• lemfi

    Kuväravgift

    Har en liten undran, om man tar kuväravgift på 250 kr/pers, ska det vara fri bar då sen på kvällen? Känns nästan som det, men är lite kluven. Hur skulle ni ha gjort, vi beräknar ca 60 gäster?

  • Svar på tråden Kuväravgift
  • jompen

    Hm... vi tänkte ha en kuvertavgift på 250 eller 300 kr, dricka till maten och sedan till självkostnadspris = ca 10 kr för en öl eller ett glas vin. Det är det enda sättet att ha råd för oss. Men det kommer vara specificerat på inbjudan, så de som tycker det är snålt kan ju i så fall avstå från att komma (och inga hard feelings från vår sida för det, vi har full förståelse för det). Detta istället för bröllopspresenter förstås, på så vis blir ju själva bröllopet persenten.

  • Ezna
    nsdtr skrev 2010-11-15 16:36:18 följande:
    Är det kuvertavgift så räknar man som gäst med att allt ingår under hela bröllopet ink,,dricka under kvällen, jag skulle göra det,, min svägerska va på ett sånt bröllop där de fick betala en valfri summa till ett konto o sen skulle brudparet stå för en riktigt rolig fest,, de fick 1 glas vin till maten, resten fick de betala för i baren o det va väldigt många som tyckte det va riktigt dåligt o snålt, sjävl skulle jag inte ta en avgift o sedan begära att de ska betala ännu mer för drickan
    Det beror ju på hur man skriver!!! Om man ska ha bar till självkostnadspris så måste det ju stå i inbjudan! Om det inte står så räknar man som gäst att allt ingår!!

    Valfri summa låter knasigt... jag skulle inte uppskatta att få en sån inbjudan!! 
    Mkt bättre med en bestämd summa isf.. Tycker jag!


    Vi hade kuvertavgift, vi bjöd på all dricka de ville ha under hela middagen, från det att de kom till lokalen, fram till själva festen! Efter det hade vi bar till självkostnadspris.. dock ingen regel utan undantag! Såklart att det blev lite si så där med det... jag å min man bjöd en massa å så.. Men det funkade superbra! Och ALLA var nörjda!
    Men så blev det ingen SUPAR fest heller

  • Boxiebride

    Vi har resonerat så att vi vill ha en stor och rolig fest för så många av våra vänner och släktingar som möjligt. För att vi ska kunna bjuda in alla dessa personer att dela vår dag så tar vi ut en kuvertavgift istället för presenter. 

    Jag har varit på 6 bröllop på senaste 1,5 året och det har varit kuvertavgift på de flesta. (Sen har det varit andra som har föräldrar med MYCKET pengar som jag gissar har gått in och betalt för hela kalaset på vissa andra bröllop) 

    Jag tycker det är helt naturligt att ta ut en avgift istället för att förvänta sig presenter. Om vi skulle stå för hela kalaset ur egen ficka skulle vi antingen få skala ned festen otroligt mycket i antalet gäster och festligheter eller spara under mycket längre tid. Men för oss är det viktigare att vi kan bjuda in alla de som vi vill ska vara med och fira vår dag. De som inte vill betala kan helt enkelt tacka nej till inbjudan, men alla våra vänner är helt inne på samma våglängd som vi. 

    När vi räknar med maten och drycken så är det ju allt från bubbel till brudskål med tillhörande tilltugg, förrätt, varmrätt, vin/öl till maten, efterrätt, tårta, kaffe med avec och sen vickning på natten. Så visst blir det ganska mycket i slutändan.

    Vi kommer även att ha en bar med självkostnadspris efteråt och självklart kommer info om det att stå i inbjudan. Men med självkostnadspris menar jag verkligen det, alltså typ 10-20 kr för vin och öl.

