• JT2010

Tackkort, när?

Sitter och funderar på hur vi ska göra med våra tackkort. Vi gifte oss 12 juni och har fortfarande inte beställt några tackkort. Detta pga att vi inte fick våra börllopsbilder förrän för ca en månad sen och nu har det hänt tråkiga saker i släkten så det är inte så passande att skicka ut tackkort på ett tag...

Hur långt efter bröllopet skickade ni ut era tackkort? Hur långt efter bröllopet är det ok att skicka ut tackkort?

Vad skriver man i ett tackkort till frisör och make-up-artist???

• Svar på tråden Tackkort, när?
  • JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 18:27:40 följande:
    Jag förväntar mig absolut att få tackkort! Tycker det känns nästan lite förmätet av brudpar att tro att man väldigt gärna satsat både tid och pengar (på present) för att delta i deras stora dag, utan att ens få ett tackkort. Tackkort ska helst innehålla ett konkret tack för den present man gett, typ "tack för den vackra vasen", undertecknat av både brud och brudgum och helst med foto på de lyckliga tu. Däremot ska man inte tacka gästerna för att de ätit och druckit på ens bekostnad, utan enbart för uppvaktningen. Orkar man inte tacka för enskilda presenter är det bättre att skriva "Tack för uppvaktningen på vår stora dag, vi är väldigt tacksamma för den fina presenten" på alla kort. Tackkort ska inte förväxlas med julkort.
    Det är ju inte så att någon tvingat en att gå på ett bröllop och köpa en present, eller? Jag menar känner man som gäst att det är en uppoffring att ta sig tid och dela en sådan dag med mig och min man kan denne person lika gärna stanna hemma. Går jag på ett bröllop gör jag det för att jag verkligen vill vara med och dela den dagen med personerna som gifter sig utan att förvänta mig att få ett tackkort. Inte tänker jag att jaja jag måste väl offra min dyrbara tid och gå på NNs bröllop eller liknande...

Visar man inte sin uppskattning mot sina gäster genom att prata med dem på bröllopet och tacka personligen? Och dessutom ge dem en liten present som tack?

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:24:19 följande:
    Dessutom fick de en liten present som tack för allt så egentligen har vi redan tackat dem tillräckligt tycker jag. Tycker mest att tackkort blir ett pluss i kanten som sagt, en kul grej.   Det är ju inte tvång att gå på ett bröllop eller ge presenter eller liknande så känns konstigt att tackkort skulle vara det...
    Jag vill hellre ha ett vackert foto på brudparet (i tackkortet) än en favour som antingen är ätbar (typ en pralin), skräp (t.ex. en nyckelring) eller ett oanvändbart champagneglas med brudparets namn och daum på.

Jag sparar alla tackkort och inbjudningar jag får, och ser fram emot att kunna ta fram dem när jag blir gammal och minnas alla trevliga bröllop man fått gå på.

• JT2010
    passionsblomman skrev 2010-11-10 18:31:26 följande:
    Nej det är inte ett tvång att ha en present med sig till vare sig födelsedagsbarn eller brudpar. Men god ton och taktfullt är det och detsamma gäller skriftliga tackkort.Tycka vad du vill kan ju ingen hindra dig från, men du får nog räkna med att det är ett så pass etablerat artighetsbeteende att folk nog tycker det är dåligt om du inte skickar tackkort, ÄVEN sådana som gratulerat med telegram eller på annat sätt utan att närvara ska ha ett.
    Klart vi kommer skicka tackkort, för att vi vill inte för att vi känner att vi måste. Undrade bara om det var fler som var lite sent ute och hur länge man kan vänta. Egentligen vet jag inte varför jag frågade om det är okej att vänta så länge innan man skickar ut eftersom gästerna får sitt tack till slut. Man måste ju ha förståelse för att man kanske har mycket runt sig i övrigt med jobb och få ordning på hemmet efter en flytt och så vidare...
  • passionsblomman

Personligen värderar jag ett trevligt och personligt tackkort vida högre än de sk favours som numera blivit så populära. Och vill man nu ha det-favours alltså-så tycker jag inte det ersätter tackkortet på något som helst vis.
    att man försöker prata med alla sina gäster och visar uppskattning att de är där redan på själv festen är väl ändå fullständigt självklart? Allt annat vore skandal.

