• Emblas Mamma
    Äldre 26 Nov 18:52
    9910 visningar
    13 svar
    13
    9910

    Nej! :( Ni som kan detta med p-plåster och p-piller hjälp!

    Häromdagen missade jag att ta på mitt p-plåster med ett och ett halvt dygn.


    Jobbigt värre, jag satte på det tredje plåstret ändå,


    men ändå kom mensen idag! fastän jag inte ska ha den förrän om mer än en vecka.


     


    Nu vet jag inte alls hur jag ska göra!!


    Jag förstår att jag måste ha skyddat sex och så men när ska jag sätta på nästa omgång plåster?


    Ska jag göra det när mensen slutar (en vecka tidigare än normalt)eller om 14 dagar då jag egentligen skulle sätta på nästa omgång?


    Så jobbigt när man missar sånna saker.


    Ppiller är ju i princip samma sak så därav överskriften.

  • Svar på tråden Nej! :( Ni som kan detta med p-plåster och p-piller hjälp!
  • turbov­ampyri­a
    Äldre 26 Nov 19:52
    #1

    Hela skyddet fösvinner inte på en gång. Det bara försämmras. Fast för att vara på säkra sidan är det bäst att ha kompleterande skydd. Du ska ta pillret/plåstret direkt du kommer ihåg att du missat det.

  • turbov­ampyri­a
    Äldre 26 Nov 19:54
    #2

    Nej nu fortsätter mitt svar. Nu tar jag i egenskap av piller. P-piller äter man ju varje dag. Man fortsätter som vanligt dagen efter. Alltså först när man tagit det man kommit på att man missat så tar man nästa piller dagen efter inte två piller på samma gång. Nu låter det här virrigt men förstår du vad jag menar?

    Du kanske bara fått en mellanblödning eftersom du missade plåstret. Följ rutinen istället.

  • ssam
    Äldre 26 Nov 19:57
    #3

    skyddat sex i en vecka brukar rekommenderas! Fast det kanske du redan vet :)

  • Karame­llen
    Äldre 26 Nov 20:45
    #4
    turbovampyria skrev 2010-11-26 19:54:45 följande:
    Nej nu fortsätter mitt svar. Nu tar jag i egenskap av piller. P-piller äter man ju varje dag. Man fortsätter som vanligt dagen efter. Alltså först när man tagit det man kommit på att man missat så tar man nästa piller dagen efter inte två piller på samma gång. Nu låter det här virrigt men förstår du vad jag menar?Du kanske bara fått en mellanblödning eftersom du missade plåstret. Följ rutinen istället.
    Va? Inte två piller på samma gång? I min bipacksedel (p-piller, neovletta) står det "Ta den överhoppade tabletten så snart du kommer ihåg det, även om det innebär att du tar två tabletter samtidigt. Ta följande tabletter på vanlig tid, men glöm inte att använda extra preventivt skydd (barriärmetod, t.ex. kondom) under de sju nästkommande dagarna." (fass.se)

    Men om man glömt flera tabletter bör man kontakta sin barnmorska.


    Hur det fungerar med p-plåster vågar jag inte gissa har ingen erfarenhet av det =/

  • Emblas Mamma
    Äldre 27 Nov 07:35
    #5

    När jag såg att jag fick mens så slet jag av mig plåstret.


    Så nu kan jag inte följa rutinen. Kanske ska ha skyddat sex till mensen försvinner och sen ta på plåster igen? och sen ha skyddat sex en vecka till..


    det blöder så mycket just nu så det måste bara vara mensen :(

  • blomtr­oll
    Äldre 27 Nov 09:42
    #6

    Enklast vore att kontakta din barnmorska och fråga hur du ska göra. 


    Antar att man inte ska ha plåstret när mensen kommer, har jag fattat det rätt då? Men om du tar av plåstret tidigare än det står i bipacksedeln (vet inte riktigt hur plåster funkar), blir det inte då som att börja helt från början? Som att du inte får fullgott skydd igen förrän om ca 2 veckor? Ägglossningen kan ha sätt igång redan (eftersom plåstret sattes på sent) och att det är mens som kommer. Men det kan även vara mellanblödning. Som sagt enklast är att kontakta en barnmorska (som garanterat vet hur det fungerar) och fråga henne.

  • Emblas Mamma
    Äldre 27 Nov 10:13
    #7
    blomtroll skrev 2010-11-27 09:42:34 följande:
    Enklast vore att kontakta din barnmorska och fråga hur du ska göra.  Antar att man inte ska ha plåstret när mensen kommer, har jag fattat det rätt då? Men om du tar av plåstret tidigare än det står i bipacksedeln (vet inte riktigt hur plåster funkar), blir det inte då som att börja helt från början? Som att du inte får fullgott skydd igen förrän om ca 2 veckor? Ägglossningen kan ha sätt igång redan (eftersom plåstret sattes på sent) och att det är mens som kommer. Men det kan även vara mellanblödning. Som sagt enklast är att kontakta en barnmorska (som garanterat vet hur det fungerar) och fråga henne.
    det är det jag funderade med lite över.

    jag har skyddat sex i några veckor och sätter på nytt plåster när mensen försvinner.


    kan ju inte ringa barnmorska förrän måndag, men det ä ju lika bra att göra det med!

  • Lev idag
    Äldre 27 Nov 10:22
    #8

    Alltså.. jag tror att du nog kan göra som du gör när du ska ha mens i vanliga fall.
    Men att mensen bara har tidigarelagts. Det tror jag. Men tror gör man ju i kyrkan :P

  • c4trin
    Äldre 28 Nov 20:02
    #9

    Det har också hänt mig en gång att jag missat och fått mensen (fast jag går på piller). Men då gjorde jag bara som de vanliga uppehållet jag brukar ha mens och efter de fortsatte jag som vanligt med pillerna efter en veckas uppehåll..


    Men jag hade nog också ringt barnmorskan på måndagen och frågat för säkerhets skull!

  • zeki
    Äldre 28 Nov 21:37
    #10

    Det kallas mellanblödningar, inte mens du har fått

  • Emblas Mamma
    Äldre 28 Nov 22:11
    #11
    zeki skrev 2010-11-28 21:37:17 följande:
    Det kallas mellanblödningar, inte mens du har fått
    men den är lika riklig som vanlig mens., Och har hållt i sig lika mycket 3 dagar nu.

    Jag lär ju inte få "mensen" efter denna blödningsomgången i alla fall..

  • Äldre 29 Nov 19:19
    #12

    "Lev idag" har helt rätt. Om du missat att ta ditt plåster så länge att du fått mens, så räkna den som din vanliga mens och börja sedan om från början. Som de flesta vet kan man inte bli gravid när man har mens, vare sig den är naturlig eller plåsterframkallad. (leg. läk.)

  • cityal­ven
    Äldre 7 Dec 16:23
    #13

    till dig som äter neovletta... du har helt rätt, så fort man upptäcker att man har missat ett piller så ska man ta det... även om det är så att man tar två piller på samma gång. är vad jag har lärt mig iaf (jag äter dem också och har gjort det i 3 år)

Svar på tråden Nej! :( Ni som kan detta med p-plåster och p-piller hjälp!