• förlovadflicka

Vi som är normalviktiga godisgrisar!

Jag har ett problem... Och det problemet är att jag är normalviktig och har en hel ok kropp! Haha, ok, kanske inte värsta scenariot men problemet är att det gör att jag äter på tok för mycket godis! Det händer ju ingenting när jag äter, går snarare ner i vikt än upp om jag bara tränar sådär sammanlagt ett par timmar i veckan. Men alltså, jag kan äta 200 gram choklad fyra, fem dagar i veckan om jag råkar komma in i en affär för ofta och det kan ju inte vara hälsosamt i längden!
    Men å andra sidan har jag läst forskning om att om man äter mycket fullkorn så tar det bort förkalkningen i ådrorna och har lärt mig att om man inte är överviktig så behöver man inte heller oroa sig för åderförkalkning. Jag har fina tänder (typ det snyggaste på mig) så de är inget problem, tar hand om dem väl...

Så jag ser inte ens några nackdelar med att äta godis i stunden och därför äter jag ändå! Någon mer med samma problem?

Och inga otrevliga kommentarer tack...

• Svar på tråden Vi som är normalviktiga godisgrisar!
  • förlovadflicka

Emblas Mamma skrev 2010-11-26 13:17:34 följande:
    Jag är likadan! Äter jättemycket godis men inte på långa vägar så mycket som innan! Tror mycket på gener där, jag är väger bara 51kg till min 1.70 långa kropp. Sen tror jag med att det blir värre med åldern, det är jag nästan säker på! Jag är bara 22 och har ändå fått barn, men jag är lika smal som innan men det kan ändras fort. Därför så har jag slutat mycket med godiset, jag äter fortfarande en liten bit varje dag men inte på långa vägar dom mängderna som jag gjorde innan. Och det är bara godis som gäller för mig. Har aldrig gillat läsk, fikabröd, glass eller annat.   Men som sagt, dra ner på godiset! Du kan äta lite varje dag men se upp för mänden. Det är lätt att den ökar istället för minskar. Och det är ju inte bra för kroppen trots att man är smal!

Oj, 51? Jag väger 57 och är 165 :O Du är ju tom underviktig då... Det är lustigt det där alltså :P

• MiaAnd

Jag äter också godis lite för ofta. Inga stora mängder, men ändå. Får lite dåligt samvete för att jag lägger pengar på  något som är onyttigt för kroppen. Det är värst när jag är hungrig och det är lite för långt kvar tills jag får äta mat. Jag blir så himla hungrig när jag blir hungrig. Måste ha mat NU NU NU! Vissa dagar känns det som att jag är hungrig jämt. Vet inte hur man ska göra för att minska de där hungerskänslorna. Jag äter ju rejäla mål mat (frukost, lunch, middag) och mellanmål på em och frukt på fm och ofta nån slags fika på kvällen. Är 167 cm och väger ca 55 kg. Nån som vet hur man blir mindre hungrig (på ett nyttigt sätt)? :)

• Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2010-11-26 13:19:53 följande:
      Oj, 51? Jag väger 57 och är 165 :O Du är ju tom underviktig då... Det är lustigt det där alltså :P
    jag vet! Men jag tycker själv jag ser jättenormal ut:) Men det är väl smalt men ändå normalt och fint enligt mig :) haha..

Ja jag är underviktig. Tror man allra minst ska väga 54kg till min längd.

Men mår man inte dåligt över det så är det nog ingen fara:)

• förlovadflicka

Emblas Mamma skrev 2010-11-26 13:54:46 följande:
    jag vet! Men jag tycker själv jag ser jättenormal ut:) Men det är väl smalt men ändå normalt och fint enligt mig :) haha.. Ja jag är underviktig. Tror man allra minst ska väga 54kg till min längd. Men mår man inte dåligt över det så är det nog ingen fara:)

Nej, sånt är ju helt beroende på benstomme och så också :)

• mattiasFästmö

haha vad roligt att det finns fler som jag! Jag är likadan, snarare underviktig, men kan lätt smälla i mig både tårta och godis ochkakor och gud vet allt skit. Mitt går lite i perioder, ibland äter jag massa skit och går bara på impulserna. Massa kakor och precis som du skriver, utan problem en 200 choklad om dagen :P sen har jag perioder då jag tänker mer på det och försöker hålla igen. Då blir det mindre godis. Jag älskar också ädelost och grädde och äter det till allt. Det jag tänker är att det borde ju inte vara något fel sålänge man inte är överviktig? Men samtidigt så läste jag någonstans om 'pomfritt människan' (ursäkta stavningen) dvs. att man är fin och smal på utsidan men helt geggig och fettig på insidan och runt alla organ och liknande. lite läskigt. Men jag försöker väga upp mitt sockermissbruk med frukt och fullkorn och liknande. Hoppas att det fungerar lite granna iallafall ^^

