• turbovampyria

    Undrar en sak.

    Jag sitter här och håller på att planera budgeten till Tysklandresan min blivande ska ta innan vi gifter oss, för att inhandla alkohol. Det jag funderar över är hur mycket det kommer att kosta att åka bil dit? Vi bor i Eskilstuna, Södermanlandslän. Är det någon som vet på ett ungefär vad det skulle kosta att åka dit? 

  • Svar på tråden Undrar en sak.
  • JustMeAndMyLove
    1700tal skrev 2010-11-07 10:26:54 följande:
    Måste bara lägga in ett varningens finger för de som tänker att det är fritt fram hur mkt alkohol ni får föra in i Sverige. Det ÄR det, men glöm för guds skull inte att kolla bilens övervikt! Tullen har "gett upp" att bekämpa införsel av spriten i sig (även om ni blivande brudar må ha rent mjöl i påsen och verkligen SKA ha spriten till ett bröllop) utan tar alla sprittransporter på bilens övervikt istället.Det går INTE att åka flera personer i en personbil och fylla med alkohol till ett bröllop på 50 gäster. Ni åker fast så det tjongar om det och får ställa av all alkohol för att få köra vidare!
    Att man tar folk som är dum nog att lasta övervikt handlar inte om spritpolitik utan om säkerhet! Att lasta övervikt är fruktansvärt oansvarigt och jag hoppas de flesta vet hur man läser av ett reg.bevis! 

     

  • moonlightgirl

     


    mjlove skrev 2010-11-06 23:35:30 följande:
    Vi köpte våra Tysklandsbiljetter för 990 kr t/r för 2 personer. Och som tidigare person skriver så är inte utbudet så stort på själva båten, men i Kiel så var spriten otroligt billig. Vi handlade ca 43 flaskor sprit och 40 liter vin för under 5000 kr. Det finns inga begränsningar för införsel av sprit om det är för bröllop (du ska kunna bevisa att det är för bröllop).

    Ok, det låter bra men hur bevisar ni att det är till ett bröllop??

  • mjlove

    Jag hade med mig en kopia av avtalet som jag har tecknat med restaurangen som vi ska hyra för bröllopsfesten. Var i kontakt med Tullverket innan som sa att man måste "styrka" bröllopet på något sätt och en kopia på avtalet skulle vara ett bevis som accepteras.

  • lmcl

    Hej!


    Mina kompisar och jag har två år i rad ordnat cocktailfester för 100 personer. Då har vi åkt till Tallinn (vi bor i Sthlm) och handlat - otroligt smidigt. Det ligger spritbutiker 100 m från båten när man kommer fram, och vi har kommit undan med 100 kr/litern på starksprit. Vi har köpt 40 liter varje gång, olika sorters sprit, och alltid fått över en hel del (och då har vi bara serverat tilltugg till drinkarna, så det har ju verkligen varit fokus på drickande).


    För vår del har ju syftet med inköpet inte varit så ädelt - folk har ju fått betala för att komma på festen (och dricka spriten), och det är ju klart olagligt i importsammanhang. Har man däremot ett bröllop så är det ju helt ok. Och man behöver ju inte ha med sig ett bevis på att man bokat kyrkan eller nåt sånt - det står mer om det här på Tullverkets hemsida:


    "Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.


    Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet."


    och:


    "Det är den enskilde tulltjänstemannen som gör bedömningen vid gränspassagen om det är troligt att alkoholen är för eget bruk eller är att anse som kommersiell införsel."


     

  • mjlove

    Självklart är det den enskilde tilltjänstemannen som gör den första bedömningen. Skulle denne dock bedöma att det är inte är troligt att det ska vara för ett bröllop och det går längre än så, ska man kunna bevisa med diverse olika kvitton att man faktiskt har ett kommande bröllopen och att avsikten med införseln är för bröllopet.