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:32:26 följande:
    Det är ju inte så att någon tvingat en att gå på ett bröllop och köpa en present, eller? Jag menar känner man som gäst att det är en uppoffring att ta sig tid och dela en sådan dag med mig och min man kan denne person lika gärna stanna hemma. Går jag på ett bröllop gör jag det för att jag verkligen vill vara med och dela den dagen med personerna som gifter sig utan att förvänta mig att få ett tackkort. Inte tänker jag att jaja jag måste väl offra min dyrbara tid och gå på NNs bröllop eller liknande...   Visar man inte sin uppskattning mot sina gäster genom att prata med dem på bröllopet och tacka personligen? Och dessutom ge dem en liten present som tack?
    Jamen det TAR ju onekligen både tid och pengar att gå på bröllop, FAST det är roligt att bli bjuden. Jag tycker brudparet ska uppskatta att deras gäster satsar en hel dag eller en hel helg på att fira brudparets dag. Och sin uppskattning visar man enklast genom att följa vedertagen tradition, i detta fall genom att skicka tackkort.

Jag förväntar mig aldrig några presenter för att jag äter och dricker på brudparets bekostnad, tvärtom tycker jag det är onödigt krafs. 

(Är man petig ska gästerna dessutom skicka ett kort och tacka för att de fått vara med på festen, vilket jag brukar göra, men många brudpar brukar se ut som frågetecken när de får ett "tack för att vi fick vara med och fira er underbara dag"-kort).

• JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 18:32:50 följande:
    Jag vill hellre ha ett vackert foto på brudparet (i tackkortet) än en favour som antingen är ätbar (typ en pralin), skräp (t.ex. en nyckelring) eller ett oanvändbart champagneglas med brudparets namn och daum på. Jag sparar alla tackkort och inbjudningar jag får, och ser fram emot att kunna ta fram dem när jag blir gammal och minnas alla trevliga bröllop man fått gå på.
    De fick ett speciellt mandelgodis som är en symbol för bröllopet och en tändsticksask med vår namn och vårt datum på. Det kallar jag inte skräp eftersom alla använder tändstickor någon gång. Då kan man använda det och minnas den fina dagen... Tycker för övrigt inte att det är skräp att ge en pralin eller liknande eftersom brudparet antagligen lagt ner mycket tid på att välja vad de vill ge sina gäster. Man kan ju visa sin tacksamhet på flera olika sätt. Varför är ett foto så speciellt? Varje gäst kan ju ta med sig en kamera och fota om det är så viktigt...
  • JT2010

Men herregud jag har som sagt aldrig sagt att vi inte ska skicka ut tackkort. Undrade bara lite om väntetiden.

Försöker bara förklara att det finns andra sätt att tacka på också om man inte är så himla traditionell av sig. Tycker det känns girigt att som gäst FÖRVÄNTA sig att få något som tack överhuvudtaget för att man varit på någons bröllop. Tiden och pengarna som krävs kan de behålla om det är så himla speciellt. Jag skulle göra allt för att få tid och pengar för att gå på ett bröllop om det skulle krisa...

• JT2010

Passionsblomman: det kan vara lite svårt att prata med alla gäster på bröllopet om man har bjudit 200-500 personer...

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:37:35 följande:
    De fick ett speciellt mandelgodis som är en symbol för bröllopet och en tändsticksask med vår namn och vårt datum på. Det kallar jag inte skräp eftersom alla använder tändstickor någon gång. Då kan man använda det och minnas den fina dagen... Tycker för övrigt inte att det är skräp att ge en pralin eller liknande eftersom brudparet antagligen lagt ner mycket tid på att välja vad de vill ge sina gäster. Man kan ju visa sin tacksamhet på flera olika sätt. Varför är ett foto så speciellt? Varje gäst kan ju ta med sig en kamera och fota om det är så viktigt...
    Jag tycker det är trevligt att ha ett riktigt vackert foto på brudparet, och såna är det rätt svårt att åstadkomma själv som gäst.

