• tallroth

MÅNGA frågor angående förlovning

Hej,

Har planerat att förlova mig med min flickvän sen 2.5 år tillbaka. Har dock många frågor.

När man säger förlovning... menar man att man ska fria? eller frågar man motparten bara ifall de vill förlova sig och senare går man och köper ringar och skriver på papper etc...

Säger man, vill du förlova dig med mig eller säger man gifta sig med mig?

Om det nu är så att man "friar", hur vet man motpartens storlek på ring?

När man frågar, måste man ha en ring i beredskap eller köper man det senare tillsammans?

Min plan just nu är att hitta på något trevligt under en kväll och senare fråga om vill att vi ska förlova oss. Gå och köpa ringar etc och senare skriva på något papper att vi är förlovade. Något som är fel om man kollar bland "förlovningsreglerna", om min plan alltså

• Svar på tråden MÅNGA frågor angående förlovning
  • Kattpoet

Ja ge henne ett kort, det kan funka  om hon nu inte förväntar sig ett amerikansk gå ner på knä och slita fram  diamant ring frieri.

Min man och jag även om han är skotsk och jag svensk , gjorde det på det svenska sättet, bestämde  oss tillsammans att vi skulle för att förlova oss och sedan la vi till den engelska biten om att gifta sig inom ett år.

• Liina86

För mig är det självklart att man frågar om personen vill gifta sig. Förlovad blir man automatiskt om den andre säger ja och fortsätter vara till den dag man gifter sig.

Min kille friade till mig. Han gick inte ner på knä eller så men vi satt på en bänk vid havet och han tog fram en ring ur fickan och frågade om jag ville gifta mig med honom. Han hade köpt en billig silverring som var lite för stor (bättre än för liten) som en tillfällig frieriring och sen gick vi och beställde våra "riktiga" ringar tillsammans. Jag tyckte att det var en väldigt bra lösning.

• Aleta

Hur du än gör så tycker jag att du ska vara tydlig med vad er förlovning betyder. Är det ett löfte om att någon gång i framtiden gifta er eller är det "bara" en förlovning där giftermål kräver ytterligare en diskussion/ett frieri?

• Fröken T
    Liina86 skrev 2010-12-06 20:39:22 följande:
    För mig är det självklart att man frågar om personen vill gifta sig. Förlovad blir man automatiskt om den andre säger ja och fortsätter vara till den dag man gifter sig.
    Håller med!

Min bm friade utan ring och så gick vi tillsammans och köpte ringar sen. Han visste redan sen innan att jag ville välja ring själv.

• blomtroll

Antagligen utan att veta om det, så har du råkat pricka in ett (ibland hett) diskussionsämne här på bröllopstorget: om en ett frieri innebär giftemål (inom överskådlig framtid) eller om det bara innebär att förlova sig (utan att för dens skull gifta sig). Som någon redan skrivit, så blir man per automatik förlovade när den andra svarat ja på frågan om hon vill gifta sig med dig. Fundera först ut vad ett frieri betyder för dig & sen är det bara (som andra redan skrivit) att fråga henne hur hon tycker.

Att fria med eller utan ring är också olika. Vad tror du att din flickvän skulle uppskatta mest? Hollywood-romantik och falla ner på knä, som en del tycker är jättefint och andra bara vill kräkas på, - eller kanske fria lite mer privat och få stunden för er själva? & sen kanske välja ut ringen tillsammans (funkar bäst om du inte är 100 % säker på hennes ring-smak). Du kan även fria med en låtsasring (från t.ex. Glitter), med en blomma eller helt utan? Finns tusen olika varianter och de flesta förspråkar sin egen. Det blir alltså upp till dig att avgöra vad som passar er bäst.

Ursäkta att det blev så långt och för att jag inte riktigt orkade opartisk jag heller.

