• Frilledille

Tärnans klänning inte för utmärkande?

Jag funderar på att ha en vit klänning med röda inslag och då känns det naturligt att tärnan ska ha en röd klänning men spontant tycker jag att tärnan då "lyser upp" och syns mycket mer än bruden (dvs mig). Vilken färg skulle hon annars kunna ha?

(Vi funderar på att ha ett tema på bröllopet och OM vi bestämmer oss för det så får ju hon köra på samma tema som alla andra gäster)

Jag vill självklart att hon ska känna sig fin men jag vill givetvis inte att hennes klänning är för  utmärkande.
    När vi var och tittade på brudklänningar så tittade hon på klänning till sig själv för själva festen (hon är inte tillfrågad tärna än) och det var riktiga festblåsor hon var intresserad av, i stil med denna: (ni får köra copy paste i nytt fönster, det går inte att lägga in länkar)

www.google.se/imgres&imgrefurl=www.blocket.se/halland/Balklanning_31345212.htm%3Fca%3D12&usg=__dPu5kiCb0qP4H-_wObn_zJ6Np6g=&h=479&w=250&sz=29&hl=sv&start=196&zoom=1&tbnid=oRBGM8-h81ja2M:&tbnh=131&tbnw=68&prev=/images%3Fq%3Dgr%25C3%25B6n%2Bbalkl%25C3%25A4nning%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1440%26bih%3D718%26tbs%3Disch:10%2C3078&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=1098&vpy=332&dur=3456&hovh=311&hovw=162&tx=84&ty=254&ei=wR0sTYv5EsPJ4gaQ-KHBCw&oei=kR0sTZyuFM2Cswb4-ZzjBw&esq=6&page=6&ndsp=40&ved=1t:429,r:38,s:196&biw=1440&bih=718

medan jag tänker mig en klänning mer i denna stil:
    www.google.se/imgres%2520prisklasser%253A%2520L%C3%A5ngkl%C3%A4nning%2520i%2520b%C3%A4rf%C3%A4rg&imgrefurl=www.amelia.se/blogg/kathe/index.xml%3Fcategory%3D44%26from%3D%26to%3D%26next%3D10&usg=__SDR2jC4k_usWAhKYteOL2UVh60k=&h=453&w=379&sz=30&hl=sv&start=40&zoom=1&tbnid=2Ur0S0pL7lyIFM:&tbnh=133&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Denkel%2Bl%25C3%25A5ng%2Bkl%25C3%25A4nning%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1440%26bih%3D718%26tbs%3Disch:10%2C684&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=555&vpy=382&dur=5731&hovh=245&hovw=205&tx=167&ty=183&ei=ix4sTeHbNeGJ4AaEs4DjCw&oei=cB4sTdLPCJOGswbAsaHMBw&esq=2&page=2&ndsp=40&ved=1t:429,r:34,s:40&biw=1440&bih=718

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Tärnans klänning inte för utmärkande?
  • Familjen Sköld

Jag tycker inte att den är för utmärkande, men det beror på vad du har för klänning. Om din klänning är enkel så blir den nog för utmärkande, men om du har en riktig gräddtårta tycker jag nästan tärnan ska ha någon rejälare klänning.

Jag har en halvdekorerad klänning med släp etc så jag ville ha något klassiskt till mina tärnor så vi beställde igår=)

http://www.venusbridal.com/bridesmaids/bella-maids/BM1157

De ska ha denna klännidg i silver med ljusrosaband. Vi har bad ockås om att förlänga den så inte skorna syns=)
    Det fanns HUR mycket som helst i klänningsväg både enklare och pampiga så ni kanske kan hitta någon kompromiss=)?

• Familjen Sköld

Oj jag halvsov nog när jag skrev det där inlägget med tanke på den dåliga svenskan. Hoppas du lyckas översätta den till rikssvenska haha

• Niini

Om hon inte är tillfrågad ännu så tycker jag inte det är nåt större problem än så länge. Vad hon ser på som gäst och vad ni kommer överens om som tärna kanske är två helt olika saker :) Fråga henne o sen försöker ni tillsammans komma överens om en klänning :)

• Wintercandles

Håller med Familjen Sköld om att du kanske ska anpassa tärnklänningen utefter hur mycket din egen sicker ut.
    Har du inte frågat henne ännu om hon ville bli tärna så kanske hon tänker om angående klänningsval när du väl frågar henne.

