• Jan2011

Smink???... Hjälp!!

Jag har ett stort problem inför min stora dag... Jag är helt lost vad gäller smink!
    I vanliga fall använder jag lite kajalpenna och eventuellt lite puder och mascara...

Har du tips på vilka olika sminkprodukter man använder och vilka märken som är att lita på? Skriv då gärna en rad och hjälp mig.

• Svar på tråden Smink???... Hjälp!!
  • 2010 2010

oj det är svårt att svara på ang vilka märken, det varierar så på hudtyp och så. Vissa märken är suveräna för en person men inget vidare på en annan.

Du ska inte gå och sminka dig hos en professionell då så slipper du köpa in produkter som du kasnke inte använder senare ändå?

• förlovadflicka

Det jag tycker du borde göra (om du nu inte vill anlita en makeupartist) är att köpa en massa skönhetstidningar, googla på internet och läsaläsaläsa. Det är så jag har lärt mig och om man bara övar sen och läser ännu mer så lär man sig! Annars kan man gå på en makeupkonsultation tex på makeupstore och så lär dem en hur man gör :) Fråga tjejkompisar vad de gillar för produkter, fråga personal när du köper så att du får rätt nyans. (Fråga dock folk som du tycker själv är snyggt sminkade annars har du ingen nytta av det)
    Det finns också makeup tutorials på youtube man kan kolla på! :)

• Jan2011

Tack för tipsen!
    Jag ska inte sminka mig själv (det gör frissan) men jag ska inhandla produkterna själv.

• förlovadflicka

Jan2011 skrev 2010-12-01 12:53:08 följande:
    Tack för tipsen! Jag ska inte sminka mig själv (det gör frissan) men jag ska inhandla produkterna själv.

Fråga henne då vad hon rekommenderar :) När det gäller smink så gäller "man får vad man betalar för" oftast :)

• sjuttiosexa

Jag är inte heller jätte duktig på makeup men jag ska provsminka mig med de produkter jag har...foundation, vattenfast mascara & en silvrig ögonskugga...ev läppglans. Jag sminkar mig nästan aldrig max 1ggr/år så jag känner mig aldrig bekväm i det men jag vill vara fin på min dag iaf!

• förlovadflicka

sjuttiosexa skrev 2010-12-01 13:54:24 följande:
    Jag är inte heller jätte duktig på makeup men jag ska provsminka mig med de produkter jag har...foundation, vattenfast mascara & en silvrig ögonskugga...ev läppglans. Jag sminkar mig nästan aldrig max 1ggr/år så jag känner mig aldrig bekväm i det men jag vill vara fin på min dag iaf!

Använd puder för att fixera!

• mattiasFästmö

be frisören att rekommendera, så att det blir rätt ton på puder/foundation och liknande. Någon fel i nyansen så ser det lätt jättehemskt ut. Och man vill inte se orange/blek/onaturligt mörk ut på sina bröllopskort. Och som någon skrivit redan innan, man får vad man betalar för, så om jag vore du så skulle jag boka en makeup-artist istället, för att du ska inhandla alla produkter och även då bra produkter som ska hålla hela dagen så kommer det bli jättedyrt för dig. Så antingen om du köper mindre bra grejer som inte håller sig snyggt hela dagen, eller att du lägger ut en massa pengar. Pudret som min makeup artist använde går på 6-700 för enbart pudret. Och sen hade hon tre-fyra ögonskuggor, primer, rouge osv i all evighet. Men sen så vaknade jag upp dagen efter och såg istortsett nysminkad ut också. Efter en heldag samt en helkväll, och då grät jag även under ett av talen. Och det höll sig snyggt. Jag menar bara att man vill inte behöva springa och bättra på hela dagen eller att det lägger sig som skuggor under ögonen på fotona på kvällen

• Hoppe

Jag håller helt med mattiasFästmö att du hellre skulle betala någon make up-artist att göra allt åt dig än köpa en massa produkter som du kanske inte kommer att använda så mycket efteråt.