• Evillina

Jag tycker du ska vara försiktigt med att göra det just på julafton. Om du inte råkar veta att hon gärna vill förlova sig på julafton. Jag skulle nämligen inte vilja förlova mig på någon högtid av något slag jag skulle inte heller vilja förlova mig 10-10-10 eller 11-11-11. Men det är ju en smaksak. Jag vill ha ett eget datum att fira.

• Kattpoet

Om ni vill ha udda frieri så har min mina föräldras, skall sägas att de båda är över 60 och inte goth.

Min pappa frågade min mamma om hon ville dela gravsten med honom och hon sa ja. 

Därefter  gick det och tittade på ringar och sedan gifte de sig 4 månader senare och då hade de varit ihop i  6 månader på ett ungefär och de har varit gifta i  40 år nu.

• Sebastiána

Jag tillhör dem som tycker att frieri där killen går ner på knä är fånigt. Om min kille gjort det hade jag börjat skratta. Så, som andra skrivit, det är bäst att ha koll på vad hon gillar för typ av frieri först.

Jag håller med om att julafton kanske inte är bästa dagen, men du kan ju ge henne en present en helt annan dag. En bekant fick frågan på en resturang...när efterätten kom in hade personalen spritsat "Vill du gifta dig med mig?" på tallrikskanten (killen hade ringt och givit instruktioner tidigare).

• JenniferS

När det gäller fria med ring eller inte så har jag hört att man kan "låna" ring på Guldfynd som frieriring, som man sen kan lämna tillbaka när man köper de riktiga ringarna (om man inte vet vad för typ av ring hon vill ha). Men då e man kanske bunden att handla på just den affären..
    Är inte hundra hur det funkar men värt att kolla upp! Lycka till

• water lily

Om du vill gifta dig med henne, fråga det då, "vill du gifta dig med mig". Vill du inte gifta dig med henne, fråga henne i förväg vad hon tycker om sådana som är förlovade utan att gifta sig. Tycker hon att det är jättelöjligt, vilket jag t ex gör, så ska ni nog inte förlova er även om hon vill det (för hon kanske tycker att det ska leda till giftermål och det blir ju trist om du inte också vill det). Tycker hon att det är okej så fråga, men risken är ju hur som helst att hon tror att ni ska gifta er om du bara frågar om ni ska förlova er. Om min kille hade frågat mig om jag ville förlova mig hade jag tagit det som att han ville gifta sig inom rimlig tid. 

Alltså, vill du gifta dig, fria. Vill du inte gifta dig utan bara vara förlovad, försök luska ut vad hon menar med att hon vill förlova sig med dig, är det bröllop elelr bara för att det är fint att vara förlovad?

• pumiz

Vi hade skojat lite om att gifta oss och sen blev det mer seriöst och vi kom fram till att vi faktiskt ville göra det och att vi skulle ta och förlova oss först eftersom vi inte hade pengar till det bröllopet vi ville ha. Så vi bestämde gemensamt att vi skulle förlova oss och började titta på ringar tillsammans. Eftersom vi hade pratat om det under en längre tid hade vi inte något speciellt datum som representerade dagen vi bestämt oss, sen bestämde vi ett datum när vi skulle växla ringar och gjrode det till en underbart mysig dag där vi växlade ringar ute på en bro i solskenet och gick sen till en park och tog lite fina kort som vänner hjälpte oss att ta. Sen gick vi hem och skålade och åt en mysig middag tillsammans med några nära vänner som också fixade några roliga korta aktiviteter under dagen. Anledningen till att vi valde att dela dagen med våra närmsta vänner är att min fästman inte är svensk och i hans kultur firar man förlovningen tillsammans med familj och vänner så därför ville vi kombinera våra kulturer på ett bra sätt. Så här i efterhand är jag jätteglad att vi gjorde på detta sätt, det var en så fin dag och jag är jätteglad över våra fina kort som vi tog utomhus, våra familjer som kunde kunde vara med på dagen uppskattade korten mycket också. :)

Svar på tråden MÅNGA frågor angående förlovning