blir något kastande i huvudtaget!

• Sebastiána
    TheD skrev 2011-01-16 22:13:16 följande:
    G'llande riskastning, alla kyrkor tillåter inte det och den präst vi ska ha ska jag prata med så att det blir ej tillåtet att kasta något ris! Jag förstår inte grejen med det. Fastnar överallt och kan göra ont.

Bubblor som förstör kläder, nej tack. Rosblad är bättre men helst vill jag inte att det blir något kastande i huvudtaget!
    Det vill inte jag heller. Vi ska inte dela ut något till gästerna, men vi kan knappast hindra dem som tagit med eget ris (såvida kyrkan inte förbjuder riskastning - då får vi meddela det).
  • Lindahl
    TheD skrev 2011-01-16 22:13:16 följande:

Bröllopsbubblor förstör inte kläderna!!!!
    Vi köpte våra via myheart.se, dom garanterade att det inte blev några fläckar på kläderna och det kan jag intyga....
    Däremot var det några som tagit med sig ris hemifrån och gud nåde vad det gjorde ont.....
  • Houdini

En liten vad ska jag kalla det hmm tankeställare ;)

Vi gifte oss den 11/12 10 och den dagen blåste det halv storm ute, så även om någon hade planerat att kasta något var det omöjligt. För det var svinkallt så alla skyndade från kyrkan till församlingshemmet.

Ha det i bakhuvudet när ni planerar att vädret kan ställa till det så, så ni inte blir för besvikna när det ni planerat går om intet.

• TheD

Jag kommer knappast bli besviken, utan vill snarare att folk tar sina bilder, vi kör pussen och sen in i limon om det skulle vara sånt väder.

Bubblor ska det helst inte vara iaf. Gillar inte det. Så har man iinte kontroll på vart dem åker. Nej. om jag fick bestämma - INGET SKA KASTAS :D Jag kan glatt stå i en timme och bli fotograferad hahaha

Svar på tråden Ris, bubblor eller blomblad?