• Emblas Mamma

    Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?

    Har tittat på ett hotell ganska länge nu, det var de första som sa "klick" och jag går alltid tillbaka till det.
    Det verkar lugnt och väldigt familjevänligt!
    Ligger precis vid havet! Jättemysigt..

    Det jag har hittat litter i Khao Lak.

    Dock undrar jag över några grejer..

    1. Det står att det är 6km till centrum - lite väl jobbigt? Eller egentligen inte men jag behöver handla mat varje dag så jag undrar ifall dom ändå har en närbutik?

    2. Även om man inte beställer all inclusive - brukar det gå att köpa något mitt på dagen på hotellet ifall man är hungrig?

    3. Om man tar taxi in till centrum i thailand, har dom barnstolar då eller får man hålla i barnet? Vår dotter kommer iofs vara 3,5 år så hon kanske bara kan sitta på någon kudde..

    Det är väl mest lite det jag undrar över:)
    Och framför allt: Hur lång tid tar bussresan dit på ett ungefär? För jag antar att man landar i Phuket..

    :)

  • Svar på tråden Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?
  • SnartFruSir

    Kanske blev lite syftningsfel där, det finns inte alltid bälten i tuk tukarna..

    Jag tänkte mest på trafik och tempo. Det är mycket högre tempo på fastlandet än på öarna. Det är ju också mycket mer turister på västsidan än på östsidan osv. Allt handlar ju faktiskt om vad man jämför med. Och jag var i Indien förra året som skulle vara "lugnt och avslappnat". Där kände både jag och min fästman att vi ville åka hem redan efter första dagen, för att allt var totalt kaos.

    Phi Phi island däremot var lugnt. Knappt någon trafik. Men det kan ju andra tycka är tråkigt, för det finns inte så mycket att göra där än att strosa, bada och rå om varandra. 

    Men lyssna du på dom som känner er bäst, för ni har väl förmodligen samma referenspunkt. Men har ni inte varit i Thailand innan så tycker jag det kan vara bra att få båda sidorna av myntet. Men vist är det fantastiskt. Annars skulle väl inte alla åka tillbaka dit år efter år?

    Just det, förutsatt att hotellet har restaurant så kan man köpa mat i princip när som helst på hela dagen. Dom kanske stänger under natten, men då brukar man kunna få snacks i baren!

  • Emblas Mamma

    Känns ju skönt att man kan köpa mat hela dagen i allafall :)
    Känns rätt dumt att fråga faktiskt , men jag har aldrig varit i thailand innan utan bara i medelhavsländerna. Försöker verkligen att inte ha några fördomar, det är säkert bättre i Thailand på många vis:)
    Men har man aldrig varit där så vet man ju inte så mycket..

    Detta hotellet har jag och gubben kollat på nu:


    Och det är från fritidsresor.
    Verkar jättefint! Men det svider som sagt lite i plånboken. För hela familjen i två veckor inklusive frukost, försäkringar, avbokningsskydd, bussresa och bamseklubben (och allt det andra) skulle det kosta 47.000 kr.
    hjälp!

    Just nu har jag precis så mycket pengar på kontot så det känns som om jag skulle klara av det. Men bröllopet har vi ju lite kvar att betala på, men till bröllopet är det nästan 6 månader och till resan över ett år.. Och vi har ju redan betalt massor - ja det mesta till bröllopet som ska betalas..
    så visst borde vi klara oss!
    Men visst svider det lite.. fast man vill ju såklart ha det där lilla extra på bröllopsresan, det är klart..
    det är ju bara en gång kanske..
  • SnartFruSir
    Emblas Mamma skrev 2010-12-28 16:38:09 följande:
    Känns ju skönt att man kan köpa mat hela dagen i allafall :)
    Känns rätt dumt att fråga faktiskt , men jag har aldrig varit i thailand innan utan bara i medelhavsländerna. Försöker verkligen att inte ha några fördomar, det är säkert bättre i Thailand på många vis:)
    Men har man aldrig varit där så vet man ju inte så mycket..

    Detta hotellet har jag och gubben kollat på nu:Och det är från fritidsresor.
    Verkar jättefint! Men det svider som sagt lite i plånboken. För hela familjen i två veckor inklusive frukost, försäkringar, avbokningsskydd, bussresa och bamseklubben (och allt det andra) skulle det kosta 47.000 kr.
    hjälp!

