• SaJo1981

Barn på bröllopsfesten?!

Har lite funderingar kring detta med barn på bröllopsfesten, jag förstår att dom allra flesta INTE har med barn på festen, (antagligen mest för barnens skull) men hur har alla ni gjort som gift er men som redan har barn själva?

Vi gifter oss till sommaren och då är våra tvillingpojkar knappa 2år och ALLA som brukar vara barnvakt kommer självklart att vara med på bröllopet, så som våra föräldrar, syskon och gudföräldrar....

Har börjat spåna på om man kan "hyra" barnvakt, har en idé om att min systers närmsta vänner (kommer vara 19år då) skulle få en liten summa för att underhålla och ta hand om grabbarna!
    Vi vill ju gärna ha med dem i bröllopet i den mån det går men sen blir det sen kväll och dom kommer ju vara trötta och griniga och jag vill ju absolut inte att någon av våra föräldrar ska behöva belastas med det den dagen.

Hur han ni andra tänkt?
    Behöver lite tips=)

• Svar på tråden Barn på bröllopsfesten?!
  • turbovampyria

Vi ska ha med våra barn på bröllopet och festen. Detta pga det du säger att alla barnvakter är på festen. Däremot så kommer vi att tillåta att barn är på bröllopsfesten också. Det är upp till föräldrarna om de vill ha med dem eller ej.

Fast mina föräldrar kommer att ta hand om barnen under dagen och sedan under kvällen och natten. De kommer nog gå vid tio eller elva tiden. Jag har inte bett dem om detta utan de har sagt själva att de ställer upp.

• fru2011kanske

Vi kommer ha barn på festen. Då får våra barn även lite kompisar
    Sedan kommer mor och farföräldrar att hjälpas åt med nattning (vi har övernattning i anslutning till festlokalen)

Men har man någon att hyra in är det ju en toppenlösning!!

• Emblas Mamma

Vi ska ha festen barnfri eftersom vi räkna ut att alla har barnvakt, utom vi. Vår dotter ska vara med, min mamma lovade att passa henne och köra en runda i bilen när hon vill somna. Men ett tips ifall ni verkligen vill ha barnvakt till era barn är ju att fråga en av fröknarna på dagis om dom kan tänka sig att ha barnen över natten.. Barnen skulle nog mycket väl kunna känna sig trygga där.. Jag och min bror var ibland hos våran fröken när mamma inte kunde ha med oss och det gick superbra:)

• Lindahl

Vi kommer även själv att ha med sonen vår på bröllopsfesten. Alla som han känner är ju där...
    Men givetvis blir det lite hjälp av både värdparet och av mor och farföräldrar, sen kommer det även att finnas andra barn där i varierande åldrar så dom får väl underhålla varandra lite. Kommer även att ta dit en liten tv, video och dvd-spelare och massa filmer, kuddar och sovsäckar till dom som blir trötta i tittorna...

• Nali

Vi kommer ha med våra sex barn, självklart, annars skulle de bli så besvikna! Nu har vi vår fest hemma, hade inte gått lika bra kanske om vi varit i annan lokal för nu kan vi ju bara lägga de minsta som inte kommer orka hålla sig vakna. Min mamma kommer titta till barnen annars så hjälps ju alla åt, det är ju en del andra barn också på vår fest.

Beror kanske på hur stora barnen är, våra är 3, 4, 6, 7, 8 och 10.

• SnartFruSir

Vi har inga barn själva men bjuder med de barn som finns i vår närhet, som syskon, kusiner och vänners barn. Tycker som någon sa att det får vara upp till föräldrarna om de vill hitta barnvakt eller inte.

Det är viktigare för oss att alla kan komma och vara med en stund, än att någon ska tacka nej för att de inte kan få eller vill ha barnvakt. Och de barnen är väldigt bra på att sysselsätta sig själva. men vi tänkte ha med ett kubb som de kan spela med ute på gräsmattan.

Beroende på hur er lokal ser ut kanske ni kan ha lite mysrum med madrasser på golvet och filtar, och kanske sätta på en mysig film? Då kanske de somnar av sig själva tänkte jag...

