• Debe

    2 månader i Asien, kom gärna med tips!

    Jag och min blivande man vill åka på bröllopsresa till Asien och kan vara borta i två månader.
    Budgeten för hela resan är 90-100 000:-
    Vi vill besöka de finaste stränderna och bo i de msigaste bungalowsen.
    Vi kommer hela tiden på nya orter att besöka men inser att vi inte hinner besöka allt!

    Just nu funderar vi på:

    Borneo
    Bali - Indonesien
    Filippinerna
    Malaysia
    Na trang & Hoi an - Vietnam
    Kambodja
    Koh Tao - Thailand

    Med en vecka på varje ställe så borde man ju hinna?
    Ska man strunta i Thailand kanske? Jag har varit där flera gånger men inte min kille.
    Jag har hört mycket illa om kambodja, kan det stämma? Eller finns det små paradis där också?
    Har någon varit på fillipinerna? Jag känner ingen som varit där tyvärr för jag skulle vilja veta mer!

    Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få!

  • Svar på tråden 2 månader i Asien, kom gärna med tips!
  • pumiz

    Hej, vilken härlig resa det låter som ni planerar :)
    2 månader låter som en bra tid och jag måste säga att ni har en rejäl budget för asien :D

    på Bali finns flera otroligt fina och inte helt överfulla stränder där ni kan få lite lugn och ro :) själv bodde jag inte vid dem utan åkte dit på motorcykel men jag såg att det fanns fina bungalows i närheten av stranden... en av de finaste stränderna där kallades för dreamland men det är det enda jag vet om den...hoppas det kan vara till hjälp.. det var en bit ifrån kuta och de där vanligaste turistställena.. om ni åker dit rekommenderar jag även att bege er till mitten av Bali till en stad som är känd för hantverk, där finns också små mysiga ställen att sova över :)
     
    Kambodjas stränder kan jag inte säga något om men om ni åker dit måste ni bara åka till Ankor Wat och se de underbara templen! Om ni är intresserade av sånt rekommenderar jag ett 3-dagars pass för på en dag hinner man inte med mycket!

    Koh Tao minns jag var ganska mysig, iaf 2003, med sina promenadvägar, minns dock inte stränderna som bra eftersom jag främst var där för dykningen som tyvärr inte var någon höjdare...

    Mina personliga favorit i asien än så länge är Malaysias öar och Laos berg med mekongfloden..
    Tioman island och Perhentian islands är trevliga små öar utanför malaysias östkust där man definitivt kan få mycket tid för sig själva..båda två har också fin dykning.. 

    Jag har själv inte varit i Filipinerna men min bror var där förra året och han tyckte det var fint och så men att maten var förskräckligt dålig så de var mer eller mindre konstant magsjuka i Filipinerna....

    Av de ställen du nämnde skulle jag själv välja Borneo (malaysias del) för där finns mycket äventyrliga saker att göra och mycket att se :) Finns stora grottor att utforska, sydostasiens högsta berg, många välkända dykplatser som verkar underbara, orangutangcenter i norra delen mm..

    Hoppas det hjälpte lite... :) 

  • Oberon

    Hejsan,

    Underbar rutt men det komemr bli mycket restid, mycket flyg och så vidare.
    En bra kombination är en klassisk Indochina loop, Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja. Upp till norra Thailand och sen följa Mekongfloden. En sån resa kan man göra på en månad om man håller bra tempo.

    Sedan väl tillbaka i Bangkok så skulle jag nog titta på att ta en - två destinationer och fokusera på dem, vilken tid på året hade ni tänkt resa?

  • L8PR

    Kambodja- Senukvil (stavas säkert inte så) är superfin och ständerna är lugnare än Thailand. eller var det i alla fall 2005. Ankor är himelskt cool.

    Malaysia- Perentian Islands, världens paradis och så kan man ju bara råka haman i Kululumpur i twintowers för lite exklusiv shopping

  • Lanin

    Jag rekomenderar verkligen också Laos. Reste i sydostasien förra hösten och Laos var en av favoriterna!

    Där är ju inget hav, men naturen är fantastisk! och det är så mysigt.

    Norra thailand är också helt fantastiskt (gillade det personligen bättre än södra) speciellt chang mai.
    Na trang i vietnam är också mysigt, men Hoi An har inte så mycket om man inte vill sy upp kläder så där räcker det med några dagar.

    Hör gärna av dig om du vill veta mera :)

    Lycka till

  • Debe

    Tack för alla bra tips!
    Vi ska åka i januari om ett år så vi har lång tid på oss att planera men man måste ju börja någonstans...
    Har funderat på Laos men eftersom det inte finns något hav att bada i så har jag istället funderat på annat. Men jag är faktiskt väldigt nyfiken på Laos!  Indonesien och Fillipinerna är lite läskigt för mig, jag är rädd för jordbävningar m.m. men det är nog inte så vanligt som jag tror.


    Vi vet att vi har en ganska bra budget men det beror på att vi inte vill backpacka och bo billigt, vilket man lätt kan göra där, vi vill bo i fina bungalows och på fina hotell och då kostar det desto mer. Kommer vi undan med mindre är det bara en shysst bonus :)


    Tack återigen för alla tips, kom gärna med fler! Jag hör av mig till er som jag vill ha mer info från!


    Mvh Åsa


     

  • Oberon

    Laos är inte så mycket en, enstoppsdestination utan kombinera den med Thailand och Kambodja till exempel.

    UNderbar blanding av kultur, histora, natur och sen beacher.

  • AnnaJacob

    Vi reste i Asien i 10 månader och upplevde en hel del!! =)

    Jag har en massa tips på ställen. Mycket beror ju på vad ni vill uppleva och vad ni har för intressen. Vi var på Filippingerna, och tycker båda att det var en av höjdpunkterna på hela vår resa.
    Jag håller också med de andra här om att Laos är fantastiskt, vi spenderade en månad där.
    Vi gillade även Vietnam men det finns mycket mer att se där än Na trang och Hoi an.

Svar på tråden 2 månader i Asien, kom gärna med tips!