• Jossis81

    Kläder till marsalken? Hjälp!! :)

    Hej tjejer!
    Vi har valt tema färgerna ljusrosa och ljusgrönt! Min sambo ska ha väst å en ljusrosa kravatt och troligtvis en jaqett (?) på den stora dagen. Våran son ska ha samma kläder som sin far. Våran tös ska ha en ljusrosa näbbklänning. Tärnan vill gärna ha en ljusgrön klänning, så d ska hon få ha.
    Nu till marsalken: Va ska han ha på sej. Kostym och slips? Elle bör han också ha kravatt å väst å hela faderullan:) ? Skulle det funka me ljusgrönt slips elle kravat på honom då, så går han å tärnan ton i ton?
    Hjälp mej! Så svårt!

    Kram J

  • Svar på tråden Kläder till marsalken? Hjälp!! :)
  • ClaraH

    Alla män ska ju vara klädda som de bjudna gästerna, så vad har ni för klädkod? Förstår att brudgummen här avviker och det tycker jag ändå är OK, men det naturliga svaret är väl att han ska ha slips för det är väl kanske vad gästerna har. Personligen tycker jag att om han ska har ljusgrön slip bara för att passa tärnan kan se lite övermatchat ut, Det viktigaste tycker jag är om han passa i ljusgrönt eller inte. Han måste ju känna sig bekväm med vad han ska ha på sig.

  • Glamourama

    Det vanligaste är ju att marsalken har samma klädsel som brudgummen, och att bara nån detalj skiljer.

    Lycka till!

  • Lissie84

    Ifall brudgummen har en annan klädnivå än gäster så borde väl marsalk ha samma som brudgum, tror att det blir snyggt om han matchar tärnan =) 

  • Jossis81
    ClaraH skrev 2010-12-18 08:57:28 följande:
    Alla män ska ju vara klädda som de bjudna gästerna, så vad har ni för klädkod? Förstår att brudgummen här avviker och det tycker jag ändå är OK, men det naturliga svaret är väl att han ska ha slips för det är väl kanske vad gästerna har. Personligen tycker jag att om han ska har ljusgrön slip bara för att passa tärnan kan se lite övermatchat ut, Det viktigaste tycker jag är om han passa i ljusgrönt eller inte. Han måste ju känna sig bekväm med vad han ska ha på sig.
    Tack för dina tips!!Vi kommer ha "kavaj" som klädkod. Men d har jag nog aldrig vart med om att brudgummen ä klädd som övriga manliga gästerna. Han brukar ju "sticka" ut lite mer. 
    Glamourama skrev 2010-12-18 10:22:52 följande:

    Det vanligaste är ju att marsalken har samma klädsel som brudgummen, och att bara nån detalj skiljer.

    Lycka till!


    Lissie84 skrev 2010-12-18 12:49:12 följande:
    Ifall brudgummen har en annan klädnivå än gäster så borde väl marsalk ha samma som brudgum, tror att det blir snyggt om han matchar tärnan =) 
    TheD skrev 2010-12-18 13:25:26 följande:
    Brudgum och marsalk ska mer eller mindre vara lika klädda.
    Tackar! Så ser jag framför mej, två stilliga karlar :) Men så läste jag nånstans att marsalken inte ska ha samma kläder som brudgummen....Hmmm :)
  • Bröllop201187

    Min sambo ska ha frack och hatt och det ska även Marshalken ha!

  • Etheleglin

    Min man skall ha nehrurock med väst och kravatt, klädkoden är mörk kostym så marshalken kommer ha just det men också en likadan väst som brudgummen samt en matchande slips. Brudnäbben kommer också ha likadan liten väst.

  • ClaraH
    Jossis81 skrev 2010-12-18 13:47:08 följande:
    Tack för dina tips!!Vi kommer ha "kavaj" som klädkod. Men d har jag nog aldrig vart med om att brudgummen ä klädd som övriga manliga gästerna. Han brukar ju "sticka" ut lite mer. 
    Glamourama skrev 2010-12-18 10:22:52 följande:

    Det vanligaste är ju att marsalken har samma klädsel som brudgummen, och att bara nån detalj skiljer.

    Lycka till!


    TheD skrev 2010-12-18 13:25:26 följande:
    Brudgum och marsalk ska mer eller mindre vara lika klädda.
    Tackar! Så ser jag framför mej, två stilliga karlar :) Men så läste jag nånstans att marsalken inte ska ha samma kläder som brudgummen....Hmmm :)
    Numera är det nog vanligare att brudgummen avviker från övriga gästers klädsel, med så är inte traditionell klädkod på bröllop och det normala är nog fortfarande att marskalk är klädd som övriga gäster. Hänvisar till Magdalena Ribbing... Men tiderna förändras och ni gör ju precis som ni vill.
  • Mariabridetobe

    Hej!! Vi har oxå funderat på detta och kommit fram till: Brudgum ska ha frockcoat med väst och kravatt, och marskalken ska ha samma väst och kravatt som brudgum, fast med kostym.. Kläd koden för bröllopet är Kavaj.

Svar på tråden Kläder till marsalken? Hjälp!! :)