• AoH

Sminking sommarbröllop

Jag har tänkt att lägga min egen makeup till bröllopet den 16 juli. Min plan är att sola massa så jag är brun och fin Skrattande men jag undrar hur man då gör med fundation och puder. Ska jag skippa det eller ta brun nyans? Min erfarenhet är att när man är solbränd så har man inte så ofta rodnad och glansigheter som är det man vill dölja med puder osv. Vad tror ni?

• Svar på tråden Sminking sommarbröllop
  • Diamondsandglitters

Hej!

Försök att inte sola alltför mycket bara, en lagom solbränna är alltid bäst. Sen angående foundation eller puder så beror det på hur ditt ansikte ser ut. Är den torr så är  flytande foundation bra! Sen kan du alltid använda en solpuder eller bronzer får att få lite mer färg! Lycka tillGlad

• FelizLane

Håller med diamond... GASH Sola dig inte för mycket, tänk om du flagnar.. Sola med måtta använd solskydd då blir det finast. Tycker du ska använda En puderfoundation i något mineralmärke då förståss.... ett aprikosfärgat eller liknande färg på rouget..... 

Du gör som du vill givetvis, men det känns lite risky  att sola som fan innnan. Det är alltid svårare att lägga make på solbrända personer. Tänk på att du måste ju hitta maken några dagar innan bröllopet då, annars vet du ju inte hur brun du kommer att vara.. 

• 1700tal

Blir bara lite fundersam när du skriver:

men jag undrar hur man då gör med fundation och puder. Ska jag skippa det eller ta brun nyans?

Varken eller. Oavsett vilken foundation och puder du använder och oavsett hur solbränd du är ska du använda en produkt med RÄTT nyans. Det finns inte EN nyans för någon, jag har 4 nyanser av foundation som jag blandar olika över hela året. Jag behöver då aldrig gå och leta nyanser i butiker, vilket är jättesvårt att få rätt och rätt nyans finns alltid "hemma". Däremot kan du toucha up kindben, axlar och nyckelben med en bronzer om du du är solbränd, som nån skrev... Men försiktigt så det inte blir översminkat. Man är i större behov av rouge på vintern än på sommaren.

Som du säger kommer du säkert behöva mkt mindre grund när du är brun, solbrännan tar bort mkt av den rodnad och de ojämnheter som annars ska döljas.

Och som det tidigare sagts - sola med måtta... Den solbränna som fåtts med solskyddsfaktor är djupast brun och håller längst. Och glöm inte att sola med en bikini vars axelband inte lämnar vita ränder på fel ställen!

• AoH

Bör nog tillägga att jag är en sån person så efter att ha solat hela sommaren kanke jag har sån bränna som andra har efter ett par dagar. Med andra ord, mycket svårt att få färg :) och bränt mig tror jag nästan aldrig jag gjort.

Men tack för era råd! Tycker ni jag ska använda primer under foundation? är flytande eller puderfundation bäst? Vilket håller bäst utan att behöva bättras på? 

• Diamondsandglitters

Just när det gäller bröllop så tycker jag att en primer är ett måste för att sminket ska hålla så bra som möjligt och dessutom så får du lite slätare underlag med primer och då sitter din foundation mycket bättre!

Vilket som är bäst, gällande flytande eller puderfoundation! Ja, som sagt det beror på vad du har för hy. Men sen är det också en smaksak.
    Personligen gillar jag flytande foundations som man tar med en foundationpensel, men se till att INTE ta för mycket bara! Sen tar man lite transparent löspuder och bättrar på. Därefter kan du som sagt för att få lite extra färg eller lyster ta på lite solpuder eller bronzer på ställen där du vet solen tar mest på ditt ansikte, så får du en naturlig touch Flört

Jag tycker personligen att en brud som ser naturlig ut och inte för mycket solbränna ser mycket mycket bättre ut! Men det behöver ju du inte oroa dig för eftersom du skrev att du har mycket svårt att få färg när du solar Glad  Och som du skrev så gifter du dig mitt i sommaren, oftast får man någorlunda lagom färg av solen vid det laget!

