• Aylas

    Arbetsfördelning i hemmet?

    Igår hade vi ett litet kärleksgnabb om arbetsfördelningen i köket och jag funderade på hur det ser ut i andras hem

    Här är det jag som tar det mesta ansvaret för hemmet, och han för bilen. Mycket beror på att jag tar ansvaret och att han tycker det är rätt skönt att slippa - precis som jag tycker det är skönt att slippa bilen.

    Så - hur ser det ut hos dej och hur löser ni gnabbet som uppstår?

  • Svar på tråden Arbetsfördelning i hemmet?
  • JustMeAndMyLove
    turbovampyria skrev 2010-11-19 21:47:12 följande:
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-19 21:24:58 följande: Det är lite så mellan mb och mig också. Han kan börja städa i garderoben när jag anser att man först tar hand om det synliga, exempelvis köket, hallen och vardagsrummet, och sen börjar med resten. Det kan jag bli lite tokig på för jag förstår det inte. Ingen gäst eller besökare går väl in i klädgarderoben eller ett stängt sovrum.
    Ja men exakt så äre. Hon kan skrubba ugnen i tre timmar, vara helt slut och då står det fortfarande disk och skräp överallt i köket :P
  • Trucker

    Hos oss blir det mannen som får dra det stora lasset. Oftast är det han som städar, tvättar, fyller diskmaskinen, klipper gräset mm. Det brukar vara jag som handlar mat och alla andra grejor till hemmet.


    Vi är båda lastbilschauförer men han kör är hemma och kommer hem varje kväll medans jag drar till Stockholm (bor i skåne) två gånger i veckan så det har helt enkelt blivit så här.
    När jag är ledig försöker jag hjälpa till så gott jag kan med det han inte hunnit med.


    Det har funkat bra än så länge.

  • Karamellen
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-19 21:24:58 följande:
    Är det bara vi som har vå helt olika sätt att städa på också? Min sambo kan gå igång och skrubba skåpsluckor och väggar eller ugnen trots att det är stökigt på golv och bord osv. Vilket gör mig alldeles galen, hehe. Jag tycker man städar så det ser bar ut först SEN kan man ta tag i extragrejer :P
    *asg*

    Påminner om när vi bodde i vår tvåa och skulle få besök ganska snart. Hemmet ser ut som hej kom och hjälp mig och sambon säger "jag tar hallen så tar du köket"
    Sagt och gjort, jag röjer så snabbt jag bara kan osv, när jag är klar tittar jag ut i hallen där min sambo sitter på golvet och har dragit ut HELA hallgarderoben för att börja städa där!



    Men hallå, liksom! När man har bråttom och behöver röja det värsta snabbt, då kastar man ju in saker i garderoben, inte drar man ut allt i hallen för att börja sortera!


  • JustMeAndMyLove
    Karamellen skrev 2010-11-19 22:09:43 följande:
    *asg* Påminner om när vi bodde i vår tvåa och skulle få besök ganska snart. Hemmet ser ut som hej kom och hjälp mig och sambon säger "jag tar hallen så tar du köket"Sagt och gjort, jag röjer så snabbt jag bara kan osv, när jag är klar tittar jag ut i hallen där min sambo sitter på golvet och har dragit ut HELA hallgarderoben för att börja städa där! Men hallå, liksom! När man har bråttom och behöver röja det värsta snabbt, då kastar man ju in saker i garderoben, inte drar man ut allt i hallen för att börja sortera!
    Hahaha! Gud vad jag känner igen mig :P
    Trodde jag skulle bli GALEN när vi flyttade och skulle gå igenom förrådet:

    "Oh, den här dagboken!" Sen satte hon sig och läste en stund :P Eller så hittade hon en liten kartong med krimskrams hon noggrant skulle kolla igenom trots att hon viste att hon ville behållla allt :P

  • Myjoy

     