  • BlackWIngedAngel
    Ezna skrev 2010-11-15 16:22:36 följande:
    Det där med fri bar brukar inte vara att rekommendera... särskilt inte på bröllop!!
    Det beror ju på vilken umgängeskrets man har. Jag skulle personligen inte känna någon oro över att ha öppen bar, och särskilt inte på bröllop! Vad jag menar är att jag är uppvuxen med att stora högtider inte är fyllefester och bröllop är definitivt inte en fyllefest! Har man däremot en umgängeskrets där man vet att det kan bli ett problem så får man väl tänka annorlunda. Då kanske det är bättre att ta betalt för spriten än för maten!? 
  • Tove Och Anders

    Vi har beräknat 935:- per kuvert vi blir ca: 60 - 70 pers och då ingår exakt allt, till och med snacks i baren. Jag tycker att om man bjuder till bröllop så ska gästerna ha det bra och det är ju ändå dom man vill fira denna underbara dag med :o)

  • passionsblomman

     


    Tove Och Anders skrev 2010-11-24 18:00:01 följande:
    Vi har beräknat 935:- per kuvert vi blir ca: 60 - 70 pers och då ingår exakt allt, till och med snacks i baren. Jag tycker att om man bjuder till bröllop så ska gästerna ha det bra och det är ju ändå dom man vill fira denna underbara dag med :o)

    Menar du att era gäster kommer att betala 935 kr /person? För på ett par så blir det ju närmare 2000 spänn då.

  • Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2010-11-24 18:19:54 följande:
      Menar du att era gäster kommer att betala 935 kr /person? För på ett par så blir det ju närmare 2000 spänn då.
    haha dom kanske har en rika släktingar och vänner :)
  • Optimia

     


    Tove Och Anders skrev 2010-11-24 18:00:01 följande:
    Vi har beräknat 935:- per kuvert vi blir ca: 60 - 70 pers och då ingår exakt allt, till och med snacks i baren. Jag tycker att om man bjuder till bröllop så ska gästerna ha det bra och det är ju ändå dom man vill fira denna underbara dag med :o)

    Ska ni verkligen ta 935:- per person för att folk ska få komma på ert bröllop? Det tycker jag är FÖR MYCKET pengar, speciellt som många köper nya kläder, vissa är tvungna att åka en bit (=bo på hotell) osv. Det blir ju en jättedyr dag för era gäster om de ska betala ca 2000 kr/par för att få vara med på en fest där ni bestämt maten, vinet, musiken, osv.

    Jag tycker att en kuvertavgift inte ska stå för HELA festen, utan enbart vara en subvention + dryck även efter festen ska ingå i paketet.

    Nu blir någon säkert sur, men jag tycker inte att man som brudpar kan förvänta sig att gästerna ska betala precis allt på bröllopet. Delta i kostnaderna, ja okej, men brudparet ska ändå lägga pengar själva också. Jag tycker det känns lite konstigt om brudparet inte "behöver" betala något för en fest de själva planerar och ordnar, utan räknar med att gästerna står för hela kostnaden.

    Har aldrig blivit bjuden på ett bröllop med kuvertavgift, men jag tycker att max 300-350 kr/person är rimligt, och att kuvertavgiften för barn får vara max 100-150 kr. (Gäster som inte dricker alkohol bör också ha lägre kuvertavgift tycker jag; varför ska nykterister sponsra alkoholen för övriga gäster?)

  • JustMeAndMyLove

    Jag skulle i ditt fall inte ha helt fri bar men servera öl, cider och vin för kanske en 10kr st.
    Mest för att det inte ska supas hejdlöst och också så folk inte lämnar en massa småslattar överallt :)


    250 kr som kuvertavgift tycker jag är alldeles lagom för en middag och alkohol till middagen plus kanske en välkomstdrink. För ett par blir det bara 500kr och det är ungefär vad jag själv skulle ha lagt på en bröllopspresent. De flesta brukar avsäga sig presenter när de tar kuvertavgift, kan vara bra att göra det i inbjudan :)


    Vi tar ingen kuvertavgift, men då lagar vi också maten själva och ska ha 10kr/bar. Vi kommer dock önska oss pengar till resan eller saker som är bra att ha när man reser etc. så det är ju egentligen lite samma sak förutom att folk får välja själv om de vill ge pengar eller nått helt annat.

  • nsdtr

    allvarligt???? ska gästerna betala över 900 kr st för att gå på erat bröllop??? Jag skulle aldrig gå om jag som gäst va tvungen att betala så mycket pengar,,skulle som bröllopspar heller aldrig drömma om att ta så mycket betalt,,,då skulle jag hellre vänta med att gifta mig tills jag hade råd...

  • Sörön10

    Men menar hon verkligen att de ska ta så mycket i avgift, eller menar hon att det helt enkelt kostar så?? (Tove och Anders alltså).


