• Anna B

Baka Cupcakes

Hejsan :)

Är det någon som har erfarenhet av att baka cupcakes till sitt eget bröllop? Fixar man det... ca 80 st.. Eller får man ett nervöst sammanbrott??

Ser så himla fint ut med små bakelser till alla, så slipper man kladdet när det ska skäras bitar till alla.

Kanske är någon som sitter på ett kanonbra recept med cupcakes som man kan frysa?? Gärna med choklad :)

Kram

• Svar på tråden Baka Cupcakes
  • Kattpoet

Bakelser är  enklare att baka  än  muffins / "cupcakes" i min värld, varför?

Jo man behöver  för  6 till 9  rulltårtaliknade bottnar , detta gör att de är lättare att frysa in, eftersom man frysa in dem i block.   Glutenfria  rulltårtebottnar är lättare att göra än muffins.
    Sedan när man gör  bakelserna så behövs två fyllningar , en  vass kniv. Gör en stor tårta  med 3 bottnar , dela sedan i exakt lika stora fyrkanter,   hur många du får  beror på hur stor  grund kakan är och hur stora bitar du gör. Jag får ut  Jag brukar får  30 per kaka.

Sedan smetar jag in dem i Swiss meringue frosting, väldigt gott och man kan göra den olika smaker och  sedan  tar min pasta maskin och rullar ut sugar paste och viker runt varje, det är som att slå in paket. Och sedan in i kylskåpet det brukar hålla till nästa dag. Och nästa dag låter jag någon sätta en klick  Swiss meringue frosting på varje och sedan en ros eller fjäril eller hjärta på toppen.  Jag har även gjort små paket  till en vän, vita paket med vitt band, allt ätbart och väldigt gulligt.

Visst muffins är lätta, men tar mycke plats OM fryser dem in och  att transportera med och vippar en så brukar den ta med andra . Men ursäkta,  någon form av klump av kaka med frosting känns inte bröllop, det känns mer som  fika och det verkligen en så himla trendig sak. 

Jag har ett jättegott recept på chokladbakelser . 

• Anna B

Tack för tipset! Du kanske har rätt i att det är lättare att göra små bakelser :) Vill du skicka chokladreceptet?

• Cupcake queen

Lägg gärna in receptet här, blev lite nyfiken kanske nått för mig på vårt bröllop.

• Kattpoet

400gram mjöl
    400gram socker
    1 tsk bikarbonat 
    2 tsk bakpulver
    80 gram bra kakao
    350 gram smör
    4 stora ägg
    1 msk bra vaniljsocker
    3 dl coca cola.

Värm ugnen till 180 grader.  Se till att ha bakplåt papper på 3 djupa plåtar, eller se till att du har 3 omgångar papper som täcker den djupa formen, även kanterna.
    I en skål blanda  mjöl, vanilj, bikarbonat, kakao,bakpulver. I en bunke , rör smör och socker tills det är krämigt, ha i äggen och fortsätt röra. I med det torra och rör runt noga, i med coca colan. , rör runt.

Häll i smet så du får ungefär ett 1 cm lager och baka i 10 min.  Lyft ur och upprepa, det ska räcka till tre kakor. Du kan också dela smeten i tre delar, så du vet att det räcker.
    Låt kakorna svalna.

Ja man måste använda coca cola annars blir kakan rätt så platt, det handlar om kökskemi.

Svar på tråden Baka Cupcakes