• kaffeälskaren

Vilken typ av guld ska man ha?

Jag har en förlovningsring i vitguld och tänkte höra med er vad ni tycker om att ha vigselringen i rödguld/gulguld eller vad det nu kallas. Eller man kanske ska ha båda i vitguld?  

Vad tycker ni?? 

• Svar på tråden Vilken typ av guld ska man ha?
  • Västvind

Jag tycker att det viktigaste är att designen och höjden matchar då spelar färgen ingen roll.
    Sedan beror det lite vilka färger man passa i, själv har jag ganska bleka händer och passar bäst i roséguld

• imdelicate

Det man ska tänka på om man ska välja vitguld är att de måste rodhieras om typ med 1-2 års mellanrum, och att de också kan vara marginellt dyrare än rödguld.

• Etheleglin
    imdelicate skrev 2011-02-09 19:47:47 följande:
    Det man ska tänka på om man ska välja vitguld är att de måste rodhieras om typ med 1-2 års mellanrum, och att de också kan vara marginellt dyrare än rödguld.
    Inte om man väljer att ha det orodierat. Om guldet innehåller tillräckligt mycket palladium (16 %) så får det en väldigt snygg färg även utan rodiering.

Jag har själv förlovningsring i orodierat vitguld, kommer ha en vigselring i rött guld. Det ser bra ut på mig och jag gillar det, samt att vi inte kunde bestämma oss så då blev detta en bra lösning. 
  • thean

Traditionellt sett ska man inte "blanda" guldet, men idag är det ju helt ok. Det finns ju jättefina ringar med både rött o vitt guld i samma ring, kanske kan en sån vara nåt för dig. Såg en när jag kikade där man kunde vrida på ringen så såg ringen vitguldig ut och vred man åt andra håller så syntes bara den röda sidan, snygga stenar i just den med... men kommer inte ihåg VAR jag såg den tyvärr ...

Svar på tråden Vilken typ av guld ska man ha?