• dracodormi

    Kan man inte ha samma dubbelefternamn?

    Eftersom "experten" inte svarat än tänkte jag fråga vad ni andra tror så länge. I det jag läst verkar det som att man inte kan göra som vi tänkt och ta bådas efternamn och sätta ihop till ett dubbelnamn som båda får ha. Jag heter Rosén och min fästmö heter Selinus.Vi vill gärna heta "Selinus Rosén" båda två. Men det står att det bara är en som får ta sitt eget namn som mellannamn och byta till den andras som efternamn. Då skulle min fästmö alltså bli Selinus Rosén men jag får bara heta Rosén? Kan det stämma? Eller finns det något annat sätt för mig att peta in ett Selinus som mellannamn/extra efternamn innan eller efter vigseln? Vi vill ju båda känna att vi hör ihop med den andra men ändå ha kvar vårt gamla efternamn.
    Tacksam för svar och råd!
    /Hanna

  • Svar på tråden Kan man inte ha samma dubbelefternamn?
  • Lev idag

    Åh det vill jag också veta! :D
    Vi vill göra likadant.
    Men varför skulle man inte få göra så?

  • GnuGS
    dracodormi skrev 2011-01-09 15:54:40 följande:
    Eftersom "experten" inte svarat än tänkte jag fråga vad ni andra tror så länge. I det jag läst verkar det som att man inte kan göra som vi tänkt och ta bådas efternamn och sätta ihop till ett dubbelnamn som båda får ha. Jag heter Rosén och min fästmö heter Selinus.Vi vill gärna heta "Selinus Rosén" båda två. Men det står att det bara är en som får ta sitt eget namn som mellannamn och byta till den andras som efternamn. Då skulle min fästmö alltså bli Selinus Rosén men jag får bara heta Rosén? Kan det stämma? Eller finns det något annat sätt för mig att peta in ett Selinus som mellannamn/extra efternamn innan eller efter vigseln? Vi vill ju båda känna att vi hör ihop med den andra men ändå ha kvar vårt gamla efternamn.
    Tacksam för svar och råd!
    /Hanna
    Jag har läst Skatteverkets information (www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7630.4.39f16f103821c58f680007056.html) och så vitt jag kan begripa har du tyvärr rätt:
    Ni kan heta XXX Selinus Rosén respektive Hanna Rosén
    eller
    Hanna Rosén Selinus respektive XXX Selinus
    men inte båda
    Rosén Selinus eller Selinus Rosén

    Om ni gift er och får barn kan de få båda namnen och heta Rosén Selinus eller Selinus Rosén (mellannamn + efternamn) endast om ni själva valt att ha olika efternamn.
    Om ni heter t ex Hanna Rosén Selinus respektive XXX Selinus så blir barnens efternamn Selinus; de kan inte heta Rosén Selinus.

    Jag skulle vilja ha samma lösning som ni, och kan inte se av SKV:s information att det går. Hade tänkt ringa och kolla med dem – men talade häromdagen med en kompis som drabbats av namnlagen, så att det kändes som att det inte är någon idé.

    Hon har varit gift med en engelsman, och har själv behållit sitt svenska -sonnamn som mellannamn och haft hans namn som efternamn. Vi kan säga att hon heter Andersson Finch.
    Hennes söner har sedan de föddes också hetat ”Andersson Finch”, och kallats det i t ex skolan i England. När de nyligen flyttade till Sverige fick pojkarna dock inte behålla mellannamnet, utan har tvingats stryka den delen av sina namn officiellt – mot sin och mammans vilja – och heter numera enbart ”Finch”!

    Själv skulle jag kunna tänka mig att låta mitt nuvarande efternamn bli mellannamn och ta min blivande makes efternamn. Det är OK om barnen bär hans efternamn, trots att mitt namn är mer speciellt och ovanligt. Men jag skulle vilja att de åtminstone har vårt släktnamn som mellannamn – och det verkar alltså inte gå alls.

    Någon expert får gärna svara – hoppas såklart att jag har fel...men tror tyvärr inte det.

