• Sanna J
    Äldre 9 Dec 12:53
    6236 visningar
    31 svar
    31
    6236

    Någon som kan detta bra?

    Hej!


    Jag är smått orolig då jag börjar må sämre. Jag har väl mer eller mindre alltid
    varit trött för det mesta och inte haft så mycket ork. Nu blir det bara värre och värre.
    Onormal trötthet, oavsett antal timmar sömn. Ingen ork. Kissar mycket oftare än innan.
    Törstigare än vanligt, och torr i munnen. Yrsel. huvudvärk (väldigt ovanligt mig).
    Känns som jag blir helt slö i kroppen och svimfärdig ibland, när jag får i mig nått, känns de lite bättre.
    Äter bra, normalt och undviker snabba kolhydrater i den mån jag kan. Är varken över/underviktig.
    163 cm, väger ca 53 kg. Varför jag börjar bli orolig nu är att jag börjar få dimmig syn, eller det
    har väl förvärrats. Ser lite suddigt ibland, som om det vore nått i ögonen. Men perfekt syn i övrigt.


    Jag har fått råd om att testa med blodsockermätare, för att kolla mina värden.


    Jag testade igår, ca 2 tim efter intag av föda: 5,5
    Imorse när jag vakna (innan frukost): 5.0
    Nu efter måltid (sushi): 6.8


    Nu vet jag inte hur mycket det går att lita på denna apparat (från apoteket). Men ni som kan detta, värdena låter bra/normala, eller? När är det "bäst" att testa blocksockret? Undra vad allt detta
    kan visa sig vara..?


    Skall boka tid hos VC.


     

  • Svar på tråden Någon som kan detta bra?
  • turbov­ampyri­a
    Äldre 10 Dec 14:35
    #21

    Du ska ta testet innan frukost på morgonen. Ät sedan frukost, vänta två timmar och ta igen. Sedan ska du ta innan middagen och två timmar efter att du ätit. Det bästa är på morgonen.

  • Äldre 10 Dec 14:43
    #22
    blomtroll skrev 2010-12-09 20:41:32 följande:
    Om värdena stämmer eller inte beror också på hur och när du tagit proven. De efter måltid kan du helt ignorera. Kanske kan du ta prov när du känner dig sådär trött och dålig?
    När man testar om en person har diabetes ska det även tas test 2h efter måltid för att se hur bra sockret sjunker. Så TS har gjort helt rätt nä hon tagit både FÖRE och EFTER :)
  • blomtr­oll
    Äldre 10 Dec 14:49
    #23
    Niini skrev 2010-12-10 14:43:17 följande:
    När man testar om en person har diabetes ska det även tas test 2h efter måltid för att se hur bra sockret sjunker. Så TS har gjort helt rätt nä hon tagit både FÖRE och EFTER :)
    Tack för att du rättade.
    (Var så länge sen jag läste in mig på diabetes att jag glömt hur det funkar när nån testas för det.)
  • Äldre 10 Dec 14:55
    #24
    blomtroll skrev 2010-12-10 14:49:56 följande:
    Tack för att du rättade.
    (Var så länge sen jag läste in mig på diabetes att jag glömt hur det funkar när nån testas för det.)
    Händer lätt att man glömmer :)
  • Sanna J
    Äldre 10 Dec 15:07
    #25
    blomtroll skrev 2010-12-10 14:49:56 följande:
    Tack för att du rättade.
    (Var så länge sen jag läste in mig på diabetes att jag glömt hur det funkar när nån testas för det.)
    Tack så jättemkt blomtroll för din hjälp o dina svar! :)

    Värdens ser bra ut hittills, men symptomen återstår, så skall till VC snarast o kolla upp det.
  • Sanna J
    Äldre 10 Dec 15:08
    #26
    Niini skrev 2010-12-10 14:43:17 följande:
    När man testar om en person har diabetes ska det även tas test 2h efter måltid för att se hur bra sockret sjunker. Så TS har gjort helt rätt nä hon tagit både FÖRE och EFTER :)
    Tack Niini! :)

    bra, då har jag gjort lite rätt iaf. Men skall försöka ta precis innan måltid o vänta 2 h efter oxå, tack för det!

    Precis, värdena ser ju bra ut, men symptomen återstår, så skall testa mig hos VC för säkerhetsskull!
  • In HocSig­noVinc­es
    Äldre 11 Dec 11:08
    #27

    min spontana reaktion blir ju så klart UPPSÖK LÄKARE! Det är aldrig bra att försöka ställa en diagnos på sig själv, om man inte till hundra % vet vad det kan vara då, men jag skulle nog ha kontaktat VC, om inte annat för att lugna mig själv, när man stressar upp sig blir man rädd, och blir man rädd tenderar såna här saker att bli så mycket värre än vad dom kanske egentligen är

  • mittid
    Äldre 11 Dec 11:58
    #28

    Du borde för länge sedan ha gått till en läkare och tagit en uppsjö av prover!!!

    Sarkoidos är en lungsjukdom som kan "gå på ögonen" på samma sätt som diabetes, vilket alltså kan gör dig blind!

    Det kan vara sköldkörteln som inte fungerar som den ska, struma...

  • Sanna J
    Äldre 21 Dec 11:49
    #29
    Niini skrev 2010-12-10 14:43:17 följande:
    När man testar om en person har diabetes ska det även tas test 2h efter måltid för att se hur bra sockret sjunker. Så TS har gjort helt rätt nä hon tagit både FÖRE och EFTER :)
    Om man har lågt värde då? Jag testade 2 h efter måltid, fick då 4.8.. är det bra?
  • Äldre 21 Dec 12:01
    #30
    Sanna J skrev 2010-12-21 11:49:31 följande:
    Om man har lågt värde då? Jag testade 2 h efter måltid, fick då 4.8.. är det bra?
    Det skulle jag säga är ett bra värde, det visar på att kroppen klarar av att återställa sig :)
  • jojjo in love
    Äldre 10 Jan 12:27
    #31

    värdena för diabetes är: om fastesocker (innan frukost) är 7 eller högre. Icke-fastande, 12 eller högre. oavsett vad ska du kontakta VC, är det inte diabetes är det något annat. låt experterna ställa diagnosen! oftast skrämmer man bara upp sig av att läsa på internet. Diabetes, lungsjukdomar, sköldkörteln... det kanske är järnbrist eller annan vitaminbrist? det behöver inte vara så allvarligt.. lycka till!

Svar på tråden Någon som kan detta bra?