Båda klänningarna du länkade var fina föresten :)

Lycka till

• KatjaB

tyckte den gröna du länkade till var jättefin. 
    beror ju på vad du ska ha för klänning själv förstås.
    Ni kanske kan komma fram till någon kompromiss, personligen skulle jag nog aldrig välja en sådan modell till mig som det du hade tänkt dig, inte för att det är något fel på den, men jag skulle inte känna mig fin i den helt enkelt.
    Sen med håruppsättning, eventuell slöja, blommor, smink och allt, plus att du och din man är huvudpersonerna, så det är nog föga troligt att din tärna syns mer. :) 

• Frilledille

jag kommer mest troligt ha en ganska slät klänning, dvs inget ryschpysch. Ingen slölja och inget diadem eller något sådant. En väldigt enkel håruppsättning och ingen brudbukett.

• Moster Stina

Jag kan säga som så att allas ögon kommer faktiskt vara riktade mot dig. 98 procent av tiden.
    Jag har inte ens tittat på dina länkar, men är övertygad om att en röd klänning visst kan funka.
    Tycker nog bara att det skulle vara häftigt!

Allas ögon kommer som sagt ändå, vara riktade mot dig!

• Maria Rebecca

Den gröna var jättefin, (den lila också) det mest utmärkande där var faktiskt färgen. Den kommer ju inte vara aktuell med ert färgtema, och som någon sa innan, oavsett vad din tärna har på sig kommer du stå i fokus hela tiden. Jag skulle börja med att fråga henne om hon vill vara tärna. A) Hon kommer självklart lyssna på dig gällande klänningen, särskilt om hon är så nära att du vill ha henne som tärna. 
    B) Hon kanske inte ens tackar ja.
    Sen slog en tanke mig, jag tycker inte att det är dåligt om alla i brudföljet ser fantastiska ut. Brudparet får ju iallafall allt fokus.

• Frilledille
    Moster Stina skrev 2011-01-12 08:39:18 följande:
    Jag kan säga som så att allas ögon kommer faktiskt vara riktade mot dig. 98 procent av tiden.
    Jag har inte ens tittat på dina länkar, men är övertygad om att en röd klänning visst kan funka.
    Tycker nog bara att det skulle vara häftigt!

Allas ögon kommer som sagt ändå, vara riktade mot dig!
    det låter bra haha =)
  • Frilledille
    Maria Rebecca skrev 2011-01-12 09:22:50 följande:
    Den gröna var jättefin, (den lila också) det mest utmärkande där var faktiskt färgen. Den kommer ju inte vara aktuell med ert färgtema, och som någon sa innan, oavsett vad din tärna har på sig kommer du stå i fokus hela tiden. Jag skulle börja med att fråga henne om hon vill vara tärna. A) Hon kommer självklart lyssna på dig gällande klänningen, särskilt om hon är så nära att du vill ha henne som tärna. 
    B) Hon kanske inte ens tackar ja.
    Sen slog en tanke mig, jag tycker inte att det är dåligt om alla i brudföljet ser fantastiska ut. Brudparet får ju iallafall allt fokus.
    Självklart vill jag att hon också ska vara fin. Jag är bara rädd för att en "balklänning" kan bli lite för mycket i och med att min klänning kommer vara rätt enkel. Och så är jag rädd att hon kanske blir besviken om hon inte får ha en sådan klänning som hon själv tittade på... (jag vet till 100% att hon kommer tacka ja)

Klädseln för övriga gäster kommer vara Mörk kostym vilket för damer då innebär kjol eller klänning som går under knät. Kort ärm samt lagom urringning. Fin men okomplicerad klänning.

Jag tror nog att jag ändå kommer att be henne ha en långklänning i stil festmodell och hoppa över balvarianten.

Svar på tråden Tärnans klänning inte för utmärkande?