• Emblas Mamma

    Behöver jag ändå en till tärna?

    Jag har funderat på om jag ändå inte behöver två tärnor!?
    Jag har ju min bästa vän som tärna men jag har en till bästa vän som är lite småledsen över att hon inte fick bli. Dock umgicks vi inte så mycket på den tiden då jag frågade min andra tärna så därför var valet lätt.

    Nu har vi dock börjat umgås flitigt igen och denna vännen bryr sig så mycket om en, hon är helt lyrisk över bröllopet och vill hjälpa till med allt! Hon bryr sig alltid om hur jag ser ut och kommer gärna med förslag om vad jag kan göra bättre. Hon är helt enkelt den som stylade mig från en tönt till en snygging när vi gick i åttan :)
    Det känns tryggt på något sätt. Hon ska följa med mig till frisören och till fotograferingen och hjälpa till med allt.
    Jag får så dåligt samvete  varför frågade jag inte henne också ändå? Hon bryr sig ju verkligen och jag känner att jag kommer få enorm hjälp av henne!

    Problemet är att jag behöver ganska mycket hjälp till bröllopet och det känns dumt att lägga allt detta på en tärna eftersom hon inte ens tänker sätta upp håret på samma ställe som jag utan 4 mil bort. Då har hon ju ingen chans att hjälpa mig med något som att fixa lite käk eller ta lite kort under tiden min bruduppsättning görs. Utan då måste jag ha en annan. Och denna andra tjej vill gärna sätta upp håret själv, hon är duktig på både det och smink och annat och därför känns det som om hon gör sig i ordning ganska fort meda nden andra tärnan behöver några timmar på sig.
    Jag har redan frågat mamma om hon kan hjälpa mig men hon hinner inte, och jag har ingen annan direkt..

    Det andra problemet är när jag har min slöja på mig så måste den rättas till, verkligen HELA tiden, det är skitsvårt att gå i en lång slöja (2,5meter) för den bara tjorvar sig hela tiden vid minsta vändning på huvudet.
    Jag behöver ju kanske mer än en som håller reda på den? Och kanske går bakom mig och håller upp den när vi går ut från kyrkan?
    Jag tycker det är så svårt.

    Det är ju också en fråga om pengar.. Jag har köpt sidentyg till min ena tärna och skulle jag köpa en omgång till så blir det 600kr. Plus att jag ska sy upp båda.
    Jag kanske kunde ta mig råd, men jag måste ringa idag och höra vad det skulle kosta att sy upp en klänning först - det kanske är jättedyrt! Men är det inte helt oöverkomligt är det kanske så att jag skulle vilja ha två tärnor..

    Hur gör ni? Ju mer tärnor man har = ju mer hjälp eller?


  • Svar på tråden Behöver jag ändå en till tärna?
  • SnartFruSir

    Min 2 tärnor kommer inte göra så mycket innan själva bröllopsveckan. Däremot hjälper vår toastmadame till desto mer. Så för min del är det ju fler tärnor, desto mer kostnader eftersom vi betalar kläder, hår och smink. Det är dock min lillasyster och min fästmans lillasyster som ska få vara tärnor, så det kanske är därför man inte får "hjälp" på samma sätt.

    Jag tycker du ska tänka på om du vill ha båda tjejerna framme med dig i kyrkan eller inte. Känns det bra med båda så kör på. Framförallt om hon ställer upp så mycket som hon verkar göra. :)

  • HoPPsanSa sÅ gLad

    Ja, det där är ett dilemma. Jag förstår verkligen ditt problem. Men om du nu inte vet om hon ska vara tärna eller inte... hon kan ju ändå hjälpa till med släpet om det skulle behövas även om hon inte är tärna. Inför en sån här dag och innan ser alla det som en ära att få hjälpa till oavsett om man är tärna eller inte.

    Min tärna är min bonusdotter. Sen vet jag att våra toasmasters (tjejerna) kommer att stötta och hjälpa mej om det skulle behövas.

    Har du delgivit dina tanka till din kompis? Säg hur du tänker... hon förstår dej, jag lovar.

    Lycka till!