    Just nu har jag precis så mycket pengar på kontot så det känns som om jag skulle klara av det. Men bröllopet har vi ju lite kvar att betala på, men till bröllopet är det nästan 6 månader och till resan över ett år.. Och vi har ju redan betalt massor - ja det mesta till bröllopet som ska betalas..
    så visst borde vi klara oss!
    Men visst svider det lite.. fast man vill ju såklart ha det där lilla extra på bröllopsresan, det är klart..
    det är ju bara en gång kanske..
    Du vet att du inte måste betala resan direkt också? Man betalar först en handpenning, och sedan betalar man resterande när det börjar närma sig avresa. Men de tär ju eran bröllopsresa. Ni kan säkert få en underbar resa vart ni än åker eftersom syftet med resan väger upp så mycket. Men vill ni åka till Thailand tycker jag ni ska göra detta alla gånger!

    Jag var på Lanzarote med min mamma när jag var 4 år och gick på Bamseklubben. Jag hade svinkul. Och varje fredag var det skattjakt (man hittade en kista med godis -magiskt!!! (när man var 4...) ). Så skulle jag åka med barn så hade jag absolut åkt till något liknande ställe.

    Vår bröllopsresa kommer nog landa på runt 55 000 kr, men då åker vi till ett all inclusive-ställe i Mexiko, så vi kommer inte ha några andra kostnader för mat om vi inte vill det själva. Så lite färre fickpengar till mat, men mer till utflykter och äventyr ;)
  • Emblas Mamma
    SnartFruSir skrev 2010-12-28 16:50:06 följande:
    Du vet att du inte måste betala resan direkt också? Man betalar först en handpenning, och sedan betalar man resterande när det börjar närma sig avresa. Men de tär ju eran bröllopsresa. Ni kan säkert få en underbar resa vart ni än åker eftersom syftet med resan väger upp så mycket. Men vill ni åka till Thailand tycker jag ni ska göra detta alla gånger!

    Jag var på Lanzarote med min mamma när jag var 4 år och gick på Bamseklubben. Jag hade svinkul. Och varje fredag var det skattjakt (man hittade en kista med godis -magiskt!!! (när man var 4...) ). Så skulle jag åka med barn så hade jag absolut åkt till något liknande ställe.

    Vår bröllopsresa kommer nog landa på runt 55 000 kr, men då åker vi till ett all inclusive-ställe i Mexiko, så vi kommer inte ha några andra kostnader för mat om vi inte vill det själva. Så lite färre fickpengar till mat, men mer till utflykter och äventyr ;)
    Ja, vi ska betala lite över 6000 kr nu och resten av resan i slutet av december står det,
    så det låter ju överkommligt :) I värsta fall får jag väl låna några tusenlappar av mamma OM det händer något. Men jag tror nog vi klarar det..

    Ja, bamseklubben verkar jätteroligt, men det är från 3-6 år, perfekt egentligen, men är inte föräldrarna med?
    Det känns inte som om jag bara vill lämna henne ensam där, iallafall inte de första dagarna:)
    Vad innebär det egentligen? Sitter man och tittar på som förälder?
    Det låter verkligen jätteroligt men det står inte riktigt om hur man gör som förälder.. 3-åringar är ju ändå rätt små och kanske inte vill vara med på allt eller`?
    :)
  • SnartFruSir

    Går hon på dagis? Det är ju dagisfröknar som ansvarar för lite lek och stoj under 2 timmar (var det för 20 år sedan, så kan ju ha ändrats). Föräldrarna är inte med, men skall väl vara i närheten om det händer något. Men ring till Fritidsresor och kolla om du är lite orolig. Men jag tror att din lilla tjej kommer ha jättekul, medan det är ni föräldrar som är lite nojiga. Lycka till!

  • Emblas Mamma
    SnartFruSir skrev 2010-12-28 18:03:41 följande:
    Går hon på dagis? Det är ju dagisfröknar som ansvarar för lite lek och stoj under 2 timmar (var det för 20 år sedan, så kan ju ha ändrats). Föräldrarna är inte med, men skall väl vara i närheten om det händer något. Men ring till Fritidsresor och kolla om du är lite orolig. Men jag tror att din lilla tjej kommer ha jättekul, medan det är ni föräldrar som är lite nojiga. Lycka till!
    jo det är samma nu! två timmar:)
    haha konstigt att det funnits så länge:) Vi var aldrig utomlands då, inte förrän vi blev större så det blev inget bamse för oss! :/
    Men man kanske få vara med och titta på som förälder de första dagarna så dom hinner lära känna personalen lite.. förhoppningsvis:)
    Ja, jag tror säkert det blir jätteroligt! Det är ju faktiskt inte roligt att bara bada 14 dagar i sträck. Kan ju vara spännande med lite lek med andra barn några timmar i veckan med!
    :) Tack för tipset!
  • Emblas Mamma

    JAg tänkte lite på det, dom säger att det är så billigt att äta middag i thailand,
    är det då inte onödiga pengar att beställa halvpension och all inclusive?
    Jag förstår att det är bekvämt att göra det..
    Men man kunde bara beställa halvpension på det hotellet jag vill ha och det kostar närapå 5000 kr.

