• Sebastiána

    Hur ska vi skriva?

    Vår tärna tyckte att det vi skrivit om klädkod lät för hårt. Vi har skrivut så här:

    ----------------------

    Vad innebär "Klädsel: Kavaj"?
    Herrar: Hel kostym, som kan vara mörk men även något ljusare om det passar tillfället. Till klädseln hör ljus skjorta samt slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.
    Damer: Klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel. Kjolen eller klänningen ska inte vara golvlång.

    Vi önskar att ni inte väljer helt svart eller helt vit klädsel.

    ----------------------

    De hade samma klädkod på sitt bröllop, men skrev inget om svart/vit klädsel och en tjej (från England) hade svart klänning. Jag vill helst inte att någon har svart klänning eftersom jag tycker att det är en dyster färg på bröllop. Vit klänning vill jag inte heller att någon har såklart.

    Kan vi uttrycka texten ovan på en mer "jordnära" sätt?

  • Svar på tråden Hur ska vi skriva?
  • jojsan80

    Jag tycker att ni har skrivit på ett bra sätt, det blir enkelt och tydligt för gästerna, vilket jag själv brukar uppskatta :) Att ni har skrivit tt man inte ska ha svart eller vitt ser jag inte heller som det minsta konstigt....de flesta som går på bröllop undviker de färgerna ändå, så det är ju inget konstigt med en sådan önskan :)

  • S2011

    jag tycker att ni uttryckt er bra.
    ett alternativ skulle vara "vi ser gärna" istället för "vi önskar" i er uttryckta önskan om svart/vit klädsel.

  • In HocSignoVinces

    vi har faktiskt bara skrivit KLÄDSEL: Vårdad av den enkla anledningen att både jag och sambon känner att vi vill att vår dag och kväll ska bli så avslappnad och skoj som den kan bli, vi vill inte ha nån strikt tillställning, utan vill att våra nära och kära och vänner ska vara som dom är, och de flest går ju ändå inte bröllop i trasiga,skabbiga kläder (därmed inte sagt att det är några luffare vi har omkring oss,utan jag menar i allmänhet =P ) men som sagt, vi skrev Vårdad klädsel, känns likson inte som att kostymer och aftonklänningar spelar så stor roll i sammanhanget =)

  • Nali

    Vi skrev: Välkommen till nyårsfest, i skjorta, byxa eller väst, kjol eller klänning kan man också ha, precis som du vill är alldeles bra.

    Vill ni ha det så, skriv så, det är ju upp till er och ni känner era gäster antar jag.

  • Sebastiána
    In HocSignoVinces skrev 2010-12-13 16:21:10 följande:
    vi har faktiskt bara skrivit KLÄDSEL: Vårdad av den enkla anledningen att både jag och sambon känner att vi vill att vår dag och kväll ska bli så avslappnad och skoj som den kan bli, vi vill inte ha nån strikt tillställning, utan vill att våra nära och kära och vänner ska vara som dom är, och de flest går ju ändå inte bröllop i trasiga,skabbiga kläder (därmed inte sagt att det är några luffare vi har omkring oss,utan jag menar i allmänhet =P ) men som sagt, vi skrev Vårdad klädsel, känns likson inte som att kostymer och aftonklänningar spelar så stor roll i sammanhanget =)
    Nali skrev 2010-12-13 19:38:02 följande:
    Vi skrev: Välkommen till nyårsfest, i skjorta, byxa eller väst, kjol eller klänning kan man också ha, precis som du vill är alldeles bra.

    Vill ni ha det så, skriv så, det är ju upp till er och ni känner era gäster antar jag.
    Men vi VILL ha klädkoden Kavaj. Det är inte det som är frågan utan hur vi ska uttrycka oss.
  • ClaraH

    Skriver ni allt detta på själva inbjudan eller är det ett förtydligande någon annanstans? Hur som helst så tycker jag att det är korrekt och bra skrivet. Sen kan jag tycka att det är lite övertydligt, vi kommer endast att skriva Kavaj, men våra gäster är lite äldre så jag förutsätter att de vet vad innebörden är.

    Att en engelska hade svart på det andra bröllopet, berodde nog på att hon inte kände till att man inte har svart i Sverige, det är ju vanligt i anglosaxiska världen.


  • Sebastiána
    ClaraH skrev 2010-12-13 20:59:01 följande:
    Skriver ni allt detta på själva inbjudan eller är det ett förtydligande någon annanstans? Hur som helst så tycker jag att det är korrekt och bra skrivet. Sen kan jag tycka att det är lite övertydligt, vi kommer endast att skriva Kavaj, men våra gäster är lite äldre så jag förutsätter att de vet vad innebörden är.

    Att en engelska hade svart på det andra bröllopet, berodde nog på att hon inte kände till att man inte har svart i Sverige, det är ju vanligt i anglosaxiska världen.
    Vi ska skriva det på vår webbsida. På inbjudan står bara klädsel "kavaj". På webbsidan står det under "Vanliga frågor". Egentligen bör man kunna googla det själv, men jag vet några gäster som hade "valfritt" på sina bröllop och som kanske inte har koll (de har kläder som passar dock, det vet jag ).
  • Nali
    Sebastiána skrev 2010-12-13 20:15:59 följande:
    Nali skrev 2010-12-13 19:38:02 följande:
    Vi skrev: Välkommen till nyårsfest, i skjorta, byxa eller väst, kjol eller klänning kan man också ha, precis som du vill är alldeles bra.

    Vill ni ha det så, skriv så, det är ju upp till er och ni känner era gäster antar jag.
    Men vi VILL ha klädkoden Kavaj. Det är inte det som är frågan utan hur vi ska uttrycka oss.
    Det jag menar är att om ni vill ha klädkod kavaj så skriv som ni själva tycker och var tydliga om ni känner det. Känns ju bättre för er om ni skriver så andra verkligen förstår, då behöver ju någon osäker heller inte fråga om de får ha ditt eller datt på sig

    Gör som ni vill menar jag, med glädje Lycka till med er dag!
Svar på tråden Hur ska vi skriva?