• Aylas
    Äldre 15 Dec 16:51
    2160 visningar
    5 svar
    5
    2160

    Prestationsprinsessor?

    Efter många år av strävan mot att vara bäst på proven, finast hem, snyggast kläder och bäst i gymmet har jag kommit på det - jag är en prestationsprinsessa!

    Prestationsprinsessor är alla vi som har svårt att acceptera att det räcker med att vara bra nog. Det är vi som i skolan kunde bli arga över ett fel på provet eller alltid skulle ha lite snyggare tröja. Det är vi som mår dåligt över att det ligger damråttor i hörnen och om inte kakan står i ugnen när vi får oväntat besök. Lite med glimten i ögat, men det kan vara och bli tungt att bära pressen på att alltid lyckas. 

    Så jag har beslutat mig för att arbeta med det. Och efter en liten tid här känns det som att jag är inte ensam prestationsprinsessa här Så en tråd för ventilation och tips och råd.

  • Svar på tråden Prestationsprinsessor?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 15 Dec 18:00
    #1

    Prioritera bort oviktiga saker är mitt tips. Har gjort det och har ändå MVG i allt :) 

  • Aylas
    Äldre 15 Dec 18:39
    #2
    förlovadflicka skrev 2010-12-15 18:00:26 följande:
    Prioritera bort oviktiga saker är mitt tips. Har gjort det och har ändå MVG i allt :) 
    hihi, jag tror att du missuppfattat begreppet lite. Jag har också alltid haft högsta betyg, och blivit förbannad om jag fått ett VG i betyg. Samtidigt som jag inte missat träningar eller en filmkväll.

    I arbetslivet är en prestationsprinsessa duktig, klarar av alla utmaningar och säger "det fixar jag", hjälper till, bakar kakan och alltid pigg och glad. Hon är duktig - för ofta är det en kvinna. DN skrev för några år denna artikel som kansak förklarar det tydligare och varför det faktiskt är ett problem:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/koppla-av-prestationsprinsessa-du-duger-1.523199
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 15 Dec 18:41
    #3

    Jo, jag vet vad det betyder, spelade fyra instrument, gick i kör, musikteori, dans, samtidigt som jag hjälpte allt och alla, tror det är ganska tillämpligt :P

  • Aylas
    Äldre 15 Dec 19:04
    #4
    förlovadflicka skrev 2010-12-15 18:41:35 följande:
    Jo, jag vet vad det betyder, spelade fyra instrument, gick i kör, musikteori, dans, samtidigt som jag hjälpte allt och alla, tror det är ganska tillämpligt :P
    Tycker att det är mer än tillämpligt
    Jag förstod ditt första inlägg som att fokus låg på att få bra betyg. För att omsätta liivet till betyg är mitt syfte med tråden att ge stöd och råd för att acceptera ett VG eller G istället för ett MVG
  • Äldre 15 Dec 19:30
    #5

    Ett tips är faktiskt att försöka med något som man kommer att misslyckas med. Jag var en prestationsprinsessa med högsta betyg, sjöng i kör, mån om mitt utseende, tränande osv. Sedan började på en utbildning där ungeför hälften kuggar på en tenta trots att alla intagna har toppbetyg. Att få pröva på hur det känns att misslyckas var något helt nytt för mig. Numera vågar jag testa saker enbart för att det verkar kul och behöver inte lyckas bra med dem. (Lite mer än förut iaf, helt botad blir man nog aldrig

    Så saknar du helt taktkänsla, börja dansa. Kan du inte laga mat, laga en avancerad trerätters-middag åt dina vänner som förmodligen kommer att smaka sådär.

Svar på tråden Prestationsprinsessor?