Visst kan man ha någon lyckad bild i kameran efter dagen, men oftast är majoriteten av bilderna dåliga, speciellt jämfört med de "officiella" bröllopsbilderna

Javisst lägger brudparen säkert ner tid, pengar och energi på att tänka ut vad de ska ge sina gäster i present, jag förstår bara inte VARFÖR man skulle göra det? Majoriteten av gästerna fattar inte poängen (speciellt om de är lite äldre och inte är så inne på det här med bröllopstrender) -- favours är ju heller ingen svensk tradition.

Nej jag är inte anti allt som inte är svenskt, men jag fattar bara inte poängen med att brudparet ska satsa tid, pengar och energi på något gästerna antingen inte behöver, vill ha eller ändå kommer att äta upp.

• JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 18:48:47 följande:
    Jag tycker det är trevligt att ha ett riktigt vackert foto på brudparet, och såna är det rätt svårt att åstadkomma själv som gäst. Visst kan man ha någon lyckad bild i kameran efter dagen, men oftast är majoriteten av bilderna dåliga, speciellt jämfört med de "officiella" bröllopsbilderna Javisst lägger brudparen säkert ner tid, pengar och energi på att tänka ut vad de ska ge sina gäster i present, jag förstår bara inte VARFÖR man skulle göra det? Majoriteten av gästerna fattar inte poängen (speciellt om de är lite äldre och inte är så inne på det här med bröllopstrender) -- favours är ju heller ingen svensk tradition. Nej jag är inte anti allt som inte är svenskt, men jag fattar bara inte poängen med att brudparet ska satsa tid, pengar och energi på något gästerna antingen inte behöver, vill ha eller ändå kommer att äta upp.
    Jag är inte svensk så för oss är det tradition att ge favours och även alla svenska gäster som kom på bröllopet uppskattade detta. Om man som gäst inte fattar poängen får man skylla sig själv om man är så himla trångsynt att man inte kan uppskatta något bara för att det inte är tradition, för att det är annorlunda. Speciellt om man inte ens vill ha det eller inte kommer äta upp det. Shit vad jobbigt att uppskatta något som är annorlunda...
  • Optimia

Jag uppskattar favours, men jag tycker inte att det är ett måste, vilket en del brudar tror. Istället för att brudparet satsar 10 kr/gäst på en present, ser jag hellre att de satsar de pengarna på ett lite bättre vin, underhållning eller annat som lättar upp stämningen. Men det är MIN åsikt. Andra får givetvis ha sina åsikter.

Du behöver inte ha en så sur ton bara för att jag skriver vad jag tycker.

Strunta i att ge tackkort, strunta i att prata med dina bröllopsgäster, mig gör det detsamma.

Om du däremot startar en tråd och frågar NÄR man ska skicka tackkort och får till svar att det är brukligt att man gör det inom 2-4 månader kan du knappast bli sur och säga att gästerna minsann tackats genom favours och ett muntligt tack.

• JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 19:02:00 följande:
    Jag uppskattar favours, men jag tycker inte att det är ett måste, vilket en del brudar tror. Istället för att brudparet satsar 10 kr/gäst på en present, ser jag hellre att de satsar de pengarna på ett lite bättre vin, underhållning eller annat som lättar upp stämningen. Men det är MIN åsikt. Andra får givetvis ha sina åsikter. Du behöver inte ha en så sur ton bara för att jag skriver vad jag tycker.   Strunta i att ge tackkort, strunta i att prata med dina bröllopsgäster, mig gör det detsamma. Om du däremot startar en tråd och frågar NÄR man ska skicka tackkort och får till svar att det är brukligt att man gör det inom 2-4 månader kan du knappast bli sur och säga att gästerna minsann tackats genom favours och ett muntligt tack.
    Blir bara så förvånad över inställningen att det är en självklarhet att man ska skicka tackkort och att man måste göra det inom 2-4månader, undrade sen om ingen annan är i samma sits som jag. Förstår inte hur man kan förvänta sig och tycka att det är en självklarhet och att man dessutom ska göra det så fort. Försöker bara förstå hur man som gäst överhuvudtaget kan fövränta sig nåt för att man gått på ett bröllop och varför inte andra alternativ kan vara godtagbara. Båda är ju tack!
  • passionsblomman

Det är väl inte ett dugg konstigare än att man vanligtvis förväntar sig sedvanligt takt och ton, vett och etikett enligt vad man är van vid, alltså hur man beter sig helt enkelt. Och att man tackar hör till hur man beter sig. I vårt land är det vedertaget att det sker skriftligt och inom ganska snar framtid.

