• SannaAnna

Hjälp med vigselcermoni utomlands

Jag ska på charterresa i juni till Side,Turkiet med min familj och kom på iden att jag och sambon kanske ska ta och gifta oss när vi är där. Vi tänkte "bara" ha en vigselcermoni där och sen gifta oss borgligt i Sverige när vi kommer hem. 

Vi tänkte att vi skulle gifta oss utomhus någonstans och det spelar ingen roll vem som "viger" oss huvudsaken att det är någon som pratar svenska eller ev engelska. Det behöver inte vara en präst. 

Jag har sökt runt efter bröllopskoordinaor/bröllopsfixare/bröllopsplanerare men inte hittat något bra. Vi åker med fritidsresor och dom hjälper till att ordna med vigselcermonier utomlands dock inte i turkiet.
    Det enda jag vill ha hjälp med är att:
    1. boka en plats
    2. boka en vigselförrättare
    3. transfer från hotellet till vigseln och sen tillbaka
    4. fotograf
    5 ev enkel utsmyckning av vigselplatsen 

Är det någon som vet hur man går tillväga för att ordna med detta och helst till ett lågt pris. Mycket tacksam för ideer och hjälp.

• Svar på tråden Hjälp med vigselcermoni utomlands
  • knyttan

Jag tror inte jag fattar riktigt - om ni vigs av en vigselförättare så varför ska ni sen gifta er igen i sverige? Det går ju inte? En vigselcermoni innebär ju att ni blir lagligt vigda? Vad är det för "bara" med det, och vad avstår ni ifrån? Eller är det nått jag missförstår här?
    Hur som så kan du kanske börja med att kolla skatteverkets hemsida eller ringa dem för att få reda på vad för dokument och sådant ni behöver för att gifta er utomlands. Min spontana tanke är väl att det måste bli på ambassaden, annars så sitter det nog inte vigselförrättare som talar svenska ute i byarna, bara sådär. Annars så får ni ju gå till en imam antar jag för det är väl sådana som har vigselrätten i musliska länder, men det har jag absolut noll koll på så det överlåter jag åt andra att svara på....
    Eller kolla om det finns någon sjömanskyrka därinärheten dit ni ska: www.svenskakyrkan.se/utlandskyrkan

• SannaAnna

Jag kanske uttryckte mig lite konstigt/fel. Det jag menar är att vi det verkar vara sådant bök med pappaer och att man msåte vara i landet en viss tid innan man ska gifta sig för att det ska betraktas som äkta rent juridiskt. Så benämningen "vigselförrättare" är kanske inte helt korrekt. Har läst att många ha ren vigselcermoni utomlands som man räknar som sin bröllopsdag, men att man innan eller fter resan gifter sig borgligt på hemma plan. Så vi önskar alltstså ha en vigselcermoni utomlands som vi betraktar om vårt bröllop även om den inte är äkta enligt den svenska lagen så därför kommer vi att gifta oss borgligt i rådhuset hemma också bara för att få det legalt. 
    Det finns bara en ambassad i Turkiet och den ligger 60 mil från vårt resmål ch det känns lite långt. Sen önskar vi gifta oss utomhus. Har sökt lite mer på internet och hittat några arrangörer i Turkiet som även arrangerar bröllop

• anne på grönkulla

Ska man gifta sig enligt lokal lag i Turkiet är det nog en domstol eller ett kommunkontor som gäller, och om det funkar för utländska medborgare på tillfälligt besök går säkert att ta reda på. Men vad ni vill ha är snarare en ceremonimästare av nåt slag som kan ge er en vacker inramning? Hör med er researrangör eller med hotellet vad de kan hjälpa till med! Kan ni tänka er att sköta det formella/juridiska hemma separat så borde det ju förenkla väsentligt.

• SannaAnna

Ja precis Anne, vi tänkte sköta det juridiska hemma och cermonimästare var en bra benämning på vad vi söker. Jag har kontaktat resebolaget men de kunde inte hjälpa. Ska ta kontakt med hotellet och höra, det var en bra ide!Glad
    Jag har nu även hittat några bröllopskoordinatorer på engelska websidor som jag har kontaktat för att få en prisbild. 

Svar på tråden Hjälp med vigselcermoni utomlands