• Lev idag

    Välja datum

    Jag har funderat på en sak. Nu är vi inte i det stadiet (ännu) att vi ska bestämma ett datum för bröllop.
    Men jag funderade på hur man kommer fram till rätt datum?
    Vad var det som gjorde att ni bestämde just det datumet ni ska gifta er på?
    Och vilka veckordagar är vanligast på sommaren att man väljer att gifta sig på?
    Går man efter veckordagar, tex att man tänker på att folk jobbar och då lägger det på en fredag eller lördag?
    Eller hur har ni tänkt? :)

  • Svar på tråden Välja datum
  • turbovampyria

    Vi förlovade oss 12mars 2008 och ska gifta oss 20aug 2011. När vi i år bestämde oss för att det var dags att gifta oss så tänkte vi inte och diskuterade vi inte datum så mycket. En dag fick jag bara upp ett datum i huvudet och det var 20aug. Jag kollade upp datumet och det var en lördag. Helt perfekt!! Jag litar på mina instinkter så vi bokade den dagen.

  • c4trin

    Vi valde att vi skulle gifta oss någon gång i slutet av maj eller början av juni.


    Vi hade redan en lokal som vi ville vara i så vi ringde dit och hörde när den var ledig, eftersom den har många bokningar. Fick förslag på 3 datum i maj och juni så valde vi faktiskt därefter. Blev 4 juni! =)


    Man brukar alltid gifta sig på en lördag oavsätt om det är sommar eller inte. M2B jobbar som kock på en catering som har mycket bröllop, och det har aldrig varit så att det varit ett bröllop som inte var på en lördag.


    Men de e klart, har man en speciall datum man verkligen vill ha så väljer man kanske den istället!

  • BlackWIngedAngel
    Thinkerbelle skrev 2010-11-18 19:25:47 följande:
    Jag hadde en litt annan approach: ville gifta mig når syrinena blomstrar:) sedanjeg elskar syriner:) bestemte først 11.juni, men så passade inte det for min blivande mann och hans jobb,så da blev det midtsommardagen:)
    Var bor ni någonstans? För där jag bor så har syrenerna blommat ut till midsommar?
  • BlackWIngedAngel
    Lev idag skrev 2010-11-18 19:48:10 följande:
      Jo jag vet att det är lååååång tid!Men jag kommer iaf få det jag vill även om jag får vänta på det.Karln måste förbereda sig i hundra år på nåt sånt här.. :) haha
    Lite mer tid ger mer utrymme att planera. ;) Vi gifter oss också 2012. Vi vill ha sommarbröllop och lördag känns givet.

    Även om det är sommar så är det ju inte alla som har semester samma vecka och då känns lördag lättast, oavsett vilken tid på året det är.

  • Lev idag

     


    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-20 16:27:34 följande:
    Lite mer tid ger mer utrymme att planera. ;) Vi gifter oss också 2012. Vi vill ha sommarbröllop och lördag känns givet. Även om det är sommar så är det ju inte alla som har semester samma vecka och då känns lördag lättast, oavsett vilken tid på året det är.

    Det är sant, alla har ju faktiskt kanske inte tänkt att ha semester just då.
    Så då är det väl ganska bra med lördag.

    Jag tänker och gruvar. Så får vi se hur det blir.
    Ska diskutera det med mannen inom en snar framtid.
    Men sommaren blir det iaf! :D

  • Joffan

    Älsklingen kommer från Sverige och själv är jag från Finland. Vi kommer att gifta oss i Sverige eftersom hanns mormor och morfar är gamla och kanske inte hade orkat resa. våra gäster kommer från 5 olika länder och typ 20 olika städer... Så lördag var given då hinner de som inte har semester flyga till Göteborg på fredag kväll. På sommaren är många lediga och då har de kanske oxo lättar att kunna resa utomlands.


     


    Sedan så har älsklingens mamma ridskola och sommaren är högsesong så vi bestämde oss för att gifta oss 1 vecka efter att ridskolans termin tar slut. 18 juni blev det. Verkar som ett bra val då alla hitills har sagt att de kommer, är väldigt rörd eftersom jag nog hade förstått ifall de inte varit berädda att resa så långt.


     


    Hade vi strunttat i alla andra hade vi nog valt 8 april. 8 oktober 2008 blev vi ihop, 8 april 2009 förlovade vi oss och 8 april 2010 föddes vår dotter...  

  • rowan

    En väldigt bra och viktig fråga.


    Vi gifter oss i m2b's hemland, därför kommer gäster från min sida att behöva resa. Förhoppningsvis gör de det till årets semester, så de kommer några dagar tidigare och stannar lite efter. Hur som helst, eftersom många behöver resa försöker vi lägga datumet på en tid då folk har möjlighet att ta ledigt en längre tid.


    Det blir ju typ juli. Problemet med det är att vi också vill ha utpmhusbröllop. Och jag blir SJUK av att vara utomhus i juli där, när solen steker.


    Ja, hur ska vi göra? Lägga bröllopet när det passar oss (svalare, lugnare) och så får de komma som kan? Faktiskt är inte hela livet/äktenskapet beroende av den "perfekta" festen! Vi kanske får räkna med att inte alla kommer. Vad säger ni??

  • GnuGS
    rowan skrev 2010-11-21 00:38:19 följande:
    gäster från min sida att behöva resa. Förhoppningsvis gör de det till årets semester, så de kommer några dagar tidigare och stannar lite efter. Hur som helst, eftersom många behöver resa försöker vi lägga datumet på en tid då folk har möjlighet att ta ledigt en längre tid. Det blir ju typ juli. Problemet med det är att vi också vill ha utpmhusbröllop. Och jag blir SJUK av att vara utomhus i juli där, när solen steker. Ja, hur ska vi göra?
    Mnja, om detta är inom Europa och era gäster ska resa från Sverige räcker det väl om de behöver ta ut några få semesterdagar? Då borde en helg under våren eller försommaren funka?