    Frågan är vilket man tjänar mest på? och VAR man äter billigt? Finns det restauranger runt hotellen så tar väl dom samma pris?
    :)

  • stellastella

    Angående Bamseklubben tycker jag du ska tänka efter om du kan lämna ifrån dig din dotter, alltså att hon klarar och vill det. Vi har aldrig kunnat lämna våra barn på något sånt då de blivit väldigt ledsna när vi har gått iväg men det är ju väldigt olika hur de reagerar . Vill inte vara negativ men bara att du tänker på det

  • Emblas Mamma
    stellastella skrev 2010-12-29 10:39:32 följande:
    Angående Bamseklubben tycker jag du ska tänka efter om du kan lämna ifrån dig din dotter, alltså att hon klarar och vill det. Vi har aldrig kunnat lämna våra barn på något sånt då de blivit väldigt ledsna när vi har gått iväg men det är ju väldigt olika hur de reagerar . Vill inte vara negativ men bara att du tänker på det
    nej jag har själv tänkt på det, men antar att man kan få lite av pengarna tillbak då. Dock så kostar det inte mer än 400 kr så jag tycker inte det är illa.

    Men vår dotter är väldigt mycket frammåt och är inte rädd för andra:) Hon kan gärna gå och pussa och krama människor hon inte känner. Och prata med vem som helst. Lite jobbigt ibland faktiskt. Men man VET ju aldrig med NÅGOT barn ändå. Fastän hon är så frammåt så kan hon lika gärna bli rädd.
    Men antar att föräldrarna faktiskt får vara med ett par gånger i början, man lämnar ju inget barn ensam på dagis från första början heller.
    Antar att dom har tt bra system :)
  • Emblas Mamma

    Nu har vi äntligen bestämt oss för att beställa resan till Tri Trang Beach i Thailand Januari nästa år:)
    Blue Village Exotic – Merlin Beach Resort FFFFF

    Fick lite rabatt med ICA-kortet med ;)
    Helt underbart fantastiskt! Såg lite filmer på fritidsresors hemsida därifrån! :)
    Men fortsätt gärna med tips om vad som är bra att tänka på i thailand - särskilt när man reser med barn.
    Blir så glad över alla tips och råd!

    Tack! :


  • Thailand2011
    Emblas Mamma skrev 2010-12-28 16:38:09 följande:
    Känns ju skönt att man kan köpa mat hela dagen i allafall :)
    Känns rätt dumt att fråga faktiskt , men jag har aldrig varit i thailand innan utan bara i medelhavsländerna. Försöker verkligen att inte ha några fördomar, det är säkert bättre i Thailand på många vis:)
    Men har man aldrig varit där så vet man ju inte så mycket..

    Detta hotellet har jag och gubben kollat på nu:Och det är från fritidsresor.
    Verkar jättefint! Men det svider som sagt lite i plånboken. För hela familjen i två veckor inklusive frukost, försäkringar, avbokningsskydd, bussresa och bamseklubben (och allt det andra) skulle det kosta 47.000 kr.
    hjälp!

    Just nu har jag precis så mycket pengar på kontot så det känns som om jag skulle klara av det. Men bröllopet har vi ju lite kvar att betala på, men till bröllopet är det nästan 6 månader och till resan över ett år.. Och vi har ju redan betalt massor - ja det mesta till bröllopet som ska betalas..
    så visst borde vi klara oss!
    Men visst svider det lite.. fast man vill ju såklart ha det där lilla extra på bröllopsresan, det är klart..
    det är ju bara en gång kanske..
    Det lät vansinnigt dyrt!!!
    Ring Fritidsresor och prata med dom!
    Vi (2 vuxna och en 10 månader) åker (förvisso lågsäsong) 19 april - 18 maj (4 veckor).
    2 veckor på Merlin Beach som ni tittat på, en vecka i Ao Nang och en vecka i Kata. Allt detta för totalt 28000kr!!

    Vi hade först bokat 2 veckor bara, men gick in på Fritidsresors kontor och pratade med dom, och då blev resan 4 veckor och 1500 kronor billigare... Skumt, men sant...
Svar på tråden Har hittat en resa till thailand! Behöver lite råd?