• Moemoe

Formulera sig angående bar?

Här är en som behöver lite tips angående en formulering på vår bröllopshemsida. På vår fest kommer det vara fördrink och dryck till maten som ingår, men sedan när kalaset sätter igång kommer det att vara "vanlig" bar för egen plånbok, ej fri bar. Vi har en lokal som står för alkoholen så vi har inte själva köpt in alkohol och säljer själva, utan det står arrangören för.

Jag funderar nu på hur man formulerar att det inte är fri bar, tänkte först skriva "självkostnadspris", men vad jag förstått säger man så mer när man köpt in alkoholen själva och inte tar mer betalt än vad inköpspriset är. Eller är jag ute och cyklar? Någon med förslag på formulering?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Formulera sig angående bar?
  • MrsT2011

Om lokalen står för alkoholen antar jag att det är en restaurang ni har anlitat? Då kan en formulering se ut ungefär såhär: "Efter middagen sker försäljning av dryck i restaurangens bar."

• Moemoe

Tack! Fick helt hjärnsläpp! :)

• MrsT2011

Så lite så =) Men om nån gäst frågar "är det självkostnadspris?" tror jag nog att du kan svara ja, min kompis skrev självkostnadspris i deras bröllopsinbjudan och det var på ett hotell med samma drinkpriser som vilken krog som helst.

• Houdini1

Om jag läser att det är bar till självkostnadspris tror inte jag att det är normala barprier som gäller, då räknar jag med att det rör sig om ca 20-30 kr drinken inte +100 kr.

• Emblas Mamma

Fast om man har festen på en reasturang så borde väl alla fatta att det är restaurangens priser som gäller!?
    Det är väl inte ens så att man FÅR ta med sig egna drinkar och sälja där?
    Tror faktiskt ingen är så bakom flötet :)

Jag tror nog folk fattar. Om inte så tar dom nog kort i baren. Vem sparar pengar för att ha råd att köpa dricka på ett bröllop?:) Antingen har man råd eller så har man inte.

• Emblas Mamma

Sprit är ju inget nödvändigt måste här i livet :)

• Moemoe

Kruxet var bara att det var några av min blivandes kompisar som frågat om det var fri bar, så jag ville vara tydlig även på bröllopshemsidan så att inte fler tror det och kommer utan plånboken om de skulle vilja ha vidare förfriskningar efter det som ingår i middag och avec. :) Fick till en bra formulering tillslut, man kan alltid lite på BT people! :D

• BrideBecks

Alltid bra att vara extra tydlig om det INTE är fri bar så folk tänker på att ta med sig cash. En fråga vi fick av många var om restaurangen tar kort, kan vara bra att ta med en liten notis om det också, det missade vi i vår formulering.

• Houdini1

Men herregud visst alkoholen är inte livsnödvändig.

men om man nu vill ha alkohol på sitt bröllop och att folk ska kunna dricka, kan dom få göra det då

• Emblas Mamma

Ännu en gång är du emot just mig, not suprised!! Jag menade att är nu folk så hemskt sugna så fattar dom väl att dom ska ta med sig pengar när det står att det inte är fri bar och att det är på en restaurang!

• Midvinterflicka

"Självkostnadspris" tycker jag är fel ord att använda. Med självkostnadspris brukar man mena själva inköpspriset av varan, inte med vinstpåslag. Jag skulle därför tolka ordet självkostnadspris som den kostnaden man får betala på systemet. Jag skulle hellre använda "dryck bekostas av gästerna själva".

• min hemlighet

vi skrev:
    kom ihåg att ta med kontanter för baren tar ej kort

då fattar folk att de måste betala för drycken och de som har undrat över prisklass har hört av sig och frågat och kunnat få en ordentlig förklaring.

• JustMeAndMyLove

Jag håller med om att man inte ska skriva självkostnadpris. Skriv tydligt: "Resturangpriser" eller liknande och just om de inte tar kort (fast det gör de nog?)

Tror väldigt väldigt få förväntar sig att man får gratis alkohol hela kvällen, men står det självkostnadspris skulle jag själv nog spontant tro att det är billigare priser. :)

Lycka till! 

Svar på tråden Formulera sig angående bar?