• Karamellen

Vi hade ett litet bröllop men vi hade barn med. En 6-åring, en  som var 2 år och 8 månader och så vår dotter på 20 månader. Ja, en liten nyfödd på 2 veckor fanns också med men hon räknade vi inte in som barn som behövde "underhållning"
    Vi hade ett angränsande rum till rummet där vi fanns.. I barnens rum fanns filtar och kuddar att sitta/ligga/busa på, en liten TV och dvd där vi spelade upp nån lämplig film. Lite spel, ritgrejer och lite leksaker. Mycket lyckat och ingen blev uttråkad eller för trött och fick ett "meltdown" (vår dotter somnade där på en madrass och filt och sov så gott medans vi åt tex).
    Min mamma hade ansvaret för vår dotter under kvällen och dagen. Skönt för oss att kunna slappna av lite och fokusera på oss

• SaJo1981

Ja vi kommer definitivt låta alla ta med sina barn men vet redan nu att de flesa kommer lämna dem hemma! Mina föräldrar har också sgt att dom självklart ar hand om pojkarna på kvällen o har dom på natten eftersom vi kommer bo på hotell men jag villgärna att mina föräldrar ska kunna roa sig ordentligt med:)

• TheD

Av de gäster som har barn så kommer alla bjudas. Sen om barn följer med eller inte, upp till föräladrarna. Efter den bordsplacering jag har gjort är barnen med och så många är det inte :) Kanske är 5 st.

Vi kommer inte ha en fest med alkohol och röj. Förstår inte grejen med det. Nej, det blir mer åt det lugna och vuxna hållet :)

• Emblas Mamma

Tycker man kan ha vin till maten utan att det ska bli rök! Annars ska vi inte ha massa alkohol eller spriter. Bara viner till maten. :)

• SaJo1981

Röj o röj! Vi kommer ha alkohol både till maten o efter nr det ör dans! Jag dricker måttligt men vi vill ändåha en hejdundrande fest efter middag o allt;)

• Emblas Mamma

Ja - själv är jag mycket emot att fulla människor ska umgås med barn.
    Tycker det är vidrigt!
    Därför kommer jag inte juda på sprit och drinkar för jag vet att det finns dom som inte tåler det i min släkt.
    Nu ska vi ju bara ha vår dotter där och inga andra barn, men jag vill inte att hon ska se vissa fulla människor som kan bli odrägliga och rent av lite småelaka.

Men lite vin till middagen och kanske något glas senare ser jag inget större fel i:) Vi får helt enkelt ha koll så att ingen blir full och jobbig! :)

• Maria

Vi kommer inte att ha med vårt stora barn på bröllopet (4år och nästan 1år då) Lilleman vet vi inte än! Ska han va med så finns de iallafall både farmor, farfar, mormor och morfar och massa släkt och vänner som säkert hjäper oss så vi får njuta! Stora killen kommer att vara hos mina föräldrars kompisar och deras barn och barnbarn, där även mina föräldrars hund kommer att vara!
    I kyrkan kommer dom att vara med! E helt övertygad att dom inte kommer att ha så himla kul och precis som Emblas mamma skrev tycker jag inte om att blanda sprit drycker och barn. Även om de inte blir sjöslag så tycker jag barnen har de bättre på nåt annat ställe (givetvis med folk dom e trygga med, annars faller de) 

• Sarastiko

Läste förslaget med fröknar.. Jag är själv pedagog och vi får absolut inte passa barnen utanför förskolan.. Jag tror de flesta förskolor har den policyn..

• Emblas Mamma
    Sarastiko skrev 2010-12-30 21:05:50 följande:
    Läste förslaget med fröknar.. Jag är själv pedagog och vi får absolut inte passa barnen utanför förskolan.. Jag tror de flesta förskolor har den policyn..
    Kanske är så nu men förr var det inte det.. i så fall passades vi olagligt någon gång ;)
    varför är det så?
    dåligt tycker jag.. den ena av hennes dagisfröken är våran närmsta granne (mitt ute i skogen) och vi kunde gott ha ett annat förhållande till henne än just dagisförhållande.
    Om vi hade varit vänner sen innan så hade det inte spelat någon roll? Eller måste man sluta umgås om ens barn går på det dagiset?
    Lite intressanta funderingar bara :)

Kanske mer är så i städer.. men här ute på landsbygden känner vi alla varandra och tar hand om varandra:)
  • impegno di nozze

Vi har två döttrar och de kommer att vara med en dagisfröken efter vigseln och till dagen efter. Vi vill ha en bröllopsfest som håller på länge, det kommer vara underhållning och det kommer att serveras alkohol. Jag har aldrig och kommer aldrig ta med mina barn på en tillställning där det dricks alkohol. Våra tjejer känner och är trygg med dagisfröken och hon är den enda förutom min egen familj som jag skulle tillåta att passa dem. Tycker det är en jättebra lösning och det finns ingen sådan policy på vårt dagis. Vad är anledningen till en sådan policy? 

Svar på tråden Barn på bröllopsfesten?!