    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-19 22:32:22 följande:
    Hahaha! Gud vad jag känner igen mig :PTrodde jag skulle bli GALEN när vi flyttade och skulle gå igenom förrådet: "Oh, den här dagboken!" Sen satte hon sig och läste en stund :P Eller så hittade hon en liten kartong med krimskrams hon noggrant skulle kolla igenom trots att hon viste att hon ville behållla allt :P

    HAHAHA.. ja vissa kan helt enkelt inte prioritera XD

  • TheD

    Vi båda lagar mat men han städar mer,han kan lätt dammsuga 5 gånger dagen :) Vi båda tvättar, har diskmaskin och där är det inget att bråka om... Det fungerar smidigt och bra :D

  • JustMeAndMyLove
    TheD skrev 2010-11-20 12:45:42 följande:
    Vi båda lagar mat men han städar mer,han kan lätt dammsuga 5 gånger dagen :) Vi båda tvättar, har diskmaskin och där är det inget att bråka om... Det fungerar smidigt och bra :D
    Ja, varför bråkar vi här hemma än trots att vi har diskmaskin! Det är så himla löjligt och det hände senast igår. 

    Vi sm bott ihop utan diskmaskin borde uppskatta det extra mycket, men det verkar som om man snabbt blir bortskämd!

  • anne på grönkulla

    Vi delar på det mesta, jag går sist på morgnarna och brukar bädda, sen delar vi på matlagning, städning och disk. Han plockar mer med tekniska grejer (är envisare med sånt) och jag tvättar mer, tror jag. Vi hjälps dock åt aller turas om att ta hand om tvätt.

    Men vi bor i lägenhet och har inga barn och ingen bil, så det begränsar ju mängden och sorten av sysslor.

    Jag kan tycka att huvudsaken är att man lägger ungefär lika mycket tid resp har lika mycket egen tid eller tid till annat. Och att det som är riktigt tråkigt inte alltid är samma persons jobb (men ofta har man ju olika "värsta/tråkigaste" grej så det hjälper ju).

  • Karamellen
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-20 13:43:49 följande:
    Ja, varför bråkar vi här hemma än trots att vi har diskmaskin! Det är så himla löjligt och det hände senast igår.  Vi sm bott ihop utan diskmaskin borde uppskatta det extra mycket, men det verkar som om man snabbt blir bortskämd!
    Haha, kan bara instämma

    Herregud, då vi fick dottern och amning tjorvade. Hej och hå vilket jobb det var med dessa förbannade nappflaskor som ständigt skulle (hand)diskas! Och så fick vi diskmaskin! UNDERBART!
    Och häromdagen muttrade vi nog både jag och sambon om vem som skulle behöva ta itu med det otrooooligt jobbiga momentet att plocka ur den!
    *skäms lite*


  • JustMeAndMyLove
    Karamellen skrev 2010-11-20 15:45:01 följande:
    Haha, kan bara instämma Herregud, då vi fick dottern och amning tjorvade. Hej och hå vilket jobb det var med dessa förbannade nappflaskor som ständigt skulle (hand)diskas! Och så fick vi diskmaskin! UNDERBART!Och häromdagen muttrade vi nog både jag och sambon om vem som skulle behöva ta itu med det otrooooligt jobbiga momentet att plocka ur den! *skäms lite*
    Ja det är egentligen helt sjukt att man klagar på att behöver plocka i och ur en maskins om diskar ÅT än :P
  • mattiasFästmö

    Min man diskar och lagar all mat. Diskar gör han för att han inte tycker att jag gör det ordentligt, och jag är glad att jag slipper, och maten har mest blivit så med tiden. han har dendär matlagnings-genen som jag saknar, och sen så har det bara fortsatt så. Jag tar ut alla sopor och sköter det mesta av vardagsstädningen, men när vi storstädar så gör vi det tillsammans såklart. Han har koll på allt det tekniska och jag har koll på ekonomin och alla viktiga papper. vi har en ganska jämn uppdelning tycker jag

  • Sebastiána

    Min sambo dammsuger, lagar den mesta maten, fixar med bilen och tvättar. Jag lagar mat ibland och städar toaletterna. Min sambo var van att göra allt eftersom han varit ensamförälder i fem år innan vi träffades.

