• Tinzi

    Skall jag bjuda min pappa?

    För att göra en lååååång historia lite kortare.

     Min mamma & hennes väninnor som känt min far läääänge gillar inte honom för en massa som hänt för länge sedan.
    Jag har själv varit i konflikter m. min far men vill gärna att han skall komma på mitt bröllop. Ej träffat honom på 1,5 år nu men börjat få kontakt via brev igen.

    Saken är den att min mamma & min äldre syster inte vill komma på mitt bröllop om min pappa kommer. De har iaf uttryckt det som så att de skulle bli väldigt spända och vantrivas enormt och inte vill att han kommer (helst)

    Min syster har inte pratat m. min far (hon växte upp hos honom men ej bilogisk far) på 10 år minst, och vad jag vet vill hon inte göra det heller. Min mor & far har i stort stt knappt pratat sedan jag föddes.

    iaf...skall jag bjuda min far? Älskar honom, men han gör mig lite spänd med, är väldigt bestämd och hård, och har sina principer m. allt. Men han är ju ändå min far & kommer nog bli väldigt ledsen om jag inte bjuder honom.

    Skall min mor , hennes väninna (nära vän till familjen som också skall komma) och min syster anpassa sig eller hade ni skonat dem från att behöva träffa min far?

    Tycker detta känns så svårt...jag är i stort sett den ende som pratar m. min pappa...den enda som kommer som han ka prata med är sin fru isf och min lillebror som har bra kontakt med honom (halvbror från annan sida)

    ojj blev långt detta...har funderat på att ha dem i varsin ände hela dagen dv.s kyrkan, festlokalen, men tror inte ens det skulle hjälpa, är rätt att det blir spänt och att jag blir spänd av detta på min bröllopsdag.

    Snälla hjälp...

  • Svar på tråden Skall jag bjuda min pappa?
  • Houdini1

    som någon annan sa, vilken relation vill du ha till din far i framtiden?

    Jag struntade högaktningsfullt i vad andra tyckte och tänkte både första gången jag gifte mig och nu i lördags.
    Vi bjöd dom vi ville ha där och som vi vill ha en relation med i framtiden. Inte efter vad andra tyckte och tänkte.

    Så gör jag iofs alltid är det jag som bjuder väljer jag vilka som ska komma.
    Och jag väljer vilka jag vill umgås med, finns ju alltid folk som har åsikter om att man umgås med den och den

  • Tinzi
    Houdini1 skrev 2010-12-18 19:20:09 följande:
    som någon annan sa, vilken relation vill du ha till din far i framtiden?

    Jag struntade högaktningsfullt i vad andra tyckte och tänkte både första gången jag gifte mig och nu i lördags.
    Vi bjöd dom vi ville ha där och som vi vill ha en relation med i framtiden. Inte efter vad andra tyckte och tänkte.

    Så gör jag iofs alltid är det jag som bjuder väljer jag vilka som ska komma.
    Och jag väljer vilka jag vill umgås med, finns ju alltid folk som har åsikter om att man umgås med den och den
    Ja kanske bäst att göra så. Svårt bara när jag själv inte vet riktigt, vill ju ha honom där, men ändå inte om det ska bl stelt...hmm
  • mattiasFästmö

    det är ditt bröllop, du bjuder precis vilka du vill och sen får dom själva ta ställning om dom vill komma eller inte pga sina problem. Jag bjöd både min morbror med familj samt hans ex med familj. För båda två betyder mycket för mig och jag vill ha dom båda där. sen valde min morbror att inte komma, men det var hans val att avstå och det tycker jag var tråkigt men det var hans val.

  • JustMeAndMyLove
    Tinzi skrev 2010-12-18 13:21:03 följande:
    Han påstås ha gjort vissa grava saker mot min ena syster som jag ej har kontakt med. osäkert där då min syster är psykiskt störd (bokstavligt) men sen vet jag att min mor och han slogs mkt under sitt äktenskap, mest han. Och att han var otrogen mot min mamma när jag var3 månader gammal och så kom min lillebror till m. min mammas bästa väninna...mkt agg, och de ogillar varandra starkt fortfarande....
    Min andra syster slog han vid 3 tillfällen minst när hon var i tonåren, vilket gjorde att hon stack hemifrån..så hon vill ogärna träffa honom med.
    med mig är det mest verbala diskussioner där jag blir irriterad för att han lägger sig i för mkt i vissa saker.

    Svårt känner jag. Vill iaf ha en relation där man kan ses vid högtider m. min far & hans fru, vi bor ändå 5 timmar från varandra....

    Så jag förstår min mor & syster, men vet att min far skulle bli extremt ledsen. han har ställt upp för mig mer än någon annan i min familj, både ekonomiskt och hjälpt till på andra sätt.
    Då måste jag förstå varför de väljer att inte komma om du bjuder honom.
    Jag förstår att det är svårt men det låter som att du nog måste välja. För även om han är ledsen är gjort gjort och din mamma och syster måste ha en rätt att själva besluta om de vill träffa honom igen.
    Det är otroligt svårt när det är en sån fin högtid som ett bröllop så du har nog mycket att tänka på :/
  • litet hemligt bröllop

    säger som någon annan skrev, tvivlar du det minsta så tänk efter några ggr extra. Tror du att du kommer vara obekväm med att han kommer så ska du inte bjuda honom. Men om du struntar i att bjuda honom pga din mor mfl så tycker jag egentligen att det är deras förlust.
    Du ska bjuda dem som du vill bjuda och dela din dag med.
    Det är jag som skrivit den andra tråden som du blev tipsad om och jag bjöd inte min pappa och jag är supernöjd över mig beslut. Känns så definitivt att jag inte vill ha något med honom att göra. För en gångs skull vågade jag sätta ner foten.

