• Lyckliga Tettan

Hur gör man minglet innan middagen extra trevligt?

Varit på tre bröllop innan och skaffat mig lite koll. Ett bröllop hade ett band som spelade vid minglet. De andra hade det inte. Alla tre har haft trevligt mingel. Tror det blir så för att alla gäster är så glada och man gör sig lite besvär och pratar även med folk man inte sedan innan känner.

Har ni varit med om bröllop som haft stelt mingel?
    Behövs det något för att lätta upp mingelstunden?
    Vill verkligen att alla våra gäster ska ha trevligt under hela dagen..

• Svar på tråden Hur gör man minglet innan middagen extra trevligt?
  • Piiiip

Jag går i samma funderingar som du. Hur man gör minglet trevligt eller t o m trevligare.

Min största oro är att vädret ställer till det. Spöregnar det så kan vi ju inte ha minglet utomhus och vart är vi då? Vill ha ett trevligt alternativ till utomhus mingel om det är nödvändigt. Har du alternativ?

Ska ha mousserande och ett bra alkoholfritt alternativ ska vi ha barn med (funderar fortfarande) så ska vi ha ett barnvänligt alternativ också.

Snittarna som vi serverar ska se roliga ut och ge möjlighet till konversation. Vi är inte så mycket för tipspromenad som oss själv, så vi ska ha några olika sällskapsspel utplacerat på gräsmattan. Crocket, boule och kubb t.ex. De som vill och har lust kan spela lite spel även senare under kvällen.

• uppochhoppa

Vi har anställt en trollkarl som ska mingeltrolla, främst med kort. han är grym och faktiskt en jobbarkompis till mig, tror det blir bra för vi är rädda att det annars känns snålt med bara ett glas bubbel ( men har inte råd med mer...det drar iväg med 400 kr flaskan liksom., för cava, på stället vi är. 90 gäster... så vi kör 2500 på underhållning så får gästerna något mer att fästa blicken och intresset på!

• MaddeåMats

Trollkarl var ju verkligen en jätte kul idé!

Ett band som spelar är ju också najs

• Aleta

Band känns festligt tycker jag, men på bröllop brukar minglet vara trevligt ändå för folk är så glada!

• ClaraH

Vi viger oss en annan dag så gästerna kommer att komma till lokalen innan oss till bröllopsmiddagen. Vi ska ha "röda mattan"-fotografering och tipsfrågor under minglet. Minglet kommer att pågå mellan en kvart och 45 minuter. Vi bjuder med en kvarts mellanrum för att det inte ska bli trafikstockning vid fotograferingen. Får fundera över vilka som ska komma först.

• GnuGS

Vi kommer troligen att ha välkomstminglet ombord på en båt som transporterar gästerna från bryggan närmast kyrkan till dito närmast festlokalen (bygger vi på att få hyra den med lite rabatt, annars blir det för dyrt och gästerna får åka tunnelbana istället...). Där får de vara 15-30 minuter medan vi tar vissa bilder (inte alla...) och ytterligare drygt 50 minuter under transporten.

Förutom båtresan, bubbel, utsikten mitt i Stockholm, umgänget med andra och att vi har en fotograf ombord hoppas vi kunna underhålla dem med en trubadur! Dessutom ska vi nog hänga upp bordsplaceringen ombord, så att de så smått kan söka upp sin bordsdam/-herre (detta för att det är så ont om tid när vi kommer fram, p g a sen vigsel, att det är bra om detta är avklarat före middagen).

• JustMeAndMyLove

hm, bra fråga! Jag avskyr mingel. Det är ärligt det värsta jag vet för jag har verkligen noll social kompetens och så har jag så dåligt minne så jag kan lätt hälsa på folk som jag redan hälsat på och annat pinsamt :S

Vi kommer nog smita undan under minglet och fota kanske, hehe.

Band låter trevligt, vi funderar på den här musikerns heldagslösning på Smak.se (min inte vad han heter) Han skulle säkert ha något förslag.

eller har ni ett band för middagen och ett annat sen eller dj eller liknande? (ursäkta OT)

• teddy66

Jag kommer ihåg på ett bröllop där alla gästerna fick en pappersbit med en beskrivning av sin bordskavajer. Typ jobb, intresse. På så sätt började folk prata med varandra lite grann iallfall. Tyvärr funkar ju inte det om man inte är "social" och ogillar ta kontakt med folk. Och om ens kavaljer har fått förhinder och inte dyker upp alls.

Svar på tråden Hur gör man minglet innan middagen extra trevligt?