    Förresten, det jag skrivit här gäller mellannamn + efternamn. TS skriver även om dubbelnamn, och det är något annat – nämligen namn med bindestreck. Dubbla efternamn såsom Segerstedt-Wiberg och Beck-Friis godkänns bara om de sedan gammalt är etablerade.
  • GnuGS
    GnuGS skrev 2011-01-10 10:27:36 följande:
    Om ni gift er och får barn kan de få båda namnen och heta Rosén Selinus eller Selinus Rosén (mellannamn + efternamn) endast om ni själva valt att ha olika efternamn.
    Om ni heter t ex Hanna Rosén Selinus respektive XXX Selinus så blir barnens efternamn Selinus; de kan inte heta Rosén Selinus.
    Förtydligande:
    Förutsättningen för att barnen ska kunna heta Rosén Selinus eller Selinus Rosén (mellannamn + efternamn) är att ni har respektive namn som varsitt efternamn. Ett mellannamn som du eller din fästmö har kan alltså inte gå ”i arv” till barnen, det kan bara efternamnen. Om jag förstår namnlagen rätt...
  • Lev idag

    Skit också!
    Jaha... då får man börja tänka om då..
    Det va ju tråkigt..
    Speciellt när man själv har ett speciellt efternamn och ens blivande har nåt tråkigt vanligt som alla heter i efternamn.
    Och om jag då tar hans efternamn också så får våra barn bara heta hans efternamn..
    Skit också.. jahaja..

  • GnuGS
    Lev idag skrev 2011-01-10 10:36:10 följande:
    Det va ju tråkigt..
    Speciellt när man själv har ett speciellt efternamn och ens blivande har nåt tråkigt vanligt som alla heter i efternamn.
    Och om jag då tar hans efternamn också så får våra barn bara heta hans efternamn..
    Ja, visst är det tråkigt...
    Hade fel länk ovan, skulle vara:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html
  • Meeru

    Numera finns inte dubbelefternamn. Om man har två efternamn har man alltså inte bindestreck mellan dessa, utan det ena är mellannamn och det andra efternamn.

    Men jag har läst att man kan komma runt ditt problem på något sätt, och om jag har förstått det hela rätt gör man enligt nedan.

    Om ni båda vill heta xxxson xxxgren.

    Vid vigslen: Den som heter xxxson behåller sitt efternamn. Den som heter xxxgren behåller sitt efternamn men anmäler att den vill ha make/makans namn (xxxson) som mellannamn. Då har ni alltså precis efter vigseln olika efternamn.

    Efter vigseln (under äktenskapet): Den som heter (enbart) xxxson byter till make/makas efternamn (xxxgren) och anmäler samtidigt att den vill ta xxxson som mellannamn.

    "Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar under äktenskapet byta till makens/makans efternamn", det gäller nog att kolla upp vilka begränsningar de menar.

    "Det är frivilligt att anmäla mellannamn. Vill du anmäla mellanhamn kan du göra det i samband med vigseln eller senare".

    Hoppas att det löser sig!

  • BlackWIngedAngel
    Meeru skrev 2011-01-10 14:36:18 följande:
    Numera finns inte dubbelefternamn. Om man har två efternamn har man alltså inte bindestreck mellan dessa, utan det ena är mellannamn och det andra efternamn.

    Men jag har läst att man kan komma runt ditt problem på något sätt, och om jag har förstått det hela rätt gör man enligt nedan.

    Om ni båda vill heta xxxson xxxgren.

    Vid vigslen: Den som heter xxxson behåller sitt efternamn. Den som heter xxxgren behåller sitt efternamn men anmäler att den vill ha make/makans namn (xxxson) som mellannamn. Då har ni alltså precis efter vigseln olika efternamn.

    Efter vigseln (under äktenskapet): Den som heter (enbart) xxxson byter till make/makas efternamn (xxxgren) och anmäler samtidigt att den vill ta xxxson som mellannamn.

    "Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar under äktenskapet byta till makens/makans efternamn", det gäller nog att kolla upp vilka begränsningar de menar.

    "Det är frivilligt att anmäla mellannamn. Vill du anmäla mellanhamn kan du göra det i samband med vigseln eller senare".

    Hoppas att det löser sig!
    Ja, det går att gå runt problemet, men man måste alltså göra ändringarna i två steg och vara noga med att göra dem i rätt ordning.

    Det går däremot inte att ha dubbla efternamn utan det ena blir ett mellannamn och det andra ett efternamn. Mellannamnet går alltså inte i arv och era barn kan inte få det om inte någon av er fortfarande heter det i efternamn. 
  • BlackWIngedAngel
    Meeru skrev 2011-01-10 14:36:18 följande:
    "Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar under äktenskapet byta till makens/makans efternamn", det gäller nog att kolla upp vilka begränsningar de menar.
    Med begränsningar så syftar man på att om ens make fick sitt namn vid ett tidigare äktenskap, så får inte du byta till dig det.
    Om man har bytt till ett gemensamt efternamn vid vigseln så kan den som hette något annat tidigare, byta tillbaka till sitt namn som ogift, men man kan inte gemensamt ångra sig och byta till det andra efternamnet istället.
Svar på tråden Kan man inte ha samma dubbelefternamn?