• Sallt

Vad tycker ni?

Hej!
    Vi bollar fram och tillbaka om vi ska ha några gäster på bröllopet eller bara gifta oss på "tu man hand". Det jag funderar på nu är om vi bjuder vår närmsta släkt till vigseln, skulle det funka att "bara" bjuda på en enklare middag efteråt ( fast på nåt fint ställe) och skriva på inbjudan att det inte blir någon traditionell bröllopsfest?
    Alltså bara mat och trevligt ett tag och sen adjössTungan ute
    Vi planerar att ha en större fest till sommaren (vi gifter oss i april).
    Eller vad tycker ni, hur kan man lägga upp det för att ändå hålla det enkelt?

Jag tror att egentligen vill vi bara vara vi två men samtidigt vet vi vad det skulle betyda för släkten att vara med och man kanske inte ska ta den glädjen från dom... svårt svårt!

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • förlovadflicka

Vi ska vara närmaste släkten och typ fyra närmaste kompisarna- 40 pers. Vi ska ha det som middag mest, men med lite sketcher och uppträdanden som en fest. Men vi ska inte ha dans, blir mer som en lång middag, men det är ju likväl en fest :)

• prinsessanogrodan

Vi ska ha 25 gäster på vår bröllopsMIDDAG, inte fest alltså, Vi gifter oss i en liten och ganska annorlunda kyrka (den är delvis insprängd i ett berg och inte så fin på utsidan men väldigt fin därinne tycker vi...ena väggen är bergvägg den andra är ett stort fönster med utsikt mot havet)....Ingen vanlig kyrka alltså.
    Vi bjuder våra gäster på mat: fördrink med snittar, förrätt, varmrätt och sen tårta med avec.
    Mellan varmrätten och tårtan blir det någon aktivitet typ tipspromenad eller frågesport eller lotteri.
    Ingen dans, inte fest långt in på natten, inget band, ingen dj, "bara" en trevlig middag.

Vi ska inte ha bordplacering enligt "regelboken" utan vi ska bordsplacering utefter vilka vi tror kan ha roligt ihop eller mycket gemensamt. Vi ska tex placera min politiskt engagerade moster bredvis m2b's bästa vän som är lika politiskt intresserad och vi placerar min syster bredvid en annan småbarnsmamma med barn i hyfsat samma ålder så kan barnen kanske hitta varandra och det underlättar för föräldrarna och vi placerar min ena pratglada kompis bredvid tärnan som är lika pratglad hon. Vi struntar helt i hur man "ska" placera folk enligt tradition eller "regler"...

Vi har färgtema blått/rött/ivory och matchar sminket, buketten, servetter,placeringskort,dukar,smycken, tärnans klänning osv. Jag har en brudklänning med lite "fluff" i kjolen och m2b ska ha kostym.Jag ska till frissan för att få håret gjort och naglarna fixade. Vissa delar är traditionella, andra inte.

• SnartFruSir

Klart det fungerar! Det är ni som gifter er, ni bestämmer!

Vi ska ha en fest efter middagen men vi kommer skriva i inbjudan (på ett ungefär) att "Ni är välkomna att övervara vigseln mellan bla bla bla. Efter vigseln är ni välkomna till XX för 3-rätters middag med efterföljande fest."

Ni skulle exempelvis bara kunna skriver att "efter vigseln är ni välkomna att avnjuta middag på XX med brudparet".

Typ :) 

• Sallt

Hej och Tack för era svar Cool
    Prinsessanogrodan det låter som vi har väääldigt lika tankarGlad kul - vilken kyrka gifter ni er i ?

Svar på tråden Vad tycker ni?