• chimille

    Någon med erfarenhet av "gästträd"/tavla

    Fick höra lite om en idé helt i min smak.
    En kompis släkting hade tillverkat en stooooor plansch/tavla och hade bilder av alla bröllopsgäster i ett typ av släktträd för att ange hur alla kände & var besläktade med brudparet. De hade satt upp denna i festlokalen sedan.
    Det jag undrar är om någon har erfarenhet av detta och har lite tips!?

    Rent spontant blir jag osäker på hur jag skulle få plats med alla streck, linjer och bilder så att det såg snyggt ut :)

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av "gästträd"/tavla
  • mattiasFästmö

    åh vad roligt! synd att jag redan är gift, annars hade jag snott detta rakt av :P

  • GnuGS

    Oj, det låter komplicerat och avancerat! Hoppas det går att få snyggt! Spontant känns det mycket roligare och tydligare än att skriva en rad om var och en av gästerna.


    Kanske lite tråkigt att somliga obönhörligen kommer att se lite perifera ut, men inget att göra åt.


    Min idé är att du skulle kunna ta hjälp av de många program som finns på nätet för att rita upp släktträd.


    Jag hittade dem när jag fick för mig att jag skulle skriva in förfäder (då för att ge som present till ett syskonbarn som fyllde år). Man kan lägga in nästan hur många släktingar och anförvanter som helst i sådana program, däremot har jag inte sett något sätt att skilja ut vänner med t ex färg i ett sådant här sammanhang. Du borde kunna ha det som hjälp att hålla reda på allt i början, åtminstone!


    Minns tyvärr inte namnet på alla verktyg jag hittade, men det jag fastnade för är:


    www.myheritage.com


    Lycka till, och berätta gärna här hur du gör!

  • chimille

    Har provat MyHeritage nu och det är ett exceptionellt verktyg när det gäller släkt men det kör ihop sig lite med vännerna. Mina kompisar placeras rätt men deras respektive hamnar helt på fel sida, liksom med mig i mitten och inte som en förgrening ut från sin partner - mycket suspekt :)
    Men jag tänker att det kanske inte är supernödvändigt att få in alla partners i datan utan huvudsaken att man bara lägger till dem i en förgrening IRL, då det ju endast gäller 1 ytterligare person.

    Men, en nackdel är att om vi har ca 70 gäster så kommer man att få sitta och kolla på släktträdet på datan som en tok för att placera fotona rätt så att alla ryms, tror det kan vara svårt att skriva ut, men det vore ju det allra bästa så att man kan följa mallen noga så skall forska lite i det.

    Mycket bra förslag, GnuGS!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av "gästträd"/tavla