• metoyou

    Grekland

    Vi ska åka på bröllopsresa i juli och funderar på Grekland. Men vart ska man åka? Vi vill ha god mat och möjligheter till olika upptäcktsfärder. Strand och bad är inte det allra viktigaste då det bara är jag som tycker om sånt. Finns det någon därute som har några tips?

  • Svar på tråden Grekland
  • Emblas Mamma

    Tycker personligen greland är jättemysigt och jättefint.


    God mat och trevligt folk. Finns att göra med båtresor och besöka andra stränder. man kan ju hyra en egen bil också. Dock är trafiken rent ut sagt för jävlig och vi vågade faktisnt inte hyra bil.


    Och sen är frågan om ni tåler hettan, i juli är det ju så man bara knappt kan stå ut i grekland. Vi var där en gång i juli och det var minst 45 grader i skuggan varje dag och rent ut sagt en plåga om man inte låg vid poolen hela dagen.


    Jag skulle rekommendera att åka i slutet av Maj eller slutet av september för bästa resultat.


    Annars är grekland jättetrevligt och härligt. utflykter och äventyr kanske beror på lite vart ni åker också. kolla upp lite på turistbyrån!

  • Vi2alltid

    ett tips är att gå in på kalimera.nu, där står det om alla grekiska turistmål. Kanske skulle det passa med någon ö som tex Samos eller Naxos!

  • Moster Stina

    Vi var på Thassos härom året.
    Den billigaste ön i Grekland. Handlade verkligen allt jättebilligt. Fick jätteportioner av mat för få penningar. Strandgrejer som kan kosta hutlöst, kostade nästan inget alls.

    Mest okända ön för oss kanske, men jättemysig tyckte vi.
    Inte överexponerad på något sätt. Dessutom finns det en massa vandringsleder över hela ön, som skall vara fenommenala. Vi åkte dock i juli, och då var det alldeles för varmt för att tänka sig något sådant!

  • Helena Mikael

    Hej!
    Jag är en van Greklandare, har varit där varje år sen jag var typ 2 år till jag träffade min blivande :)
    Måste säga att Grekland förlorat sin grekiska charm då det är så otroligt turistigt nu för tiden. Ingen bryr sig om turisterna på samma sätt, det står svenska tejer som inkastare på restaurangerna, menyerna är på svenska & bumbibjörnarna spelas på radion...
    Och det är synd för grekland är helt fantastiskt vackert och underbar mat, underbara människor... ja, allt!

    Mitt tips till er, för att få en äkta greklandsupplevelse, är att ni seglar runt.
    Man kan hyra segelbåt en viss tid med skeppare, kock etc....
    Kostar lite mer men det är lätt värt det.
    Då får ni se den äkta grekiska ö-världen (som är oslagbar!) Ni får genuin grekisk mat, ni får det finaste av vatten att bada i, dem lägger till vid dem vackraste ständerna & hamn städerna, dem mysigaste inhämska byarna....
    Jag tror ni kommer få en fantastisk res på detta sätt.

    Lycka till! :)

Svar på tråden Grekland