• Snartsjuksköterska

Datumet passar inte mina vänner

Jag träffade 3 av mina närmaste vänner i går och berättade då för dem att vi ska gifta oss den 9 juni i år. Det jag inte alls hade tänkt på när jag bokade det datumet var att Sweden Rock Festival infaller det veckoslutet. Jag vet ju att i alla fall 1 av dess tre vänner garanterat hade tänkt åka dit, Jag vet inte varför jag inte tänkte på det när jag bokade men det är svårt att få till ett datum som passar då flera av mina familjemedlemmar är upptagna ett par veckor före och efter. Mina vänner säger att de självklart kommer ändå (om vi nu gifter oss detta datum) men ser gärna att jag försöker boka om (det är bara kyrkan och församlingshemmet som är bokat hittills), men det är som sagt svårt för oss att hitta ett annat lämpligt datum.

Sen blev jag också ledsen i går när jag berättade för dem för istället för att säga grattis och vara glada för min skull kändes det mest som om de bara tyckte att det var jobbigt och dumt att det krockade med festivalen. Jag sa faktiskt detta till dem men fick ingen vidare respons.

Är det någon som varit med om liknande? Tycker ni att det är jag som tabbat mig eller är det mina vänner som kanske är lite trångsynta? Ska jag försöka ändra datumet?

• Svar på tråden Datumet passar inte mina vänner
  • Syrinx

Usch vad tråkigt för dig! Självklart vill man ha en mer positiv reaktion från nära vänner när man har bestämt vigseldatum! Hoppas att det löser sig på ett bra sätt.

Som Fossing77 säger, så är det faktiskt helt omöjligt att kolla upp precis alla familjemedlemmars och vänners inbokningar. Man får helt enkelt ta ett datum, och där verkar ju ni ha försökt få till det på ett så bra sätt som möjligt med kompromisser, skicka ut sina inbjudningar och sen hoppas på att så många som möjligt har möjlighet att komma. En bröllopsinbjudan är ju trots allt en inbjudan och inte en order om inställelse. Sen tycker jag självklart att familj och vänner ska ha en positiv grundinställning! Att det första man säger är "Jag vet inte om jag kan komma då, det beror på om jag har mycket i skolan då och så är det långt att åka/jag har mina åtaganden i Lions Club/jag vill åka och husvagnscampa på Sweden Rock" tycker jag är bottentrist. En första positiv reaktion, och så får man ju försöka lösa sina andra åtaganden därefter! 

Håller verkligen tummarna för dig, Snartsjuksköterska, att allt löser sig till det bästa! Som flera andra skriver, så tycker inte jag heller att du ska byta datum - men var medveten om att någon av dina vänner kanske väljer bort ditt bröllop till förmån för Sweden Rock. 

• Fossing77
    Snartsjuksköterska skrev 2011-01-08 12:36:12 följande:
    Tack för era svar! Jo jag håller också med att de går lite långt men det har nog att göra med att de flesta av dem inte är förlovade och inte har barn så de förstår nog inte riktigt. Jag försökte säga ifrån i går och vara tydlig och sa i princip som jag kände att jag blev ledsen och så. Det är väl i synnerhet min ena kompis som tycker att festivalen är viktig de andra två står nog någonstans mittimellan men som sagt de kommer ju att komma ändå (sa de i går i alla fall).

Sen blev de lite sura på min sambo också för han ringde sen under kvällen och jag berättade att det krockade och han sa men bokat är ju bokat. De förstod nog att han sa så och frågade "blev han sur eller?" i ganska syrlig ton. Jag sa som det var att det är svårt att boka om och att han blev ledsen för min skull. Jag vet att de inte är överförtjusta i honom (det funkar men de älskar honom inte direkt) så det kan ju också påverka det hela.
    Låter som de har en väldigt vrång inställning över lag. Att inte vara förlovad/gift/ha barn eller sånt må göra att man har svårt att sätta sig in i hur krångligt det kan vara att ordna ett bröllop, men det är ingen ursäkt för att bete sig helt oempatiskt och inte kunna vara glad för att en vän ska gifta sig. Självklart kan man ha förhinder, och det är ju jättetråkigt, men det är fult att de får dig att känna dig dum för det datum ni har valt att fira er kärlek på. Är de dina riktiga vänner så borde de kunna vara glada för att du får den du älskar, oavsett vilket datum och vad de tycker om honom.
  • Piiiip

Vi är i lite samma sits, det pågår en löptävling samma tid som vår vigsel. Vet att många av våra vänner tänkt vara med i den men hoppas ju att de ska prioritera vår bröllop just i år.

En festival brukar ju vara flera dagar än en, så förhoppningsvis kan dina vänner åka dit en dag eller två innan eller efter bröllopet. De missar ju bara ett dygn eller så.

• TheD

Tycker det är fult av de attt säga så!!!!!!!