  • missenigma

    Eftersom min sambo jobbar med att diska på sitt jobb, så blir det lite naturligt att han slipper den biten hemma. Då tar jag hand om disken och han om själva matlagningen, eftersom han gillar det, och det är något annat än det han normalt sett gör. Sedan det här med den övriga städningen tar vi som det faller sig. Vi vill inte styra upp det FÖR mycket, utan det blir mer ett outtalat smidigt samarbete istället. Och när vi tröttnar efter en stund tar vi en brake, sen ser vi vad som är kvar och nödvändigt. Vi är nog ganska självgående tror jag, vilket är väldigt skönt. Egentligen ganska konstigt att det är så, eftersom vi bara bott ihop i 1 år, efter att vi båda har bott i singelliv i 12 resp. 18 år innan... :)


     

  • pyret och snöflingan
    missenigma skrev 2010-11-21 23:59:04 följande:

    Eftersom min sambo jobbar med att diska på sitt jobb, så blir det lite naturligt att han slipper den biten hemma. Då tar jag hand om disken och han om själva matlagningen, eftersom han gillar det, och det är något annat än det han normalt sett gör. Sedan det här med den övriga städningen tar vi som det faller sig. Vi vill inte styra upp det FÖR mycket, utan det blir mer ett outtalat smidigt samarbete istället. Och när vi tröttnar efter en stund tar vi en brake, sen ser vi vad som är kvar och nödvändigt. Vi är nog ganska självgående tror jag, vilket är väldigt skönt. Egentligen ganska konstigt att det är så, eftersom vi bara bott ihop i 1 år, efter att vi båda har bott i singelliv i 12 resp. 18 år innan... :)


     


    Hej !
    Min fästman lagar mat och jag diskar för det mesta. Jag och han delar på dammsugningen varannan gång och jag tvättar för det mesta men han hänger upp tvätten här hemma och viker tvätten och lägger in den i garderoben. Ska tilläggas att han jobbar som byggarbetare hela dagarna och sen extrajobb ibland på kvällarna också som byggare, så jag brukar väl göra mera de kvällarna han kommer hem senare än vanligt. Handlar väl mer om fingertoppkänsla. Men jag lagar aldrig mat, för det är han bäst på. Vi har iofs inte bott ihop så länge och aldrig har vi heller bråkat om nåt, han är väldigt lätt att ha och göra med. Vi har varit i hop sen maj 2010 men bott ihop sen semptember men det har fallit sig naturligt om vem som gör vad.
    Han har aldrig haft ett förhållande innan mig så det finns inga "mallar" som han kan jämföra mig med, så det är väldigt bra.
    Jag tror att det handlar om att kommunicera och att lyssna på varandra.
    Lycka till!
  • 1700tal

    Men hallåååå, vadå typ "jag tar hemmet och han tar bilen" som några har antytt??? Asgarv! Har ni provat att byta sysslor nångång? Vet ni vad det innebär att "ta hand" om bilen?

    Jag vet, för jag tar hand om min bil och sambon tar hand om sin...

    1. Tanka... I gång/vecka? Vad tar det, 3 min?

    2. Tvätta bilen... Låt säga 1 gång/mån (ok, vet att "de" säger att man ska göra det oftare men seriöst, hur många gör det?). För hand - 15 min. I automat - 5 min. I MÅNADEN!