    Lita inte blint på den information som står på deras hemsida utan ta reda på mer information om ni är osäkra. Svenska myndigheters rättssäkerhet är inte den bästa och informationen de lämnar där är inte heller alltid den bästa eller korrekta. I teorin kanske man inte behöver ha med kvitto eller liknande men i praktiken har praxis blivit så att den enskilde tilltjänstemannen kräver detta så det underlättar för nästa instans som ska göra en ytterligare bedömning i det enskilda fallet.


    Så i mitt fall var det självklart att ha med något sorts bevis så att jag slipper gå ett ytterligare steg ifall tullverket skulle göra en felaktig första bedömning. Även 2 olika tjänstemän på tullverket rekommenderade detta.

  • KlaraV89

    ClaraH
    Jag tror Estland är ett mkt bra alternativ till tyskland.

  • turbovampyria

     


    KlaraV89 skrev 2010-11-09 09:37:50 följande:
    ClaraHJag tror Estland är ett mkt bra alternativ till tyskland.

    Jag har kollat upp hur mycket det skulle kosta att åka till Tyskland vs Estland. Det skulle bli billigare i Tyskland eftersom jag inte ska ha specielt mycket starksprit. Det blir mer vin, öl och cider och det är billigare i tyskland. Jag vill inte ha något i glas, blir vin i plastgals senare på kvällen, eftersom vi hyr lokalen vi ska vara i. Blir det massa glassplitter är det vi som får städa upp och betala, om det är deras glas som går sönder det vill säga.

  • JustMeAndMyLove

    Är det någon som vet om man får föra in alkohol från Norge om det är till ett bröllop?

  • Amor in aeternum
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-10 11:48:25 följande:
    Är det någon som vet om man får föra in alkohol från Norge om det är till ett bröllop?
    Det tror jag inte skulle vara några problem.. bokstavligen "tror" Men är det inte väldigt dyrt att köpa alkohol från norge? Var där över midsommar och det var svindyrt!
  • JustMeAndMyLove
    Amor in aeternum skrev 2010-11-10 14:16:12 följande:
    Det tror jag inte skulle vara några problem.. bokstavligen "tror" Men är det inte väldigt dyrt att köpa alkohol från norge? Var där över midsommar och det var svindyrt!
    Jo hehe, det är svindyrt :P

    Det är så att vi bor i Norge nu och vi har gjort eget rabarbervin på rabarber som vi skördade här i somras. 


    MEN så insåg jag att ohoh, att ta med sig 60 liter vin över gränsen kanske inte alls är tillåtet. Skulle vara så himla surt om vi ska behöva tulla det för flera tusen :S Vill ju inte gärna åka dit för smuggling!


    Kanske lika bra att ringa svenska tullverket och höra? Vist är det deras tull det gäller eftersom vi då skulle åka in i Sverige från norge? Eller måste man kolla med Norska tullen med?

  • SnartFruSir

    Vi åker också Stena Line t/r Göteborg/Kiel. Men vi gör det till en familjegrej så både min mamma och pappa, svärmor och svärfar och så m2b och jag åker ner. Vi kommer ha 3 bilar eller 2 bilar med släp. Det kanske t o m skulle bli billigare att bila till Götet och sedan ta båten än att åka över bron + bensin. Ni kan ju räkna på det. Stena Line kör ju dessutom kampanjer på resorna då och då, så det går att komma undan för 998 kr för 2 med bil.

    Jag är inte särskilt orolig för införseln. Skulle de få för sig att detta är för att sälja vidare så häller de ju inte ut spriten. De beslagtar den. Sedan får man väl be prästen som skall viga oss att vittna så borde saken vara biff.

    Min mamma är dessutom advokat och jag har också läst juridik så vill de bråka så okej, bring it on. Jag tror de flesta blivande brudpar ha någon form av planering de kan visa upp och så värst mycket mer behövs inte.

Svar på tråden Undrar en sak.