Ni ska inte byta datum. Är de riktiga vännner så väljs festivalen bort. Jag tycker det är självklart att bröllop kommer före någon j*vla festival. Det kommer fler!!!! Men ett bröllop är för den dagen!

Stå på dig!

• Houdini

En liten tanke bara till er som blir så upprörda.

Ens bröllop är aldrig lika viktigt för andra som det är för en självFlört 

Och nej jag hade inte blivit upprörd om någon av mina vänner hade uttryckt sig så. Jag hade vänner som inte kunde komma på vårt bröllop, och tänk jag förstod och krävde inte ens att få veta varför. Men själv gör sina rgna prioriteringar här i livet av vad som är viktigt.

• förlovadflicka
    Houdini skrev 2011-01-09 00:36:26 följande:

Och nej jag hade inte blivit upprörd om någon av mina vänner hade uttryckt sig så. Jag hade vänner som inte kunde komma på vårt bröllop, och tänk jag förstod och krävde inte ens att få veta varför. Men själv gör sina rgna prioriteringar här i livet av vad som är viktigt.

Nej men jag hade valt bort festivalen om jag så skulle spela där själv om det var en nära vän... Hade aldrig i mitt liv ens antytt att någon skulle byta datum för min skull, hur självisk får man vara?
  • Moemoe

Håller med förlovadflicka, jag hade också fixat så jag kunde komma utan att blinka. Nu handlar det ju om nära vänner, om min fästmans kompis tjej inte kan komma så är det en annan femma, men mina närmaste räknar jag iskallt med. Självklart är den dagen viktigast för en själv, men är det nära vänner så är det. Jag hade en nära vännina vars syster gifte sig, och jag och systern är ju inte de som är vänner. Men jag var ändå där jätte tidigt och hjälpte till med hår, hjälpte fotografen att hålla massa blixtar och grejer (fast han egentligen skulle klarat sig själv) och serverade fördrink utan att ens blinka. Inte kollade jag kalendern först när de frågade, jag sa klart jag hjälper till på en gång! Så för mig är det i alla fall självklart att man gör allt man kan för att vara med, festival schmestival! 

Som sagt, byt ej datum! :)

• Dejli

Kan det inte vara så också att de ändrar sinnesstämning när de vant sig lite vid tanken? Jag kan ha förståelse för den spontana reaktionen när man ställt in sig på något - som en festival - och då blir man lite ställd när något kommer och ändrar på de planerna.

Jag tror inte du ska bekymra dig för mycket. Prata med dem igen om några dagar när de hunnit fundera lite.

• S2011
    Houdini skrev 2011-01-09 00:36:26 följande:

Jag tycker att det är en sak att vara införstådd med att ens bröllop är viktigast för en själv och att man inte kan kräva att alla ska kunna komma och en helt annan sak att ens familj/vänner "kräver" att man ska byta ut bestämt datum för "skitsaker".
  • Sebastiána
    Snartsjuksköterska skrev 2011-01-08 11:55:44 följande:
    Jag träffade 3 av mina närmaste vänner i går och berättade då för dem att vi ska gifta oss den 9 juni i år. Det jag inte alls hade tänkt på när jag bokade det datumet var att Sweden Rock Festival infaller det veckoslutet. Jag vet ju att i alla fall 1 av dess tre vänner garanterat hade tänkt åka dit, Jag vet inte varför jag inte tänkte på det när jag bokade men det är svårt att få till ett datum som passar då flera av mina familjemedlemmar är upptagna ett par veckor före och efter. Mina vänner säger att de självklart kommer ändå (om vi nu gifter oss detta datum) men ser gärna att jag försöker boka om (det är bara kyrkan och församlingshemmet som är bokat hittills), men det är som sagt svårt för oss att hitta ett annat lämpligt datum.

Sen blev jag också ledsen i går när jag berättade för dem för istället för att säga grattis och vara glada för min skull kändes det mest som om de bara tyckte att det var jobbigt och dumt att det krockade med festivalen. Jag sa faktiskt detta till dem men fick ingen vidare respons.

Är det någon som varit med om liknande? Tycker ni att det är jag som tabbat mig eller är det mina vänner som kanske är lite trångsynta? Ska jag försöka ändra datumet?
    Om jag hade blivit bjuden på en bästis bröllop hade jag prioriterat det framför Sweden Rock...
  • Sebastiána
    Piiiip skrev 2011-01-08 14:07:27 följande:
    Vi är i lite samma sits, det pågår en löptävling samma tid som vår vigsel. Vet att många av våra vänner tänkt vara med i den men hoppas ju att de ska prioritera vår bröllop just i år.

