• Arwwen

    1 ring eller 2 ringar?

    Jag och min fästman har pratat lite om vigselringar och vi är lite osäkra på vad som "gäller".
    Vi har varisn förlovningring hur gör vi när det blir bröllop? Bör vi ha varsin vigselring eller kan jag ha en och han ingen?

  • Svar på tråden 1 ring eller 2 ringar?
  • Semlorna

    Det är olika men det vanligaste verkar vara att kvinnan och mannen skaffar varsin förlovningsring och att kvinnan sen får en vigselring vid vigseln. Men jag vet män som har två, kvinnor som har en eller tre osv så gör det ni själva vill.

  • förlovadflicka

    Man kan göra som man vill, min fästman ville först också ha en vigselring men han bestämde sig nu för att inte ha det. Men det vanligaste är ju att de inte har :)

  • retrotjej

    Min man är från Portugal och där har de visst en sed där både kvinnan och mannen har vigselring. När vi förlovade oss så köpte vi ringar till bröllopet också då de passade i mönster.

    Jag tycker att det är snyggare med två ringar på mannen än en. :=)

  • AoH

    Hur går det till i kyrkan då? Är det bara bruden som får ring och inte mannen? 

  • BlackWIngedAngel
    AoH skrev 2011-01-10 16:32:41 följande:
    Hur går det till i kyrkan då? Är det bara bruden som får ring och inte mannen? 
    Ja, precis så är det, traditionsenligt sätt i Sverige.
    I vissa länder har man samma uppdelning som här; 1 ring till mannen och 2 till kvinnan, men att hon är ensam om förlovningsringen och båda får vigselringar istället.

    Jag kommer få min andra ring vid vigseln, medan min blivande enbart har sin förlovningsring. Han valde därför en mycket bredare förlovningsring än vad jag har.
Svar på tråden 1 ring eller 2 ringar?