Det speciella med kort är väl att det är det man tror ska komma och att det är trevligt med det personliga tacket i efterhand och dessutom en ofta proffstagen bild att spara.

Jag förstår inte vad det är du inte förstår. Det känns som om du krånglar till saken mer än nödvändigt. Det är nog inte heller riktigt rimligt att tro att merparten av gästerna ska förstå att mandlarna är istället för kort.

Och jo, jag tycker att även då man valt riktigt många gäster, så bör man försöka hinna hälsa på alla. Faktiskt. Jag pratar inte om långa samtal, utan ett personligt "hej vad roligt att se dig, har du trevligt?"

• Senilia

Vi gifte oss i Augusti och ska skicka ut tackkorten som julkort nu i december. En bild på oss med ett tack och sen ett litet god jul och gott nytt år..

Våra vänner väntande ett helt år med sina kort - och skrev något om att "Nu har det gått ett år och allt funkar fint. Ni får inte tillbaka presenterna".. Haha. Som vi skrattade när vi fick det..=)

• lmcl
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:43:02 följande:
    Men herregud jag har som sagt aldrig sagt att vi inte ska skicka ut tackkort. Undrade bara lite om väntetiden.   Försöker bara förklara att det finns andra sätt att tacka på också om man inte är så himla traditionell av sig. Tycker det känns girigt att som gäst FÖRVÄNTA sig att få något som tack överhuvudtaget för att man varit på någons bröllop. Tiden och pengarna som krävs kan de behålla om det är så himla speciellt. Jag skulle göra allt för att få tid och pengar för att gå på ett bröllop om det skulle krisa...
    Ribbing löser frågan som vanligt: www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/05/31/tid-for-brudparstack-7405

Inom tre månader alltså.

Och jag tycker inte att det är girigt att vänta sig ett tackkort - brudparet tackar ju inte för att folk varit på bröllopet, utan för presenter och uppvaktning. Att förvänta sig presenter utan att ens bemöda sig om att skicka tackkort däremot, då kan vi snacka girigt...

• JT2010
    Senilia skrev 2010-11-12 11:32:11 följande:
    Vi gifte oss i Augusti och ska skicka ut tackkorten som julkort nu i december. En bild på oss med ett tack och sen ett litet god jul och gott nytt år..   Våra vänner väntande ett helt år med sina kort - och skrev något om att "Nu har det gått ett år och allt funkar fint. Ni får inte tillbaka presenterna".. Haha. Som vi skrattade när vi fick det..=)
    Kul att det finns nån som inte totalsågar idéen om att skicka tackkort som julkort, tackkort som tackkort lixom. Kul grej era vänner gjorde! hehe Vet du om de väntade medvetet med att skicka ut korten eller om det bara blev så och att de då skämtade till det? :)

Vi gifte oss i Augusti och ska skicka ut tackkorten som julkort nu i december. En bild på oss med ett tack och sen ett litet god jul och gott nytt år..   Våra vänner väntande ett helt år med sina kort - och skrev något om att "Nu har det gått ett år och allt funkar fint. Ni får inte tillbaka presenterna".. Haha. Som vi skrattade när vi fick det..=)
    Kul att det finns nån som inte totalsågar idéen om att skicka tackkort som julkort, tackkort som tackkort lixom. Kul grej era vänner gjorde! hehe Vet du om de väntade medvetet med att skicka ut korten eller om det bara blev så och att de då skämtade till det? :)