• impegno di nozze

Jag är likadan, men jag ser det inte som något problem. Jag rör på mig och äter nyttig mat. Men jag kan tänka mig att den här "gåvan" att kunna äta vad som helst försvinner med åren..:) Så det kanske skulle vara bra att göra något åt sockerberoendet så småningom.

• mittid

Problemet med sockerberoende (om man inte drar på sig vikt) är att man förgiftar kroppen, suget, blocsockerfallet och på sikt så tar tänderna stryk fast du sköter dem. Jag "avgiftade" min kropp med LCHF-dieten några veckor och det är heeeeelt underbart att slippa beroendet!!! Nu äter jag som vanligt med lite mindre kolhyderater än tidigare och mycket mindre sött onyttigt och mår som en prinsessa : )

• JustMeAndMyLove

Som smal med dålig kost drabbas du ofta värre eftersom man inte söker hjälp, samt att läkare inte misstänker saker som diabetes, fettlever mm. 

Om du skulle få en chek-up på dina inre organ skulle du nog sluta äta godis ganska omedelbart, man kan inte "kompensera" dålig kost med bra kost, man måste välja.

Att unna sig godis ibland gör jag med! Kakor, choklad, jag bakar mycket själv också. Men jag är jättenoga efter att ha fått beskedet att min kropp var på rämningsgränsen. Levern hade sjuka halter fett, dessutom hade rökning gett mig nedsatt lungeffekt och sockret gjort mig beroende till den grad att jag åt en stor chokladkaka per dag, satt i mig mängder av läsk och fet mat och efter några år så kunde jag inte sluta förrän jag kräktes. Ibland hände det flera gånger i veckan. Jag är underviktig och har ett på tok för lågt BMI, vilket nästan alla i min familj har. Och jag trodde det var bra för min vikt att äta mycket fett och socker, för jag ville ju gå upp! Men jä**ar vad fel jag hade.

Man blir trött och slö också av det där konstanta snabbkickandet man får av socker. Dessutom sover man sämre. 

Man behöver inte vrål-ändra sitt liv, börja på ny diet eller leva på linser ett år. Det räcker med vettig blandad kost och en minskning på sockerintaget. 

• JustMeAndMyLove

Måste bara tilläga att sockret inte var det som fick mig att sluta äta godis! Gör en googling på ämnena som är i en godisbit för att den ska få rätt färg, konsistens och hålla länge. Det är skrämmande att inse att man stoppar i sig sånt utan att ens veta om det.

• Emblas Mamma

Jag tror att man kan äta lite godis varje dag,

men se till att mängden inte ökar. Inte roligt att göra sig av med sockerberoendet, det finns många som måste gå till läkare för att klara det och där vill ingen hamna.

Jag känner ändå att jag har kontroll och kan säga nej till mig själv.

Men lite gdis varje dag, ät nyttig mat annars och röra på sig. Man behöver ju inte leva som en nunna man kan unna sig lite :)

• förlovadflicka

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-28 03:02:02 följande:
    Som smal med dålig kost drabbas du ofta värre eftersom man inte söker hjälp, samt att läkare inte misstänker saker som diabetes, fettlever mm.  Om du skulle få en chek-up på dina inre organ skulle du nog sluta äta godis ganska omedelbart, man kan inte "kompensera" dålig kost med bra kost, man måste välja. Att unna sig godis ibland gör jag med! Kakor, choklad, jag bakar mycket själv också. Men jag är jättenoga efter att ha fått beskedet att min kropp var på rämningsgränsen. Levern hade sjuka halter fett, dessutom hade rökning gett mig nedsatt lungeffekt och sockret gjort mig beroende till den grad att jag åt en stor chokladkaka per dag, satt i mig mängder av läsk och fet mat och efter några år så kunde jag inte sluta förrän jag kräktes. Ibland hände det flera gånger i veckan. Jag är underviktig och har ett på tok för lågt BMI, vilket nästan alla i min familj har. Och jag trodde det var bra för min vikt att äta mycket fett och socker, för jag ville ju gå upp! Men jä**ar vad fel jag hade. Man blir trött och slö också av det där konstanta snabbkickandet man får av socker. Dessutom sover man sämre.  Man behöver inte vrål-ändra sitt liv, börja på ny diet eller leva på linser ett år. Det räcker med vettig blandad kost och en minskning på sockerintaget. 

