Val av tärnor (och marskalkar) – hur har ni tänkt?
Här kommer ett långt inlägg, för er som har lust att bolla idéer kring tärnurval...
Jag hade tänkt nöja mig med mina tre söta syskonbarn i brudnäbben. Det finns även några gudbarn som nog gärna skulle vilja vara med där, och så ett av syskonbarnen till M2B som skulle passa. Det skulle vara fullt möjligt att kopiera kronprinsessparets upplägg och alltså ha ett helt knippe barn och halvvuxna i näbben, men inga tärnor alls.
Eftersom det ändå inte finns någon enskild person som är solklar som tärna, såsom min syster (vi står inte varandra särskilt nära) eller en bästis (har ingen särskild), så tänkte jag helt enkelt att det kunde räcka om några hugade väninnor är med under förberedelserna med klänning, sminkning etc, och sedan är vanliga gäster i kyrkan.
Men M2B vill absolut ha tre av sina barndomsvänner som marskalkar, och kan inte tänka sig att marskalkarna inte skulle få sällskap av lika många tärnor.
Så nu blir det en lite större grej än vad jag tänkte... Har en lista med fem, sex väninnor som alla har goda ”tärnkvaliteter”. Mitt *lyxproblem* är att jag har svårt att välja mellan dessa! Har tänkt fråga tre av av dem inom kort, eftersom det är hög tid.
Jag har känt dem i 5--22 år och ser dem alla som nära. Alla skulle vara ett gott stöd både på bröllopsdagen och i livet i framtiden; alla har visat stort intresse både för att träffa M2B (som är ny i mitt liv) och för bröllopsplaneringen -- så jag tror att de alla vore perfekta. Tror heller inte att någon av dem skulle bli sårad över att inte få bli tärna.
Några av dem skulle också kunna få andra *hedersuppdrag*, t ex ska vi be en judisk väninna att läsa ur Gamla testamentet under ceremonin. M2B har tänkt be en fjärde barndomsvän att få vara bröllopsvittne, så det kan någon av mina väninnor också få vara – och vem vet, kanske vill någon vara värd(par) på festen.
Trodde att jag hade bestämt mig för vilka tre jag skulle fråga om just tärnrollen. Men så träffade jag häromveckan en tjej jag känt sedan gymnasietiden, och insåg att hon under mina tonår var lite av min personliga stylist och en i största allmänhet kreativ person.
När hon nu erbjöd sig att fara från sin hemort till Stockholm för att hjälpa mig kolla på klänningar kom jag på att hon också borde få vara tärna (kanske var det just det hon fiskade lite efter?!). Några av de andra är mer utvalda för sina allmänna personliga kvaliteter och inte så inne på klädsel/stil/smink/hår som hon.
En annan av ”tärnkandidaterna” -- hon som vi ska be läsa ur GT -- är gravid, och kommer att vara relativt nyförlöst med sitt tredje barn vid tiden för mitt bröllop. Det kanske innebär att hon tycker det är lugnast att vara med sin bebis och amma i lugn och ro, snarare än att springa runt med mig under de stressiga förberedelserna?! (Så mycket spring blir det väl inte, men lite rörigt med förflyttningar, tärnfotografering före vigseln etc.)
Jag grubblar alltså lite på vilka som ska passa, fram och tillbaka – men har i alla fall bestämt att det inte gör ett dugg i sig att de flesta av tärnorna är gifta och har barn (trots att vi i övrigt kommer att vara hypertraditionella). Vi kommer inte heller att kalla dem ”hedersdamer” eller något sådant.
• Hur har ni tänkt när ni valt tärnor, i de fall det inte varit helt solklart? Har ni prioriterat personer som inte behöver tänka på sina småbarn under dagen?
• Blir det helt galet och bridezilligt att ha FEM tärnor (och dito marskalkar)? Vi ska ha ett stort och traditionellt kyrkbröllop, och kyrkan är stor och ”tål” stora följen – men det kanske ändå blir lite mycket? Ni som haft ett stort brudfölje, har ni varit nöjda med det? Det ser lite crazy ut med många tärnor på t ex amerikanska bröllopsfoton, men varför inte...
Egentligen vill jag gärna ha både fem tärnor och fem gud- och syskonbarn i näbben, men inser att det kräver minutiös planering... Jag kommer visserligen att ha gott om tid veckorna före bröllopet, men gränsen för vad man kan klara att planera går kanske här någonstans!
Oavsett antalet tärnor har vi dock tänkt att de får betala sina klänningar och skor själva, vi kommer inte att ha några krav på färgmatchning. Men hår, sminkning och blommor måste vi kanske stå för, så lite dyrare blir det väl ju fler personer det handlar om...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 14:03
Vill bara lägga till att jag - som bor i USA - inte har någon särskild hang up gentemot amerikanska bröllop... Det är bara det att vi kommer att ha ett riktigt traditionellt, svenskt bröllop!