lmcl skrev 2010-11-12 12:46:28 följande:
    Ribbing löser frågan som vanligt: www.dn.se/blogg/eti kettfragan/2010/05/31/tid-for-brudp arstack-7405 Inom tre månader alltså. Och jag tycker inte att det är girigt att vänta sig ett tackkort - brudparet tackar ju inte för att folk varit på bröllopet, utan för presenter och uppvaktning. Att förvänta sig presenter utan att ens bemöda sig om att skicka tackkort däremot, då kan vi snacka girigt...
    Vadå så att genom att komma på bröllopet uppvaktar man inte paret eller? Förstår inte skillnaden. Jag antar att du skickar ut tackkort varje gång du fyllt år eller det varit jul eller liknande och du fått presenter? Vem har sagt att vi förväntade oss presenter? Har aldrig förväntat oss presenter. När folk frågade vad vi önskade oss så sa vi ingenting, bara att de skulle komma på bröllopet och dela vår dag med oss

lmcl skrev 2010-11-12 12:46:28 följande:
    Ribbing löser frågan som vanligt: www.dn.se/blogg/eti kettfragan/2010/05/31/tid-for-brudp arstack-7405 Inom tre månader alltså. Och jag tycker inte att det är girigt att vänta sig ett tackkort - brudparet tackar ju inte för att folk varit på bröllopet, utan för presenter och uppvaktning. Att förvänta sig presenter utan att ens bemöda sig om att skicka tackkort däremot, då kan vi snacka girigt...
    Vadå så att genom att komma på bröllopet uppvaktar man inte paret eller? Förstår inte skillnaden. Jag antar att du skickar ut tackkort varje gång du fyllt år eller det varit jul eller liknande och du fått presenter? Vem har sagt att vi förväntade oss presenter? Har aldrig förväntat oss presenter. När folk frågade vad vi önskade oss så sa vi ingenting, bara att de skulle komma på bröllopet och dela vår dag med oss.

passionsblomman skrev 2010-11-10 19:58:31 följande:
     Och jo, jag tycker att även då man valt riktigt många gäster, så bör man försöka hinna hälsa på alla. Faktiskt. Jag pratar inte om långa samtal, utan ett personligt "hej vad roligt att se dig, har du trevligt?"
    . Tycker inte att "Hej vad roligt att se dig, har du trevligt?" är särskilt personligt när man säger i princip exakt samma sak till alla då bara för att hinna med alla... Då föredrar jag innerligt prat med de man hinner med. För oss är hela festen med dans, ögonkontakt, leenden mm ett bra sätt att visa uppskattning även om man inte hinner prata med varenda person... Men vi är väl otrevliga eller nåt liknande för att vi gör på ett annorlunda och anpassat sätt...
  • JT2010

OJ vet inte hur mitt förra inlägg blev upprepning efter upprepning. Man kanske inte ska citera flera olika inlägg för att det inte ska bli upprepat så??

• passionsblomman

Du, du har gått i en försvarsställning som är helt onödig i min ögon.
    Du frågade om hur sent man kan skicka tackkorten.
    När svaren på det blir att det ska man göra så snabbt som möjligt, så börjar du säga "ja men" och istället själv argumentera för att man nog inte behöver skicka dem alls.

När det gäller att prata med gästerna på festen och tacka för att de kom, var det något du själv tog som ett argument till att inte skicka kort.
    Jag lägger mig inte i hur mycket någon pratar med varje enskild gäst, men tycker inte att det pratet ersätter ett tackkort. Det är det enda jag säger.

Ditt annorlunda sätt består i vad? Du har ju själv sagt "men herregud jag har aldrig sagt att vi inte ska skicka tackkort"
    Jaha? Så då ska ni skicka det då? Varför pratar du då om att inte skicka dem som någon slags princip över att man minsann får göra på andra sätt än de vedertagna?  

Vad är det du vill egentligen?
    Jag vet inte vad det unika och annorlunda du verkligen tänkt göra är när allt kommer till kritan.
    Och jag förstår inte varför du bett om åsikter när du genast går i försvar och upplever dig anklagad. Du har endast och bara fått svar på hur man tycker att man bör gå till väga. Hur du själv sedan gör tror jag ingen egentligen bryr sig vidare mycket om.

Men du kanske väntade dig det klassiska BT-mantrat:
    "Kram du gör som DU vill det är DIN dag och du bestämmer själv hur du vill ha det! Stå på dig! Strunta i vad alla andra tycker"

Ett svar som iallafall jag tycker är fullständigt meningslöst.

Svar på tråden Tackkort, när?