    Kolla efter en helg som 3-6 juni. Då räcker det med att ta några få semesterdagar för att få en relativt lång resa!


    Min syster gifte sig i Rom i april och det kom ganska många gäster som tog några extra dagar för semester - mycket trevligt.

  • S2011

    vi har valt den 30 juli 2011.


    vi förlovade oss 28 juni 2010 och ville ha bröllopet ett år bort.


    i juni gifter sig bm's syster och augusti kan jag inte tänka mig. eftersom vi vill ha ett sommarbröllop så var det juli kvar. vi ville gärna ha sen juli av den krassa anledningen att man hinner få en lön till. 23e gick bort eftersom min bm fyller år den 22a och vi tycker han ska få ha sin födelsedag "i fred". kvar: 30 juli. bokat: 30 juli.


    det var heller aldrig prat om annat än lördagar, detta eftersom min släkt bor 70 mil bort och måste resa till bröllopet. om bröllopet då ligger en lördag så tror vi att det blir enklast för de tillresande, samtidigt som man får chans att träffas lite mer.


     

  • jompen
    rowan skrev 2010-11-21 00:38:19 följande:
    En väldigt bra och viktig fråga. Vi gifter oss i m2b's hemland, därför kommer gäster från min sida att behöva resa. Förhoppningsvis gör de det till årets semester, så de kommer några dagar tidigare och stannar lite efter. Hur som helst, eftersom många behöver resa försöker vi lägga datumet på en tid då folk har möjlighet att ta ledigt en längre tid. Det blir ju typ juli. Problemet med det är att vi också vill ha utpmhusbröllop. Och jag blir SJUK av att vara utomhus i juli där, när solen steker. Ja, hur ska vi göra? Lägga bröllopet när det passar oss (svalare, lugnare) och så får de komma som kan? Faktiskt är inte hela livet/äktenskapet beroende av den "perfekta" festen! Vi kanske får räkna med att inte alla kommer. Vad säger ni??
    Synd om du ska flyta bort på ditt eget bröllop :S

    Jag skulle nog kunna tänka mig att om ni bara meddelar datum i tid så kan folk nog tänka sig att spara en semestervecka för att kunna komma på ert bröllop :)

  • litet hemligt bröllop

    vi valde vår dag för att vi skulle kunna samla familjerna utan att de skulle ana något och därför blev det när vi skulle ha kalas för oss båda eftersom vi fyller tätt :) Så den 11 dec vankas det hemligt bröllop :)

  • Wedding bells

    Vi tänkte efter vad vi trodde familjerna skulle göra under sommaren, föräldrars semester och syskons sommar laner och tog ett datum som vi hoppas ska funka. Finns inte värme i lokalen och att den var uppbokad nån helg så det styrde också. Hade helst velat ha försommar bröllop när det är som vakrast men det spelar väl inte så stor roll att det blev senare heller.

  • Mumseli
    Jossis81 skrev 2010-11-18 17:16:44 följande:

    För oss va d självklart att det blev lördag...Sen har folk alltid så fullt upp mitt i sommaren, så därför blev d 6 augusti. Å så hoppas ja på lika bra väder som d brukar va i Augusti :)


    Tänkte precis som ni och därför har vi också valt 6 augusti...
    jag är lärare och då ville jag ha det innan skolan börjar igen så att man hinner planera och fixa ordentligt utan stress :))
  • FelizLane
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-20 16:21:26 följande:

     


    Var bor ni någonstans? För där jag bor så har syrenerna blommat ut till midsommar?

     


    Här blommar dom till skolavslutningen och har nästan blommat över till midsommar.
  • JoR

    Vi blev ihop 24 december 2007, förlovade oss den 24 december 2008. När vi hade förlovat oss började vi prata om datum, och kom ganska snabbt fram till att vi ville ha ett sommarbröllop. Då passade ju 24 juni bra då det var 6 månader efter "vårt" datum. Dä hade vi att välja på fredagen den 24 juni 2011 eller lördagen den 24 juni 2017. Då 2017 kändes lite långt bort, så blev 2011 vårt preliminära datum. Men, för två år sen kom vi på att fredagen den 24 juni innebär midsommar, dvs regn! :P Dessutom så har vi ganska många i vår bekantskapskrets som är väldigt traditionsbundna när det gäller midsommarafton, och då antagligen skulle tacka nej. Dessutom så vill inte vi dela vår bröllopsdag med midsommarafton vart och vartannat år. När det sen visade sig att stället som vi ska ha festen på inte har öppet över midsommar, så var saken klar. Det blev lördagen innan istället, dvs lördagen den 18 juni 2011!

  • Nali

    Här blev det nyårsafton och det var en fredag så sagt och gjort blev det bröllop då och inte en lördag...

  • Fossing77

    Jag friade till min sambo 29 maj 2010 och han fick välja datum eftersom jag "snodde" frieriet från honom. ;) Han funderade ett tag och kom sedan på att 11-11-11 ju är ett roligt datum. Det råkade vara en fredag, men det spelade ingen roll. Så blev det. :)

  • Thinkerbelle

    Hei, og beklager mitt trege svar. Jeg var nok litt upresis: jeg ØNSKET å gifte meg når syrinene blomstret (11.juni) men det passet ikke for min blivande mann i forhold til jobb, og dermed valgte vi midtsommer istedet. Da er det nok ingen syriner igjen desverre:(

Svar på tråden Välja datum