• inwe

Bröllopsmiddag VS Bröllopsfest

Är det några som gjort som så att ni bjudit x antal på middagen & sen skickat separata inbjudningar till x antal till bröllopsfesten (efter att middagen är avslutad)

Vi funderar på att göra så (eller vi kommer nog göra så) då vår gästlista verkligen drar iväg hit & dit, så känner vi att vi kommer ha våra närmaste (som blir ca 75 pers) på middagen & sen bjuda in ett gäng utöver detta till enbart festen.

Vi vill inte vara över 100 personer på middagen, helt enkelt. Vi vill ha lite mer "samvaro" under middagen :)

Några som gjort/tänker göra på detta viset också?

• Svar på tråden Bröllopsmiddag VS Bröllopsfest
  • MagicBride

har också tänkt lite i de banorna men funderar på hur folk reagerar på att de bara får vara med på en liten del av dagen.. så blir det att de inte kommer alls ;)

• Semlorna

Ska dom som är bjudna på festen även närvara under vigseln? Varkar lite jobbigt att gå på vigseln för att sen få vara festklädd utan nått att göra förrän framåt kvällen isf.

• turbovampyria

Vi ska göra så. Familjen och släktingarna får komma på middagen, plus närmaste kompisarna. Resterande som vi vill ska komma får en specialinbjudan. De får komma till kyrkan och vid 21.30 eller 22.00 till lokalen för festen.

• inwe
    MagicBride skrev 2010-11-29 16:55:15 följande:
    har också tänkt lite i de banorna men funderar på hur folk reagerar på att de bara får vara med på en liten del av dagen.. så blir det att de inte kommer alls ;)
    Om det är folk som är ens vänner så tror jag absolut inte att dom reagerar så, snarare förstår & alla mina vänner jag pratat med, som inte är mina absolut närmaste (utan tex kollegor etc som man ändå står lite nära utöver jobbet) har blivit jätteglada å andra sidan för dom har varit helt inställda på att inte bli bjudna alls - eftersom att dom förstår att man inte kan bjuda alla man känner :)
  • inwe
    Semlorna skrev 2010-11-29 16:59:37 följande:
    Ska dom som är bjudna på festen även närvara under vigseln? Varkar lite jobbigt att gå på vigseln för att sen få vara festklädd utan nått att göra förrän framåt kvällen isf.
    Vi har isåfall tänkt bjuda separat till festen som sagt, men även skriva att dom såklart är välkomna, om dom vill, på vigseln också.

Det tycker jag absolut inte verkar vara jobbigt, dom kan ju själv välja att komma på vigseln också, dom behöver ju dessutom inte vara festklädda på vigseln :) Jag själv hade snarare känt att det är klart jag vill gå på vigseln också & hade inte sett det som något problem att sen gå "hem" mellan eller vad man nu gör..

Tror, som jag skrev tidigare, att ens vänner inte ser den bagatellen som problem :)

• inwe
    turbovampyria skrev 2010-11-29 18:38:55 följande:
    Vi ska göra så. Familjen och släktingarna får komma på middagen, plus närmaste kompisarna. Resterande som vi vill ska komma får en specialinbjudan. De får komma till kyrkan och vid 21.30 eller 22.00 till lokalen för festen.
    Precis! är något sånt liknande vi tänkt oss...
  • Irish Coffee

ohh... vi ska ocksa gora sa!! kul att veta att andra ocksa har samma tanke, kandes forst som att det va "fel"av oss att anns tanka tanken!! men som ni sager sa kommer (hoppas iaf) kompisarna forsta att man kanske vill ha sin narmatse familj och slakt till middagen.

• Moster Stina

En jag känner kommer göra så, och jag ser verkligen inget fel i att göra så.
    Och jag är genom detta bjuden till själva festen.

MEN att bara åka på festen känns lite tråkigt, för i mitt fall är det ju vigseln jag skulle vilja se. Men att åka  två timmar för att se vigseln på dagen och sen komma tillbaka dit på kvällen, nej det kommer tyvärr väljas bort i vårt fall. Hoppas inte vederbörande blir ledsen. Kul att ändå bli bjuden fast man liksom bara är en kollega från jobbet tycker jag!

• ClaraH

Jag har varit på två sådana bröllopsfester. Den ena gången tyckte jag att det var rätt så OK. Vi var ett gäng tjejer som kom till vigsel och sedan tillbaka senare till kvällen. Minus var att respektive inte alls var inbjudna (jag var då singel, men de andra tjejerna tyckte det var tråkigt), jag bodde dock i närheten.

Den andra gången var det bara vi plus ett par till som kom senare. Vi hade dessutom åkt ca 15 mil för att komma dit. Den här gången kändes det inte OK eftersom vi var tvugna att vänta så länge på stan. Ett sådant upplägg skulle jag tacka nej till idag. Man kände sig bjuden med armbågen.

• jkbr

Det är vanligt i norge i alla fall att "bjuda till kaffe" alltså att man kommer till kaffet och stannar tills det är slut.( är det vanligt i sverige har bott så länge i Norge så jag har inte så mycket koll)

• inwe
    ClaraH skrev 2010-11-29 21:07:00 följande:
    Jag har varit på två sådana bröllopsfester. Den ena gången tyckte jag att det var rätt så OK. Vi var ett gäng tjejer som kom till vigsel och sedan tillbaka senare till kvällen. Minus var att respektive inte alls var inbjudna (jag var då singel, men de andra tjejerna tyckte det var tråkigt), jag bodde dock i närheten.Den andra gången var det bara vi plus ett par till som kom senare. Vi hade dessutom åkt ca 15 mil för att komma dit. Den här gången kändes det inte OK eftersom vi var tvugna att vänta så länge på stan. Ett sådant upplägg skulle jag tacka nej till idag. Man kände sig bjuden med armbågen.
    Förstår hur du tänker & förstår de som åker långt. Vi har dock så att vi inte har några som åker långt - och de som gör det kommer vara bjudna på "hela dagen", sattsäga.

Däremot är vi Jättenoga med att bjuda folks respektive, vår gästlista kommer att öka iom det & kostnaden likaså, men det är för oss jätteviktigt att vi bjuder de som är par - som just PAR. inte ensamma :)

Svar på tråden Bröllopsmiddag VS Bröllopsfest