  • Tinzi

    Jag har beslutat att inte bjuda honom. Min mor & syster sa att jag får göra som jag vill, men att de såklart helst vill slippa se honom nånsin. Att de isf skullle undvika honom bara, men jag har tagit ett beslut och är supernöjd för min egen skull och deras också. tack för alla svaren :)

  • Tinzi

    Nu var det bestämt/klart!

    Efter månader av ångest så ringde jag igår kväll min far och berättade som det var.

    Att jag gärna vill ha båda mina föräldrar med på vårt bröllop, så lösningen nu är:

    Min far kommer på vigseln m. sin fru & min bror och sen är de med på tipsrundan, mingel, välkomstdrink mm, den åker de (de gillar inte fester ändå)

    Sen kommer min mor & syster (min bror sms:ar min mor när min far åkt så de slipper ses)
    Och moroch syster är med på hela middagen/festen (de gillar fester)

    Känns så bra det nu KAN kännas!

    Dock vet jag att min far är lite sårad, MEN han gör vad som helst för att jag ska vara lycklig sa han så nu blir det så här :)

  • pulmonate

    Kan du inte bjuda honom på själva vigseln men inte till festen? Då ser han ju dig gifta dig och kan ge dig sina gratulationer. Din mamma och systrar behöver ju inte sitta precis vid honom. Man har ju ändå inte så stor chans och tid att störa sig på varandra under den korta stunden som vigseln är på! Alla kommer ju ändå bara titta på dig! 
    Det är DIN dag och du bestämmer vem som ska komma. Det är faktiskt en dag då de andra får ta ett djupt andetag och inte sitta och ge varandra arga miner. Det kommer säkert att gå bra. Antingen om han bara kommer till vigseln men även till festen. Jag tror inte din mamma kommer att avstå att komma för den anledningen. Hon behöver inte ta åt sig. Det är inte så att du "väljer" en av dem som favorit. Du vill helt enkelt ha båda där på din dag! 

  • Marylojs

    Eftersom jag inte läst igenom tråden finns risk att jag missat något men jag anser att er bröllopsdag är till för er som par, och anhöriga får faktiskt försöka hålla god min och anstränga sig för att se till att ni får en så bra dag som det bara är möjligt. 

    M a o: vill du bjuda din pappa ska du naturligtvis göra det, och de som har eventuella åsikter får hålla dem för sig själva. 

  • Tinzi
    pulmonate skrev 2011-11-17 14:20:26 följande:
    Kan du inte bjuda honom på själva vigseln men inte till festen? Då ser han ju dig gifta dig och kan ge dig sina gratulationer. Din mamma och systrar behöver ju inte sitta precis vid honom. Man har ju ändå inte så stor chans och tid att störa sig på varandra under den korta stunden som vigseln är på! Alla kommer ju ändå bara titta på dig! 
    Det är DIN dag och du bestämmer vem som ska komma. Det är faktiskt en dag då de andra får ta ett djupt andetag och inte sitta och ge varandra arga miner. Det kommer säkert att gå bra. Antingen om han bara kommer till vigseln men även till festen. Jag tror inte din mamma kommer att avstå att komma för den anledningen. Hon behöver inte ta åt sig. Det är inte så att du "väljer" en av dem som favorit. Du vill helt enkelt ha båda där på din dag! 
    Jag tror du missade inlägget precis ovanför ditt :)

    Mina föräldrar kan absolut iNTE träffas, men lösningen är som du skrev att dela upp det, skillnaden är dock att min mor/syster endast kommer på festen. ALla är rätt så nöjda med detta, gick inte att lösa bättre känner alla parter :)
  • hellgren
    Tinzi skrev 2011-11-17 21:26:30 följande:
    Jag tror du missade inlägget precis ovanför ditt :)

    Mina föräldrar kan absolut iNTE träffas, men lösningen är som du skrev att dela upp det, skillnaden är dock att min mor/syster endast kommer på festen. ALla är rätt så nöjda med detta, gick inte att lösa bättre känner alla parter :)

    Så din mamma och syster väljer att inte komma på själva vigseln? Är det inte det meningen med allt att man ska få se brudparet säga jag till varandra och sedan fira att de blivit man och hustru?


    Jag har lite svårt att se detta, men känns det bra för er som brudpar är det väl den bästa lösningen :)

  • Tinzi
    hellgren skrev 2011-11-17 22:25:43 följande:

    Så din mamma och syster väljer att inte komma på själva vigseln? Är det inte det meningen med allt att man ska få se brudparet säga jag till varandra och sedan fira att de blivit man och hustru?


    Jag har lite svårt att se detta, men känns det bra för er som brudpar är det väl den bästa lösningen :)


    De är skitledsna, MEN de har anledning att göra som de gör...svårt att förklara. vi är alla nöjda iaf!
Svar på tråden Skall jag bjuda min pappa?