Om du ändå vill köpa produkter så skulle jag gå till t ex Make up store (om du har någon där du bor?) De har så att man kan boka en privat sminkning för ca 500 kr och så visar sminkösen vilka produkter hon använder och hur man gör. Sen ingår det valfria produkter för den summan.

Det som är viktigast helt klart är att du får rätt färg på ditt underlag.

• maddehe

jag arbetar på make up store, där kan du göra en privat make up kurs som kostar 495 kr så ingår det produkter för hela beloppet!

ett annat tips på make up är M.A.C de är SUPER!!

lycka till!!

• mariefarah se

Hej Jan2011!

Om din frisör ska sminka dig, så borde hon veta vilka produkter du bör använda. har hon inget smink?

Först och fräst så är basen det viktigaste för ett hållbart resultat= Foundation, concealer och ett löspuder för att fixera hela sminkningen. När du väljer ut en foundation så testar du på käkbenet ,nyansen ska vara det samma på foundation för att få ett naturligt resultat. När det gäller märken så kan jag rekommendera Mac, Makeup store, Face, det är bra och helt ok priser. Basen är det som är dyrast i en makeup men den håller sedan i evigheter när du väl har köpt hem det.

Sen har du ögonen: en eyeprimer behövs för att fästa skuggan hela dagen och därefter kanske 2-3 skuggor efter tycke och smak. mascara och ögonpenna/Eyeliner

Kinderna: ett rouge

Ögonbrynen: Ögonbrynsskugga eller penna, samma där efter tycke och smak och beroende på hur naturligt du vill att det ska se ut. Jag rekommenderar en ögonbrynsskugga

Läppar: Läppenna för att rama in läpparna så att inte läppstiftet "rinner ut" men du kan även fylla i hela läppen för att sedan måla på läppstiftet, då haller det i flera timmar...ett tips bara:)

Lycka till nu! Som sagt det är en del produkter om man inte använder så mycket smink annars, men å andra sidan har du sedan skåpet fullt när det nalkas fest, utgång etc :)

• Jan2011
    mariefarah se skrev 2010-12-08 21:50:38 följande:

Hej Jan2011!

Om din frisör ska sminka dig, så borde hon veta vilka produkter du bör använda. har hon inget smink?

Först och fräst så är basen det viktigaste för ett hållbart resultat= Foundation, concealer och ett löspuder för att fixera hela sminkningen. När du väljer ut en foundation så testar du på käkbenet ,nyansen ska vara det samma på foundation för att få ett naturligt resultat. När det gäller märken så kan jag rekommendera Mac, Makeup store, Face, det är bra och helt ok priser. Basen är det som är dyrast i en makeup men den håller sedan i evigheter när du väl har köpt hem det.

Sen har du ögonen: en eyeprimer behövs för att fästa skuggan hela dagen och därefter kanske 2-3 skuggor efter tycke och smak. mascara och ögonpenna/Eyeliner

Kinderna: ett rouge

Ögonbrynen: Ögonbrynsskugga eller penna, samma där efter tycke och smak och beroende på hur naturligt du vill att det ska se ut. Jag rekommenderar en ögonbrynsskugga

Läppar: Läppenna för att rama in läpparna så att inte läppstiftet "rinner ut" men du kan även fylla i hela läppen för att sedan måla på läppstiftet, då haller det i flera timmar...ett tips bara:)

Lycka till nu! Som sagt det är en del produkter om man inte använder så mycket smink annars, men å andra sidan har du sedan skåpet fullt när det nalkas fest, utgång etc :)

Jag pratade lite med frisören, men dom har egentligen slutat med sminkning och naglar på deras salong. Men eftersom jag känner frisören så kommer hon hjälpa mig att lägga makeupen för det är hon duktig på, men jag måste införskaffa produkterna.
    Tack för dina tips! Alltid skönt att få lite koll.
Svar på tråden Smink???... Hjälp!!