Ok, har aldrig rökt eller någon annan tobaksskit, tränar, äter väldigt hälsosamt utöver chokladen, mkt grönsaker och fullkorn så det är nog inte riktigt lika illa. :P

• Algot 30 juli

Jag har alltid kunnat äta hur mycket godis som helst utan att gå upp i vikt. Trodde inte på dem som sa att det kommer bli skillnad efter att man har fått barn. Men nu sitter jag här... med 10 kg övervikt kvar 2 år efter förlossningen. Flobbig och lat. Fortfarande lika socker beroende men med ett mycket sämre samvete.

Och jo... jag vet, det går att göra nåt åt. Och jag vet hur man göar. Men jag har bara inte orkat p.g.a. en rad anledningar.

Njut medans ni kan brudar!

• JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2010-11-28 11:42:25 följande:
      Ok, har aldrig rökt eller någon annan tobaksskit, tränar, äter väldigt hälsosamt utöver chokladen, mkt grönsaker och fullkorn så det är nog inte riktigt lika illa. :P
    Ja då lever du ju hälsosamt :) Jag gör detsamma just nu. (förutom fullkornen som är döden för min mage). Har slutat med alla nyttiga tillskott med. Vitamintabletter och pulverproteiner. Tog mig i kragen och köpte ordentlig mat istället, varvar mycket olika rätter och faktiskt är det bra mycket billigare att äta nyttigt, tack och lov. Tänker på den där "världens fetaste man", var det i Mexico ha bodde? Där är det bara rika som har råd med frukt. MC donalds och friterad kyckling är det billigaste man kan äta. Därför äter man det. Man ska vara glad man bor i ett vettigt land :)

Cigg och snus har jag än som last dock :/ Förbannat svårt att sluta. Ush

• förlovadflicka

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-28 17:28:21 följande:
    Ja då lever du ju hälsosamt :) Jag gör detsamma just nu. (förutom fullkornen som är döden för min mage). Har slutat med alla nyttiga tillskott med. Vitamintabletter och pulverproteiner. Tog mig i kragen och köpte ordentlig mat istället, varvar mycket olika rätter och faktiskt är det bra mycket billigare att äta nyttigt, tack och lov. Tänker på den där "världens fetaste man", var det i Mexico ha bodde? Där är det bara rika som har råd med frukt. MC donalds och friterad kyckling är det billigaste man kan äta. Därför äter man det. Man ska vara glad man bor i ett vettigt land :) Cigg och snus har jag än som last dock :/ Förbannat svårt att sluta. Ush

Mcdonalds är typ det billigaste man kan äta i halmstad också känns det som oftast när vi ska äta ute XD

• JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2010-11-28 17:43:40 följande:
      Mcdonalds är typ det billigaste man kan äta i halmstad också känns det som oftast när vi ska äta ute XD
    Haha, jo men inte om man jämför med hemlagad mat :P
  • förlovadflicka

JustMeAndMyLove skrev 2010-11-28 17:46:36 följande:
    Haha, jo men inte om man jämför med hemlagad mat :P

Nej, tack och lov :P

• Lev idag

Jag tycker det är så sjuuuuukt tråkigt att laga mat så de gör att jag inte har nån lust att kanske göra nyttig mat. Eller vad man ska säga.
    Jag lagar mat ja, men har kanske inte alltid grönsaker hemma osv.
    Jag gör det som är enkelt bara för att jag måste äta. :P

• JustMeAndMyLove
    Lev idag skrev 2010-11-28 21:32:31 följande:
    Jag tycker det är så sjuuuuukt tråkigt att laga mat så de gör att jag inte har nån lust att kanske göra nyttig mat. Eller vad man ska säga.Jag lagar mat ja, men har kanske inte alltid grönsaker hemma osv.Jag gör det som är enkelt bara för att jag måste äta. :P
    Jag tyckte också det var en pärs att laga mat. Till jag började testa massa nya recept :) Då blev det roligare. Sen har jag och sambon börjat laga mat tillsammans, gärna lite "svårare" grejer som tar lång tid, de blev det jäkligt kul, hehe
Svar på tråden Vi som är normalviktiga godisgrisar!