    3. Byta däck... 2 ggr/år. 30 min per gång (om man inte lämnar in den på verkstad förstås..) OM ÅRET!

    4. Byta vindrutetorkare... Typ, 3 ggr per år om man tar i? 1,5 minut/byte.. Hm..

    5. Service... Köra bilen till verkstan och vänta till de är klara...

    *Fniss"

    Det är som författaren Gunilla Bergenstens upptäckt i boken "Familjens projektledare säger upp sig". När det går upp för henne vad det egentligen innebär att "sköta underhållet av filtret av köksfläkten", något som hittills varit motsvarande uppvägande av hennes skötsel av all tvätt... Tills hon en dag måste göra det själv! Och inser att den skötseln består av:

    1. Plocka ner gallret o filtret. 20 sek.

    2. Stoppa filtret i diskmaskinen. 10 sek.

    3. Sätta på diskmaskinen. 5 sek..

    4. Ta ur filtret ur diskmaskinen. 5 sek.

    5. Sätte tillbaka filtret och gallret. 20 sek.

    4 gånger per år... Generöst räknat. Rättvist motsvarat 1 års skötsel av hela familjens tvätt.

  • JustMeAndMyLove
    1700tal skrev 2010-12-10 15:22:27 följande:
    Men hallåååå, vadå typ "jag tar hemmet och han tar bilen" som några har antytt??? Asgarv! Har ni provat att byta sysslor nångång? Vet ni vad det innebär att "ta hand" om bilen?

    Jag vet, för jag tar hand om min bil och sambon tar hand om sin...

    1. Tanka... I gång/vecka? Vad tar det, 3 min?

    2. Tvätta bilen... Låt säga 1 gång/mån (ok, vet att "de" säger att man ska göra det oftare men seriöst, hur många gör det?). För hand - 15 min. I automat - 5 min. I MÅNADEN!

    3. Byta däck... 2 ggr/år. 30 min per gång (om man inte lämnar in den på verkstad förstås..) OM ÅRET!

    4. Byta vindrutetorkare... Typ, 3 ggr per år om man tar i? 1,5 minut/byte.. Hm..

    5. Service... Köra bilen till verkstan och vänta till de är klara...

    Med två gamla bilar innebär det att ligger under bilen i snöslask, bli genomblöt och frusen, flera dagar i rad i minusgrader, slå knogarna blodig, få oljerester i ansiktet och rostflingor håret. Om och om och om igen år ut och år in. Göra egna verktyg då man inte har råd/tid att köpa de riktiga. Svettsa och få brännblåsor där det hinner brinna genom kläderna. Dessutom en konstant stress över vad som kommer rasa av nästa gång och om det gör det på E6an eller hemma på gården.
    Jag tar hand om bilarna! Det är jobb som bara den. Men då byter jag och lagar allt själv. ;)

    Sen har jag börjat på ett nytt jobb så just nu kan jag inte stå eller sitta efter jobbet utan slänger i mig maten hon gjort och lägger mig sen i sängen tills det är dags att jobba igen.  
    Så just nu är fördelningen enkel:

    Hon sköter allt i hushållet plus djuren (jag hjälper till när jag orkar, främst med hönsen) 
    Jag jobbar och lagar bilarna

    Bild: Jag byter startmotor med bruten fot ;)   

  • wiii

    Sambon brukar stå för matlagningen, jag hjälper bara till att skära grönsaker för det hatar han :P
    Bilen är mitt ansvar eftersom att bara jag har körkort än så länge.
    Han brukar städa köket,  och resten brukar jag ta.
    Handla mat gör vi tillsammans oftast, och tvätta gör antingen jag eller vi tillsammans, när vi bodde i lägehet och det skulle släpas i trappor gjorde vi det alltid tillsammans, nu är det lite lättare för en ensam att göra det.
    När tekniken krånglar fixar sambon, men renoveringsprojekt är vi alltid involverade i båda två.

    Vi gnabbas aldrig om sånt, men ibland kan sambon vara lite orolig för att jag ska tycka att jag gör för mycket så då blir det lite prat.

Svar på tråden Arbetsfördelning i hemmet?