Hoppas att jag har hjälpt dig med dina funderingar angående makeup! Bara skriv om det är nåt mer du undrar över Flört Lycka till!!

• AoH
    Diamondsandglitters skrev 2011-01-12 10:41:17 följande:
    Just när det gäller bröllop så tycker jag att en primer är ett måste för att sminket ska hålla så bra som möjligt och dessutom så får du lite slätare underlag med primer och då sitter din foundation mycket bättre!

Vilket som är bäst, gällande flytande eller puderfoundation! Ja, som sagt det beror på vad du har för hy. Men sen är det också en smaksak.
    Personligen gillar jag flytande foundations som man tar med en foundationpensel, men se till att INTE ta för mycket bara! Sen tar man lite transparent löspuder och bättrar på. Därefter kan du som sagt för att få lite extra färg eller lyster ta på lite solpuder eller bronzer på ställen där du vet solen tar mest på ditt ansikte, så får du en naturlig touch Flört

Jag tycker personligen att en brud som ser naturlig ut och inte för mycket solbränna ser mycket mycket bättre ut! Men det behöver ju du inte oroa dig för eftersom du skrev att du har mycket svårt att få färg när du solar Glad  Och som du skrev så gifter du dig mitt i sommaren, oftast får man någorlunda lagom färg av solen vid det laget!

Hoppas att jag har hjälpt dig med dina funderingar angående makeup! Bara skriv om det är nåt mer du undrar över Flört Lycka till!!
    Åh vilka bra tips! Ska man använda en foundation som passar ens hudton så som den är vid just det tillfället då eller? Kanske lite brunare än den man har nu på vintern?

Jag är mellanblond, ganska ljus i hyn och har gråblå ögon. Kan jag satsa på ögonskugga i brunt eller vad skulle du föreslå? Skrattande
  • FelizLane

Du är ju oftast alltid lite brunare under sommarhalvåret, då kan man ha en lite nyans mörkare än på vintern. Vill du se naturlig och fräsch ut tycker jag absolut du ska ha ögonskugga i brunt... Man har en ljusare ögonskugga som highliter, en mörkare skugga som du lägger i globlinjen och i yttre ögondelen. En ljusare som du smälter, suddar ihop med den mörkare i den inre delen. 
    Jag vet inte om du förstår? :P
    Svårt att skriva hur man gör än att göra det, fast man gör det så många gånger i veckan..  

• Diamondsandglitters
    AoH skrev 2011-01-12 16:26:43 följande:
    Åh vilka bra tips! Ska man använda en foundation som passar ens hudton så som den är vid just det tillfället då eller? Kanske lite brunare än den man har nu på vintern?

Jag är mellanblond, ganska ljus i hyn och har gråblå ögon. Kan jag satsa på ögonskugga i brunt eller vad skulle du föreslå? Skrattande
    Japp, du ska helst ha en foundation som passar just det tillfället!
    Nu är man ju ljusare än ljusast i hyn, vintertid. Jag brukar oftast ha en vinterfoundation som är väldigt ljus och en sommarfoundation som är lite mörkare, för då kan du mixa ihop dom två och få exakt den färgen du behöver HELA ÅRET Flört

Ögonskuggor som framhäver blåaögon är; orange eller rostiga skuggor även rosa, grönt, gult och bronziga skuggor. Då framhäver du det blåa i dina gråblåa ögon Glad Så det gäller att hålla koll på kontrastfärgerna.
  • FelizLane

Men tänk på att du ska ha nått du gillar! Vi som jobbar med sånt här snackar alltid om kontrastfärger etc, så glömmer man ibland vad folk gillar. Jag har ju bruna ögon, ska egentligen passa väldigt bra i blått för att framhäva mina bruna. Men jag pallar bara inte att ha det, känns inte som mig :P

Svar på tråden Sminking sommarbröllop