En festival brukar ju vara flera dagar än en, så förhoppningsvis kan dina vänner åka dit en dag eller två innan eller efter bröllopet. De missar ju bara ett dygn eller så.
    Alltså löptävlingar kommer det flera av men ert bröllop är ju bara en gång (det kommer dessutom flera löptävlingar än bröllop över huvud taget!!!). Sjukt om man inte prioriterar bröllopet om det är en nära vän.
  • Sebastiána
    TheD skrev 2011-01-08 16:56:38 följande:
    Tycker det är fult av de attt säga så!!!!!!!

Ni ska inte byta datum. Är de riktiga vännner så väljs festivalen bort. Jag tycker det är självklart att bröllop kommer före någon j*vla festival. Det kommer fler!!!! Men ett bröllop är för den dagen!

Stå på dig!
    Håller med!!!!!
  • water lily

Gud så tramsigt, klart att ni inte ska ändra datum. Är det långt ifrån Norje som ni ska gifta er? Annars kan de ju åka till festivalen de andra dagarna menar jag. Men på din sidan så verkar det ju som att ni träffades på just den festivalen så jag förstår inte att ni inte tänkte på att detta kanske skulle bli ett problem redan när ni valde datum. Om det var så att ni valde det datumet just för att det var runt det datumet som ni blev tillsammans så borde  ni ju kunna förklara det för dem? De klarar sig väl utan festivalen ett år, herregud.

• Etheleglin

Det går inte att hitta ett datum som passar alla. Välj ett som passar er, berätta det och sedan är det inget mer med saken.

Vi bokade vigseldatum 1½ år innan och berättade det då för våra vänner. Men det är deras val om de kan/vill komma eller inte.

Olika människor har olika prioriteringar. SRF är för många en utav årets absolut största händelser, kanske större än både jul och midsommar. Och det är bara att respektera det val som gästerna gör. Däremot tycker jag att det är schyst att du berättar så fort som möjligt när det blir, med tanke på biljettköp och planering.

• Snartsjuksköterska
    Etheleglin skrev 2011-01-11 16:35:00 följande:
    Det går inte att hitta ett datum som passar alla. Välj ett som passar er, berätta det och sedan är det inget mer med saken.

Vi bokade vigseldatum 1½ år innan och berättade det då för våra vänner. Men det är deras val om de kan/vill komma eller inte.

Olika människor har olika prioriteringar. SRF är för många en utav årets absolut största händelser, kanske större än både jul och midsommar. Och det är bara att respektera det val som gästerna gör. Däremot tycker jag att det är schyst att du berättar så fort som möjligt när det blir, med tanke på biljettköp och planering.
    water lily skrev 2011-01-11 15:29:29 följande:
    Gud så tramsigt, klart att ni inte ska ändra datum. Är det långt ifrån Norje som ni ska gifta er? Annars kan de ju åka till festivalen de andra dagarna menar jag. Men på din sidan så verkar det ju som att ni träffades på just den festivalen så jag förstår inte att ni inte tänkte på att detta kanske skulle bli ett problem redan när ni valde datum. Om det var så att ni valde det datumet just för att det var runt det datumet som ni blev tillsammans så borde  ni ju kunna förklara det för dem? De klarar sig väl utan festivalen ett år, herregud.
    Ja SRF är väldigt stort för henne. Typ årets händelse. Men som sagt hon hade ju inte behövt vara så negativt inställd. Visst det är jättetråkigt att det krockar och jag förstår att hon är ledsen för det MEN det finns ändå gränser för vad man säger osv. Hon sa sist att hon skulle komma ändå men vi får väl se. Hon har inte hört av sig.

Vi gifter oss i södra Stockholm så ja det är en bra bit från Norje men hon hinner åka dit och vara där under fredagen och lördagen (när de största banden brukar spela). Vi ska nämligen inte ha någon stor fest utan mottagning efter bröllopet så hon kan åka samma kväll (hon har råd att flyga ner men kanske inte vill lägga pengar på det).  Tanken var att vi skulle gifta oss den 7/6 på vår förlovningsdag men då är min pappa i USA så det går inte (och han är ju ändå brudens far) så det blev den 9/6 istället.
  • Oonah

Usch, vad tråkigt! Det kan inte alls vara kul! jag hade blivit jätteledsen om mina närmsta vänner betedde sig så! 

Jag känner mig väldigt lyckligt lottad att ha vänner som blir genuint glada. De (iaf paren) väckte varandra när vi en natt postade på facebook att vi förlovat oss, en tjöt i telefonluren när vi senare ringde och berättade, och en grät lyckotårar när min m2b frågade om han kunde vara bestman. Han fyller för övrigt jämt i år och vi har planerat in vår bröllopsresa runt det så att vi är hemma då.

Allt sådant tycker jag man gör mot sina närmsta vänner. Man tjuter i telefonen! Man blir inte grinig och tycker att brudparet kan ändra datum.  

Jag tycker inte ni ska ändra datum. It's their loss, så att säga, om de inte kommer. Förhoppningsvis kommer de till insikt vad denna dag betyder för er.

Lycka till! 

Svar på tråden Datumet passar inte mina vänner