    Anna

    www.minmandinfru.blogspot.com

  • Emblas Mamma

    Grejen är att jag har redan frågat henne om massa uppgifter som hon gladligen tar emot,
    men jag har dåligt samvete för jag vet hur mycket hon vill vara min tärna!
    Den tärnan jag frågade från början hinner knappt träffa mig och hon har aldrig tagit upp bröllopet över huvud taget - men inte har jag emot det så mycket, men hon verkar inte alls intresserad av sin klänning eller någonting..
    Därför känns det bra att kanske ha två - så jag i allafall får EN som är superintresserad och dessutom kanske min första tärna tycker det är lite roligare att ha någon att prata med om det eftersom dom också är väldigt nära kompisar.
    Känns som om det blir roligare för henne med kanske, att dela uppgiften med någon..

    Sen känns det ju egentligen finare om en tärna går efter och hjälper mig med släpet, känns så dumt på något vis att be min andra kompis göra allt fastän hon inte fick vara tärna..
    Då känns det nästan bättre att ha två, tycker ju om dom lika mycket på var sitt sätt!

    Jag har kollat upp att sy klänning: 1400 kr tydligen.
    + lite extra tyg på det.. Jag har ringt och kollat runt lite.
    Dock så ska jag ändå FRÅGA några i släkten som är sykunniga om det finns någon möjlighet att dom kan hjälpa mig istället, eller vänner som känner någon som gick sömmerska på gymnasiet och gör det för en billigare peng..

    Vill bara säga att mina vänner är bra båda två på sitt sätt! Och jag tycker om dom som dom är, men det känns lite trist att den personen som inte ens är min tärna är så intensivintresserad och kan tänka sig ställa upp på allt medan hon som är min tärna knappt hinner träffas mer.
    Så egentligen känns det ju skönt att ha båda två. Dom kan hjälpas åt.. Min första tärna kanske egentligen tycker det är jobbigt att få massa uppgifter själv.. dessutom vet jag att hon skämms lite för vissa personer som ska komma till kyrkan - men det borde ju kännas bättre att gå in två stycken då menar jag.. För hennes skull..

    Sen tycker jag själv det skulle vara skönt med två tärnor! Så att verkligen ingenting missas :)


  • Miceme

    Det känns som att du vill ha henne lika mycket som tärna som hon vill vara din! Så känner du att du har råd så tycker jag att du ska slå till!

  • SnartFruSir

    Det är ju alltid svårt att veta innan man frågat sina tärnor. Man har förväntningar på hur det ska vara, och så kanske de själva inte förstår det.

    Jag känner lite samma med vår toastmadame just nu. Hon verkade så superintresserad först, men nu har vi inte setts på 3 månader och när jag försiktigt försöker fråga om hon har tid att ses så kommer vi aldrig till skott. Det börjar dr aihop sig att hjälpa till nu liksom..

  • Emblas Mamma
    nu har jag frågat!! :D

    Detta gynnade mig totalt kan jag lova!
    För det första blev hon SUPERGLAD! Och för det andra har hon en kompis som syr båda klänningarna för bara 1000 kr! Alla sömmerskor jag frågat tar minst 2000 kr.
    Så man kan säga att det gynnar mig ekonomiskt också:) Det blir ju till och med billigare att ha en tärna till:)

    Jag är så glad att hon blev så glad. Vi har pratat igenom massor hur vi vill ha det!

    Min morbror är marskalk, men nu har jag även frågat min bror om han vill vara det eftersom det blir lite jämnare och kanske lite roligare då - gissa om min bror blev superlycklig och hedrad!?
    :D

    Jag har gjort tre stycken lyckliga idag! Mig själv, min tärna nr 2 och min bror!
    Roligt:)

    Jag har dock inte sagt något till tärna 1 idag, hon var på dåligt humör när vi sågs så jag tänkte träffa henne i veckan och säga det på ett fint sätt, absolut inte fel mot henne - hon är såklart min första tärna ändå och får sitta bredvid mig på bröllopet. Ingen kommer ta hennes plats! Bara skönt att både hon och jag får lite mer hjälp med alla grejer.
    Hoppas hon inte tolkar detta fel bara? Jag funderar på vad jag ska säga.

    Grejen är att jag alltid velat ha många tärnor innan men hade inte råd när vi började planera. Det har jag dock nu och det blir ju bättre än vad jag tänkt.. Så nog borde hon v lförstå att drömmen om många tärnor är lite vad jag är ute efter och inte bara för att det är något fel på henne? För det lovar jag att det inte är! Absolut inte! Hon är jättebra:) Men vill gärna ha lite mer brudfölje.
    Det är ju min dröm:) Min dröm om 7 tärnor egentligen men det ska jag inte begära ;)
Svar på tråden Behöver jag ändå en till tärna?