    Jag är kluven till avgiftens vara eller icke vara, men om den ska finnas så tycker jag inte den får vara för hög! Hellre låg och betalbar! Då känner man inte att man betalar för en massa sprit man inte dricker, tex! 


     


     


  • Nali

    Min åsikt är att när man bjuder till bröllop så bjuder man också. Det är vi som valt att gifta oss och får också se till att göra en fin kväll för våra gäster och betala för det, visst självkostnadsbar är väl ok kan jag tycka eftersom vissa inte dricker alkohol men det kommer vi inte ha. Som någon skrev innan så kostar kläder till bröllop, resan och kanske hotell för gäster, några kanske tar ledigt från sina jobb, ordnar hundvakt osv.

  • passionsblomman

     


    Tove Och Anders skrev 2010-11-24 18:00:01 följande:
    Vi har beräknat 935:- per kuvert vi blir ca: 60 - 70 pers och då ingår exakt allt, till och med snacks i baren. Jag tycker att om man bjuder till bröllop så ska gästerna ha det bra och det är ju ändå dom man vill fira denna underbara dag med :o)

    Eller är det här vad varje kuvert är beräknat att kosta ER? För tråden handlar ju om vad man tänkt ta för avgift av gästerna. *förvirrad*

  • Boxiebride

    Allt beror ju på vilken nivå man vill och kan lägga arrangemanget på. Vissa tycker det är hutlöst att ens tänka tanken att ta ut en avgift andra - inkl. jag och min sambo - är av den åsikten att det är självklart att man kan ta ut en avgift. Och visst, de personer som är nykterister kommer att få betala en lägre avgift än de som dricker alkohol.

    Vi kommer troligen att ta ut 400kr per person men det kommer förmodligen ändå inte att täcka alla mat-och-dryck kostnader, men för oss är 400kr smärtgränsen. Om vi vid närmare genomgång av matkostnaden tror att vi kan hålla nere kostnaden så kommer vi att ta en lägre avgift.

    Visst är det många kostnader för gäster såsom kläder etc. men om man vänder på det och säger att hur ofta får man en kanonkväll ute på krogen med trerättersmiddag och dryck för under 400 kronor? :)

    Sen kan väl sägas att vi trots att vi tar ut en kuvertavgift har en budget på 30000- 40000 kronor för alla övriga kostnader och då har vi inte ens räknat med en bröllopsresa. Så för oss kommer det att bli mycket pengar som ska ut. Fast viktigast är väl ändå att alla gör ju en sån fest som man vill ha själv. Samt att alla känner väl sina gäster bäst själv :)

  • Nali

    30-40000 är enligt andra här på bt en lite mindre budget :-O

  • Emblas Mamma
    Nali skrev 2010-11-25 21:02:04 följande:
    30-40000 är enligt andra här på bt en lite mindre budget :-O
    det beror väl också på! har man kanonjobb så är det kanske lite pengar, är man studerande är det SKITMYCKET pengar.. tänk på det!
  • Nali

     


    Emblas Mamma skrev 2010-11-25 21:04:37 följande:
    det beror väl också på! har man kanonjobb så är det kanske lite pengar, är man studerande är det SKITMYCKET pengar.. tänk på det!

    Jag tycker det är mycket pengar, ramlade in i en tråd för de med liten budget, men här ligger budgetarna på mellan 30-50000 och då tycker en del att det är en liten budget. Det tycker inte jag, tycker det är en hel del pengar att röra sig med, men allt är väl relativt.

  • JustMeAndMyLove
    Nali skrev 2010-11-25 21:50:52 följande:
      Jag tycker det är mycket pengar, ramlade in i en tråd för de med liten budget, men här ligger budgetarna på mellan 30-50000 och då tycker en del att det är en liten budget. Det tycker inte jag, tycker det är en hel del pengar att röra sig med, men allt är väl relativt.
    Jag tycker det beror på om man verkligen räknar med allt och vad man ska göra.

    30.000 kr är inte så mycket om man ska ha två ringar, hyra festkläder, bjuda på mat, lokalhyra, kanske nån musikanläggning och alkohol. Vill man dessutom fixa hår och smink hos någon och ha en proffsfotograf. Ja, då blir det tajt även om man är ekonomisk.


    Men kan man ha festen hemma eller hos nån man känner, gör maten själv och har någon som kan hjälpa än med smink, hår och fotografier, då är ju 30.000 kr plötsligt jättemycket :)


     

Svar på tråden Kuväravgift